چطور هارد درایو اکسترنال را فرمت کنیم تا اطلاعاتش پاک نشود؟

چطور هارد درایو اکسترنال را فرمت کنیم تا اطلاعاتش پاک نشود؟

بیشتر مردم بکاپ داده‎های با ارزش خود را روی هارد درایوهای اکسترنال نگهداری می‌کنند. اما اگر این هارد درایوها خراب شوند چکار باید بکنیم؟ به همین دلیل شما همیشه باید یک بکاپ روی فضای ابری و همچنین دستگاه کامپیوتر خود داشته باشید. خوشبختانه با چند ترفند ساده شما می‎توانید هارد درایو اکسترنال خود را بدون حذف اطلاعات آن دوباره فرمت کنید. 

با یک جست‌وجوی سریع روی فروم‌های تکنولوژی می‌توانید ببینید که بیشتر مردم فکر می‌کنند ریکاوری داده و فرمت درایو یک چیز هستند. اما اینطور نیست. شما می‌توانید بدون از دست دادن داده‌های خود هارد درایوتان را پاک کنید. برای این کار باید درایو خود را فرمت کرده و با استفاده از ابزارهای ریکاوری داده‌های خود را بازگردانید. روش این کار بستگی به این موضوع دارد که کامپیوتر شما ویندوز است یا مک. ما در فیسیت به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید روی هر دو پلتفرم این کار را انجام دهید 

 

چگونه یک درایو را روی ویندوز دوباره فرمت کنیم؟ 

روش فرمت هارد درایو اکسترنال روی ویندوز بسیار ساده است. اول هارد درایو اکسترنال خود را با استفاده از درگاه USB به کامپیوتر متصل کنید. صبر کنید تا ویندوز درایو متصل را تشخیص دهد. سپس File Explorer را باز کرده در ستون سمت چپ به This PC را بیابید و روی آن کلیک کنید. 

هارد اکسترنال

 

در بخش Devices and Drives، در پنجره اصلی باید بتوانید هارد درایو اکسترنال خود را ببینید. روی آیکون درایو کلیک راست کنید تا منو محتوا باز شود. سپس از لیست، Format را انتخاب کنید. گزینه‌ی Quick Format را تیک دار کرده و بقیه تنظیمات را به حال خود رها کنید. در نهایت روی دکمه Format کلیک کنید و صبر کنید تا پروسه کامل شود. توجه داشته باشید که گزینه‌ی  Quick Format حتماً باید تیک داشته باشد. اگر فرمت کامل را روی درایو خود انجام دهید همه‌ی داده‌های شما از بین خواهد رفت. 

 

چگونه یک درایو را روی مک دوباره فرمت کنیم؟ 

سیستم عامل مک گزینه‎ی Quick Format را ندارد اما با چند ترفند ساده می‎توانید همان نتیجه را بگیرید. برای شروع اپلیکیشن Finder را باز کرده و از پانل سمت چپ، Applications را انتخاب کنید. لیست اپلیکیشن‌ها را بگردید تا پوشه‌ی Utilities را بیابید. آن را باز کرده روی Disk Utility کلیک کنید. در اپلیکیشن Disk Utility باید در سمت چپ صفحه زیر قسمت External هارد درایو اکسترنال خود را بیابید. 

هارد اکسترنال

 

حال به بالای پنجره رفته و روی دکمه Erase کلیک کنید. سیستم عامل به شما این امکان را می‌دهد تا درایو خود را پاک کنید. سپس روی لینک Security Options کلیک کنید. حواستان باشد که اسلایدر حتماً در آخر سمت چپ قرار داشته باشد. اگر اسلایدر در مکان درست خود نباشد شما همه‎ی داده‎های خود را از دست خواهید داد و دیگر امکان ریکاوری وجود نخواهد داشت. 

 

چرا Quick Format مهم است؟ 

اگر می‎خواهید از نرم‎افزار ریکاوری داده استفاده کنید حتماً باید از Quick Format ( یا معادل آن رد مک) استفاده کنید. اما چرا؟ فرض کنید فایل‌های شما کتاب در قفسه کتابخانه هستند. فایل سیستم مانند یک بروشور است که به شما می‎گوید هر کتاب کجاست. Quick Format مانند این است که شما بروشور را دور بیندازید اما کتاب‌ها را سر جای خود نگاه دارید. شاید نتوانید به راحتی کتاب‌ها را بیابید اما آن‌ها همان‌جا سر جایشان هستند. 

به صورت تخصصی‎تر، Quick Format تنها فایل سیستم را پاک می‌کند و کل درایو را با بایناری صفر دوباره نویسی نمی‌کند. فایل‌ها سر جای خود می‎مانند اما فایل اکسپلورر نخواهد توانست آن‌ها را بیابد چرا که هیچ اطلاعاتی درمورد این که کجا هستند وجود ندارد. فایل‌ها سر جای خود می‎مانند تا دوباره با داده جدید از طرف کاربر بازنویسی شوند. 

