چطور روی ویندوز 10 به زبان سوئیفت برنامه بنویسیم؟

چطور روی ویندوز 10 به زبان سوئیفت برنامه بنویسیم؟

در حال حاضر سوئیفت یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است چرا که اپلیکیشن‌های مک و iOS بخش بزرگی از بازار را تشکیل میدهند. امکان ساخت اپلیکیشن‌های iOS برای کسانی که دوست ندارند با Objective C سر و کله بزنند مشکل بزرگی است. شاید فکر کنید که چون سوئیفت متعلق به اپل است به یک دستگاه مک نیاز دارید اما اینطور نیست و شما می‎توانید برنامه‌های سوئیفت را در ویندوز نوشته و اجرا کنید. 

 

سوئیفت چیست؟ 


سوئیفت یک زبان برنامه نویسی ساخته شده توسط اپل است که ایده‌ی آن از Objective-C, Rust, Haskell, Ruby, Python, C#, CLU و برنامه‎های دیگر گرفته شده است. این زبان در سال 2014 ساخته شده است. به طور خلاصه اگر برای مک و یا iOS برنامه می‌نویسید سوئیفت برای شماست. 

 

برای شروع چه کار باید کرد؟ 


در ابتدا به یک ویرایشگر برای نوشتن کد نیاز دارید. شما می‎توانید از IDE استفاده کنید البته مجبور نیستید و می‌توانید از هر ویرایشگری که دوست دارید استفاده کنید. در این مقاله ما از Notepad++ استفاده کرده‌ایم. 
یک سوئیفت ساده برای برنامه ویندوز 
در این مقاله ما یک برنامه ساده می‌سازیم که روی خط فرمان ویندوز اجرا می‌شود. یک فایل Notepad++ باز کنید. یک سوال در صفحه تایپ کنید و صبر کنید تا کاربر پاسخ را بنویسد:
print("What is your name?")
وقتی برنامه اجرا شود این سوال نشان داده می‌شود. حال ما یک سوال پرسیده‎ایم و باید کاری کنیم که کاربر بتواند به آن پاسخ دهد. برای این کار ما از روش  readline() استفاده می‌کنیم و پاسخ را به عنوان یک نتیجه ذخیره می‎کنیم. 
var response = readLine()


اضافه کردن یک خروجی 


حال که ما این اطلاعات را داریم می‌خواهیم از آن استفاده کنیم و آن را به کاربر نشان دهیم و یک پیام به آن‌ها بدهیم. 
print("Hello \(response!), I hope you are having a great day!")
یکی از قابلیت‎های سوئیفت استفاده از مقادیر اختیاری است. این مقادیر در ابتدا دشوار به نظر می‎رسند اما قابلیت زیادی به متغیرها در سوئیفت اضافه می‌کنند. در این مورد ما می‎خواهیم مقدار را همانطور که هست نشان دهیم به همین دلیل یک علامت تعجب به پاسخ اضافه می‌کنیم تا نشان دهیم که این میزان اختیاری نیست. مقدار اختیاری متغیری است که ممکن است ارزش داشته یا نداشته باشد. برای مثال علامت سوال پس از یک مقدار آن را به عنوان اختیاری معرفی می‌کند. 
برای ذخیره سازی کد خود به File > Save As رفته و از منو Save As Type، Swift file را انتخاب کنید. اگر در منو شما نوع فایل سوئیفت وجود ندارد all files را انتخاب کرده و افزونه‎ی فایل  .swift را به نام فایل اضافه کنید. 

 

کامپایل سوئیفت در ویندوز 10


حال که یک برنامه داریم باید بتوانیم آن را کامپایل و اجرا کنیم. برای این کار اپلیکیشن Swift for Windows را دانلود و اجرا کنید. روی دکمه Select File کلیک کرده و برنامه‌ی خود را انتخاب کنید. روی کامپایل کلیک کرده و صبر کنید. وقتی که کار تمام شود یک پیام «Successfully compiled» دریافت خواهید کرد. اگر کار نکرد باید برگردید و کد خود را بررسی کنید. وقتی که کد کامپایل شد روی Run کلیک کنید تا برنامه اجرا شود. 

 

بیشنر بخوانید:

Low-Code چیست و چطور کار می‎کند؟

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر