توصیه به کسب و کارهای داخلی: سرورهایتان را به ایران انتقال دهید

توصیه به کسب و کارهای داخلی: سرورهایتان را به ایران انتقال دهید

برای اینکه کسب و کارهای داخلی همواره در دسترس باشند، یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی توصیه کرده است که سرورهای خود را به ایران انتقال دهند.

به دنبال قطع سراسری اینترنت بین الملل، آن هم به مدت یک هفته، کسب و کارهای اینترنتی ایرانی عملا ضرر زیادی را متحمل شدند. در واقع در این مدت تنها وب سایت‌هایی در دسترس کاربران بودند که سرور آن‌ها داخلی بود. بنابراین وب سایت‌هایی که سرور داخلی نداشتند عملا یک هفته کامل از دسترس همه کاربران خارج بودند.

حالا عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی، محمدحسن انتظاری توصیه کرده است که اگر کسب و کارهای مجازی می‌خواهند که همواره و در هر شرایطی در دسترس باشند، باید سرورهای داخلی داشته باشند و یا اینکه سرور خود را به ایران انتقال دهند. وی در این خصوص چنین توضیح داد:

کسب و کارهای فضای مجازی در صورتی که بخواهند در همه شرایط دارای شبکه‌ای پایدار و تاب آور باشند، باید میزبانی سایت خود را به داخل کشور منتقل کرده و سرورهایشان را در ایران مدیریت کنند. از سوی دیگر باید ظرفیت شبکه ملی اطلاعات برای این حجم از انتقال اطلاعات به داخل کشور، مورد تست قرار گیرد تا بتوان به تمامی نیازمندی‌های کسب و کارها پاسخ گفت.

همانطور که انتظاری اشاره کرده است، ظرفیت شبکه ملی اطلاعات باید پاسخ‌گوی نیاز کسب و کارها باشد. البته وی در ادامه اشاره کرده است که به طراحی مدل مهندسی برای میزبانی از سایت‌های ایرانی در داخل کشور هستیم. وی در ادامه در این خصوص چنین توضیح داده است:

این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود میزان ظرفیت مورد نیازمند چقدر است و چه زیرساخت‌هایی برای ایجاد ظرفیت‌های داخلی میزبانی، نیاز است. باید ظرفیت لایه اطلاعاتی و لایه خدمات کاربردی فضای مجازی (نرم‌افزارهای پایه کاربردی) به صورت کامل طراحی و عملیاتی شود تا کسب و کارهای فضای مجازی بتوانند در کشور، فعالیت کنند؛ این ظرفیت تنها در شبکه ملی اطلاعات محقق می‌شود.

البته در دی ماه 96 بود که برای ساماندهی پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، مصوبه‌ای صادر شد که بنا به این مصوبه، این پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی موظف شدند که سرورهای خود را به داخل کشور انتقال دهند. حالا انتظاری معتقد است که این مصوبه باید برای همه کسب و کارهای فضای مجازی هم الزامی شود. البته وی این اقدام را مستلزم این می‌داند که ظرفیت لازم برای کسب و کارها ایجاد شود. انتظاری توضیح داده است که ایجاد این ظرفیت به عهده دولت است و در این خصوص چنین توضیح داده است:

این ظرفیت سازی برعهده دولت است و ایجاد لایه خدمات پایه کاربردی به صورت ۱۰۰ درصد در شبکه ملی اطلاعات باید محقق شود.

در آخر محمدحسن انتظاری، قطعی سراسری اینترنت در یک هفته گذشته را به چشم یک تجربه می‌بیند که با توجه به این اتفاق می‌توان کمی‌ها و کاستی‌های  شبکه ملی اطلاعات را بررسی و متوجه شد. وی در این باره چنین توضیح داده است:

اگر زیرساخت اطلاعاتی مانند زیرساخت ارتباطی در شبکه ملی اطلاعات پایدار باشد، می توان در مواجهه با بروز هرگونه مشکلی در شبکه ارتباطی کشور، تاب آور بود.

 

اخبار مرتبط:

عذرخواهی ویدیویی وزیر ارتباطات بابت قطعی اینترنت

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید

منبع خبر: مهر


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

مهدی ناظری

سه‌شنبه, 05 آذر 1398

راست میگه اینجوری خیلی راحت میتونن سرور ها رو از دسترس خارج کنن مثل کاری که چند وقت پیش با سایت های فیلم که سرورهاشون داخلی بود کردن. اینا دیگه خیلی زرنگن..

پاسخ

ثبت نظر