 

فایل جدید اضافه نکنید 

در این قسمت بسیار مهم است که شما داده جدیدی وارد هارد درایو خود نکنید. همانطور که توضیح دادیم هر داده جدید به طور مستقیم جای فایل‌های قدیمی مخفی را می‎گیرد. درضمن این بازنویسی به صورت فایل به فایل جایگزین نمی‌شود. با فرستادن فایل جدید به هارد درایو خود ممکن است چند هزار فایل که باید بازسازی شود را جایگزین کند. به طور مستقیم از یک نرم‌افزار ریکاوری داده استفاده کنید. 

 

استفاده از نرم‌افزار ریکاوری داده 

حال شما باید از یک اپلیکیشن ریکاوری داده استفاده کنید. این نوع نرم‌افزار به طور خاص می‌تواند فایل‌ها را روی هارد درایو بدون نیاز به بروشوری که در آن مشخص شده بود هر کتاب کجاست بیابد. بسیاری از اپلیکیشن‌های ریکاوری داده رایگان هستند. بعضی از این نسخه‎های رایگان به تعدادی محدود فایل یا میزان خاصی حافظه محدود هستند. اگر قصد دارید داده‎های زیادی را ریکاوری کنید شاید مجبور شوید کمی پول بپردازید. شما می‌توانید از این سه اپلیکیشن ریکاوری داده استفاده کنید: 

1- Prosoft

موجود برای ویندوز و مک 

Prosoft یک اپلیکیشن ریکاوری داده است که برای ویندوز و مک موجود است. این برنامه می‎تواند تا 100 نوع فایل را بازگردانده و فایل‎هایی که دو مورد از آن‌ها موجود است را شناسایی کند. سپس یک پیش نمایش ریکاوری پیش از شروع کار به شما نشان می‌دهد. در نسخه‎ی آزمایشی رایگان یک پیش نمایش به شما نشان داده می‎شود تا قبل از خریدن نرم‎افزار از تصمیم خود مطمئن شوید. 

 

2- EaseUS Data Recovery Wizard

موجود برای ویندوز و مک 

EaseUS Data Recovery Wizard احتمالاً شناخته‌شده‌ترین اپلیکیشن ریکاوری داده است. برعکس Prosoft، این برنامه به شما اجازه می‌دهد تا دو گیگابایت داده را به رایگان بازگردانید. درضمن همه‎ی انواع فایل‌های معروف نیز پشتیبانی می‌شود. اگر نیاز به ریکاوری بیش از دو گیگابایت داده دارید باید برای نسخه‌ی حرفه‎ای پول بپردازید. 

 

3- Recuva

موجود برای ویندوز 

اپلیکیشن Recuva که تنها برای ویندوز موجود است متعلق به شرکت CCleanerاست. این اپلیکیشن رایگان است و هیچ محدودیت داده‎ای ندارد. نسخه‎ی حرفه‌ای این اپلیکیشن هارددرایوهای تصویری و آپدیت‌های خودکار را نیز پشتیبانی می‌کند. 

 

برای پیش‌گیری از مشکل چندین بکاپ از داده‌های خود بگیرید 

همانطور که قبل‎تر هم اشاره کردیم اگر چندین بکاپ از داده خود بگیرید مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد. بهتر است که از فایل‌های خود هم روی یک هارد اکسترنال و هم یک فضای ابری بکاپ داشته باشید. 

 

بیشتر بخوانید:

آموزش SQL؛ بخش چهارم - دستور Select برای بازیابی اطلاعات

چگونه با استفاده از بلوتوث، گوشی را به کامپیوتر متصل کنیم؟

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

salehi

شنبه, 27 بهمن 1397

سلام،
چه کار خطرناکی را یاد دادید!
در صورت فرمت احتمال از دست دادن واقعی اطلاعات زیاده و ریسک زیادی داره.
بخصوص برای کاربران ناآشنا و ...

پاسخ

a_mohammadi_m

یک‌شنبه, 28 بهمن 1397

سلام
بیخودی راه کارهای خلاقانه به مردم ارائه ندهید
فورمت کردن درایو به صورت سریع که مشکلی از هارد برطرف نمی کند
فقط مشکل بازیابی دوباره اطلاعات را به وجود می آورد
تقریبا تمامی نرم افزارهای بازیابی فقط قادرند تا حدودی اطلاعات پاک شده را برگردانند آن هم به صورت به هم ریخته که باید دوباره همه رو چک کنید و سالم هاش رو جدا کنید
هر کسی حتما باید اطلاعات مهم خود را در چند جای مطمئن به جز هارد اصلی هم نگهداری کند
البته فیلمها و آهنگهای دانلود شده جزو اطلاعات مهم نیست ولی متاسفانه بیشتر حجم حافطه کامپیوترها رو اشغال کرده
افراد باید دقت کنند که اطلاعات واقعا مهم خود را بک آپ بگیرند بقیه رو میشه دوباره بدست آورد

پاسخ

Mehdi1258

چهارشنبه, 26 تیر 1398

با سلام
هارد یک ترا دارم یهو کلیه اطلاعات پاک شد
دوباره روش اطلاعات ریختم ولی فقط ویندوز پشتیبانی میشود
روی سینما خانواده و یا تلویزیون پشتیبانی نمی شود لطفا راهنمایی کنید

پاسخ

ثبت نظر