Low-Code چیست و چطور کار می‎کند؟

Low-Code چیست و چطور کار می‎کند؟

این روزها حتی کسانی که خیلی اطلاعات زیادی درمورد برنامه نویسی ندارند نیز می‎توانند نرم‎افزار توسعه دهند، اما چطور؟ ابزارهای طراحی Low-code به مردم این امکان را می‎دهد تا با تجربه‎ی کم برنامه‎های پیچیده بنویسند. اما Low-code چیست و چطور کار می‎کند؟ 

 

Low-code چیست؟ 

Low-code زبان یا محیطی است که به کسانی که خیلی تجربه‎ی کدنویسی ندارند کمک می‎کند تا نرم‎افزار توسعه دهند. به جای کدهای بک-اند و کتابخانه‎های پیچیده، low-code از الگوهای تصویری و فریم ورک‎های کشیدنی و رها کردنی استفاده می‎کند و به کسانی که توسعه دهنده‎ی نرم‎افزار نیستند این امکان را می‎دهد تا برنامه بنویسند. 

 

چرا low-code مهم است ؟ 

ساخت یک نرم‎افزار کار دقیقی و دشواری است. نرم‎افزارها مدام در حال تغییر هستند و مدام باید قابلیت‎های جدید به یک پلتفرم اضافه شده و همه چیز آپدیت باقی بماند. آپدیت کردن و تغییر دادن یک نرم‎افزار کار ساده‎ای نیست. ایده‎ها باید از دپارتمان فناوری اطلاعات بگذرد و این روند می‎تواند خیلی کند صورت گیرد. بیشتر نرم‎افزارهای مشابه از یک الگو پیروی می‎کنند و ساخت آن‎ها برای یک پروژه‎ی جدید اتلاف وقت است. 

استفاده ازlow-code مشکل را حل می‎کند. هرچیزی که مدام به آپدیت شدن نیاز دارد می‎تواند ازlow-code استفاده کند. یک لایه‎ی خوب از low-code می‎تواند به کسانی که توسعه دهنده نیستند کمک کند تا یک کد را بدون خراب کردن چیزی آپدیت کنند.

 

آیا low-code جدید است؟ 

گرچه این نام جدیداً زیاد به گوش می‎رسد اما جدید نیست. بیشتر شرکت‎ها از یک لایه low-code و یا حتی no-code استفاده می‎کنند. هرچیزی در low-code قابل توسعه است. low-code به شرکت‎های کوچک کمک می‎کند تا وظایف روزانه‎ی خود را انجام دهند تا بدون نیاز به دپارتمان فناوری اطلاعات بتوانند اپلیکیشن خود را توسعه دهند. 

 

low-code یا no-code

اگر اصطلاح low-code را شنیده باشید پس به احتمال زیاد با اصطلاح no-code نیز آشنایی دارید. تفاوت این دو در میزان کدی است که کاربر باید خودش بنویسد. برای low-code کاربر باید تا حد کمی خودش را با کدنویسی آشنا کند  درحالی که No-code به طور کلی نیاز به کدنویسی را رفع کرده و به طور کامل از یک رابط کاربری ویژوال برای کدنویسی و طراحی استفاده می‎کند. سازندگان وب‎سایت‎هایی مثل Squarespace یک نمونه‎ی عالی از این نوع پلتفرم هستند. 

 

چقدر باید کدنویسی بلد باشید؟ 

فریم‎ورک‎های مختلف low-code به میزان متفاوتی از دانش کدنویسی نیاز دارند. یک روش معمول برای استفاده از low-code استفاده از یک فریم‎ورکی است که پایگاه داده و سرویس احراز هویت را برای اطلاعات کاربر ارائه می‎دهد. به این وسیله دیگر نیازی نیست که یک REST API را از ابتدا توسعه دهید. طراح تنها کافی است با استفاده از HTML و CSS یک صفحه کاربری ساخته و آن را به ارائه دهنده‎ی سرویس low-code متصل کند. 

 

نمونه‎هایی از پلتفرم‎های low-code 

1- Google App Creator

درحالی که هنوز هم نیاز است که برای ساخت اپلیکیشن خود HTML و CSS را بلد باشید، پلتفرم Google App Creator بیشتر کار را خودش انجام می‎دهد. به جای نوشتن همه‎ی کدها می‎توانید از کشیدن و رها کردن استفاده کنید. App Creator تنها برای طراحی و ساخت اپلیکیشن به کار نمی‎رود بلکه ابزارهای تحلیلی دارد که به شما امکان مدیریت بهتر نرم‎افزارتان را می‎دهد. 

به طور کلی ابزارهایی مثل App Creator برای ساخت سیستم‎های داخلی تجارت‎ها و لینک کردن اپلیکیشن‎های موجود مثل اطلاعات کارمندان و اطلاعات تقویم استفاده می‎شود. 

2- OutSystems

OutSystems سرویس‎هایی مشابه App Creator ارائه می‎دهد اما کمی پیچیده‎تر است. OutSystems هم یک ابزار طراحی رابط کاربری است و در عین حال وظایف مدیریت داده و پایگاه داده را به عهده دارد. درنتیجه اگر نیاز است که اپلیکیشنی بسازید که هم برای ارتباط با کاربر و همچنین کارهای پشت پرده‎ی شرکت را بر عهده بگیرد OutSystems گزینه‎ی مناسب شماست و می‎توانید بدون دانش برنامه نویسی زیادی از آن استفاده کنید. به این وسیله دیگر نیازی نیست که برای شرکت خود افراد زیادی را استخدام کنید. 

 

آیا این پایان کدنویسی است؟ 

شاید فکر کنید که با استفاده از low-code و no-code دیگر نیازی به توسعه نرم‎افزار به صورت سنتی نیست. اما این تصور اشتباه است. نیاز به توسعه دهندگان حرفه‎ای همیشه احساس خواهد شد. low-code همیشه مناسب تازه‎کارها نیست و بسیاری از ابزارها فقط به این درد می‎خورند که کار توسعه دهندگان حرفه‎ای را ساده‏تر کنند. درنتیجه در عین حال که در زمان شما صرفه جویی می‎کنند همیشه هم ساده نیستند. اگر هیچ چیزی درمورد توسعه نرم‎افزار نمی‎دانید low-code کمکی به شما نمی‎کند. به بیان دیگر low-code به توسعه دهندگان کمک می‎کند، جایگزین آن‎ها نمی‌شود. 

 

بیشتر بخوانید:

اپل‎اسکریپت چیست؟ چطور با آن اسکریپت خودکارسازی بنویسیم؟

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر