کدام شرکت‎ها بیشترین میزان فروش جهانی کامپیوتر شخصی را دارند؟

کدام شرکت‎ها بیشترین میزان فروش جهانی کامپیوتر شخصی را دارند؟

آخرین گزارشات از شرکت اطلاعاتی بازار IDC و Gartner نشان می‎دهد که لنوو هنوز هم در فروش کامپیوترهای شخصی (دسکتاپ و لپ‎تاپ) پیشگام است. صنعت کامپیوترهای شخصی در سال 2019 فروش بسیار خوبی داشته و به گزارش IDC در نیمه‎ی دوم سال 2019، 64.9 میلیون واحد فروخته شده که نسبت به سال پیش 4.7% افزایش داشته است.

IDC همچنین اعلام کرد که این رقم به خاطر دسترسی راحت‎تر به پردازنده‎های اینتل بسیار بیشتر از رقمی شده که انتظار می‎رفت. عرضه‎ی پردازنده‎های اینتل بازار را ارتقا داده زیرا برای سازندگان کامپیوتر این امکان را فراهم کرده تا کامپیوترهای بیشتری تولید کنند و بفروشند.

جنگ تجاری بین امریکا و چین نیز یک عامل دیگر برای افزایش فروش بوده است. IDC در این زمینه اضافه کرد که خطر بالاتر رفتن تعرفه‎ها باعث شده که بعضی از سازندگان کامپیوتر کامپیوترهای نوت‎بوک و دسکتاپ بیشتری را ارسال کنند و این موضوع باعث شده تا به صورت کاذب فروش کامپیوتر در نیمه‎ی دوم سال بالاتر رود.

علاوه بر آن پایان دوره‎ی ویندوز7 نیز یک عامل دیگر برای بالاتر رفتن فروش کامپیوتر است. زیرا بسیاری از افراد و شرکت‎ها قصد دارند پیش از تاریخ 14 ژانویه 2020 ، که ویندوز به پشتیبانی این سیستم عامل پایان می‎دهد دستگاه‎های ویندوز7 خود را ارتقا دهند.

 

لنوو هنوز سلطه‎گر بازار است

بنا به گزارش IDC، لنوو با 25.1% سهم بازار و با افزایش 18.2% پیشگام در فروش کامپیوتر است. پس از آن HP با سهم بازار 23.7%، دل با سهم بازار 17.9% و ایسر با سهم بازار 6.6% در رتبه‎های بعدی قرار دارند. اپل هم اکنون با 6.3% سهم بازار در رتبه‎ی پنجم قرار دارد اما تخمین زده می‎شود که این شرکت 9.6% افزایش سهم داشته که پس از لنوو بالاترین میزان رشد است. «تخمین» در اینجا یک واژه‎ی کلیدی است زیرا اپل دیگر میزان فروش خود را گزارش نمی‎دهد، به همین دلیل تحلیلگران بازار نمی‎توانند به طور دقیق مشخص کنند که فروش این شرکت چقدر بوده است.

 

تفاوت نظر

درحالی که گزارش IDC خبرهای خوبی برای بازار کامپیوتر و به خصوص اپل دارد اما گزارش Gartner به صورت دیگری است. بنا به گزارش این شرکت فروش کامپیوتر در ربع دوم امسال تنها 1.5% در مقایسه با ربع دوم سال 2018 رشد داشته است. Gartner دلیل این رشد را موجودیت بیشتر پردازنده‎های اینتل دانست.

این شرکت اعلام کرد :« علامت‎ها نشان می‎دهد که دیگر با کمبود پردازنده‎های اینتل روبه‎رو نیستیم و این موضوع در فروش کامپیوتر در 18 ماه گذشته تأثیر بسیار زیادی داشته است. این کمبود بیشتر روی فروشنده‎های کوچک و متوسط اثر گذاشته و فروشنده‎های بزرگتر با استفاده از فرصت میزان فروش خود را بالا برده‎اند و سهم بازار را از سازندگان کوچک‏تر که با تهیه پردازنده مشکل داشتند ربوده‎اند.

یک تفاوت بزرگ دیگر در این دو گزارش این است که Gartner معتقد است که فروش برای اپل بدتر از چیزی است که IDC اعلام کرده و فروش این شرکت با رشد منفی 0.2% روبه‏رو و فروش اپل مک از سال 2014 در پایین‎ترین میزان خود بوده است. تفاوت بین گزارشات درمورد اپل نشان می‎دهد که وقتی یک شرکت اطلاعاتش را منتشر نمی‎کند ارزیابی فروش چقدر دشوار می‎شود. تنها اپل خودش می‏داند که در سال گذشته چقدر فروش داشته است.

با این حال گزارش Gartner نیز مانند IDC اعلام کرده که لنوو با داشتن سهم بازار 25% در سطر فروش کامپیوتر قرار دارد و پس از آن HP با سهم بازار 22/2% و دل با سهم بازار 16.9% بالاترین میزان فروش را داشته‎اند. Gartner اپل را با سهم بازار 5.9% در رتبه‎ی چهارم و ایسر را با سهم بازار 5.4% در رتبه‎ی پنجم قرار داده است.

با این نتایج متفاوت کمی سخت است که بفهمیم اپل دقیقاً چه کاری انجام می‎دهد اما به نظر می‎رسد که سهم بازار این شرکت حدود 6% است. چیزی که واضح است این است که لنوو پیشگام در فروش کامپیوتر است اما جنگ تجاری امریکا و چین تعیین می‎کند که در آینده چه رخ خواهد داد.

 

بیشتر بخوانید:

آیا مک‎بوک‎پرو 16 اینچی اپل شهریور ماه منتشر خواهد شد؟

لپ تاپ‌های نوت بوک 7 و 7 فورس سامسونگ با الگوبرداری از مک بوک پرو اپل رونمایی شدند

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

 

منبع خبر: techradar

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر