آیا اپل باید iOS را با OS X ادغام کند ؟

آیا اپل باید iOS را با OS X ادغام کند ؟

مایکروسافت با ادغام ویندوز 10 دست به کاری زده است که در گذشته ایده بدی به نظر می آمد ، البته شواهد موجود تاحدی چنین نگرشی را ایجاد کرده بود . عرضه ویندوز 8 ، اولین اقدام برای ترکیب دو سیستم عامل ، بازخورد خوبی از طرف کاربران نداشت ، این امر باعث شد مایکروسافت در زمینه بعضی از ویژگی های اصلی مانند منو استارت که در ویندوز موبایل ها مشکل ایجاد کرده بود ، تجدید نظر کند . البته به نظر می آیند ویندوز 10 آینده بهتری داشته باشد .

آیا بار دوم موفق می شوند ؟

مایکروسافت با ادغام ویندوز 10 دست به کاری زده است که در گذشته ایده بدی به نظر می آمد ، البته شواهد موجود تاحدی چنین نگرشی را ایجاد کرده بود . عرضه ویندوز 8 ، اولین اقدام برای ترکیب دو سیستم عامل ، بازخورد خوبی از طرف کاربران نداشت ، این امر باعث شد مایکروسافت در زمینه بعضی از ویژگی های اصلی مانند منو استارت که در ویندوز موبایل ها مشکل ایجاد کرده بود ، تجدید نظر کند . البته به نظر می آیند ویندوز 10 آینده بهتری داشته باشد .

مایکروسافت در کنفرانسی که در روز ششم اکتبر (14 مهر) برگذار شد اعلام کرد ، 110 میلیون نفر ویندوز 10 را روی دستگاه های خود نصب کرده اند ، این رقم برای سیستم عاملی که تنها در حدود دو ماه از عرضه آن می گذشت یک برگ برنده محسوب می شد . موفقیت ویندوز 10 تا حد زیادی مدیون توجه مایکروسافت برروی خواسته های کاربران است . با آغاز برنامه ویندوز اینسایدر (Windows Insider) ، ردموند دقیقا نظر کاربران را در مورد سیستم عامل جویا شد ، از این رو تنها ویژگی هایی مانند منو استارت را اضافه کرد که کاربران می خواستند .

البته اپل همیشه این کار را انجام می دهد . به گفته یکی از سایت های خبری شرکت ، اپل یکی از شرکت هایی است که همیشه توجه زیادی به خواسته ها و احساسات کاربران دارد و همیشه نظر های آن ها را در ساخت محصولات خود مد نظر می گیرد . این شرکت در مواقعی ، بنیادی ترین ایده های خود را با توجه به نیازهای کاربران اجرا ساخته است . البته این روند در پیشرفت این سازنده تاثیر زیادی داشته است .

در خطاب به مدیر اجرایی

ایده ادغام iOS با OS X ایده کاملا جالبی است و مسئولین اپل ، نظرات کاربران را نیز به خوبی مد نظر می گیرند . سازندگان که پایه های اپل را تشکیل می دهند ، ایده های شرکت را مخصوصا در زمینه App Store که ارائه بروزرسانی ها را با قیمت پایین مد نظر نداشت ، کنار گذاشته اند . برخی از سازندگان تا آن جا پیش رفته اند که معتقدند اپل نمی تواند چیزی جز یک بازی خوب و یا نرم افزار کاربردی عرضه کند . ادغام iOS چنین برداشت هایی را کنار می زند ساخت یک برنامه فرآیندی زمان بر و سخت می باشد ، حال اگر سازندگان به این نتیجه برسند که درآمد پولی خوبی دریافت نمی کنند ، برنامه کاری خود را تغییر می دهند .

این تغییر برنامه می تواند به خاطر یک دلیل اساسی در ارتباط با ویندوز 10 نیز باشد ؛ به این نحو که ساخت یک برنامه برای ویندوز 10 به معنی ساخت یک برنامه برای HoloLens می باشد . هولو لنز یک هدست است که برای ایکس باکس و گوشی های مجهز به ویندوز 10 ساخته شده است . با این کار کاربران می توانند از یک نرم افزار در ده ها میلیون دستگاه استفاده کنند .

البته این کار اشکالات زیادی هم دارد . به طور مثال کاربران گوشی های همراه حس خوبی در استفاده از دستگاه های خود نخواهند داشت زیرا سیستم عامل گوشی های آن ها در واقع برای لپ تاپ و رایانه های شخصی طراحی شده است . در MacBook همه چیز با صفحه کلید و ماس کنترل می شود اما در ویندوز 10 این چنین نیست ، این امر مشکلاتی را ایجاد می کند . به طور مثال یکی از برنامه هایی که با چنین مشکلاتی مواجه شد مجموعه آفیس بود . زمانی که سازندگان این برنامه را برای اولین برای در سال 2012 روی سرفیس (Surface) نصب کردند ، به ناسازگاری هایی برخورد کردند زیرا کاربر با ماوس و صفحه کلید در افیس کار می کند اما سرفیس یک دستگاه کاملا لمسی بود . البته این مشکل هیچ گاه برای iWork اپل ایجاد نمی شود .

اینجاست که توجه به تجربه کاربران و به قول مسئولین اپل رضایت کاربران اهمیت پیدا می کند : اپل بازار و خواسته های کاربران را ارزیابی کرده و به این نتیجه رسیده است که ادغام iOS و OS X اصلا مطابقتی با خواسته کاربران ندارد .

این پیچیدگی ها با در نظر گرفتن محصولاتی مانند iPad Pro جلوه پیدا کردند که کاربر به طور مداوم از آن برای کار با برنامه های حرفه ای استفاده می کند . دیگر دستگاه هایی که چنین مشکلاتی را ایجاد می کنند MacBook Pro و Mac Pro می باشند که با سیستم عامل OS X کار می کنند از این رو ادغام iOS ایده ای کاملا غیرحرفه ای به نظر می رسد حتی اگر برنامه هایی مانند iWork suite برای داشتن راندمانی بالاتر طراحی شده باشند . بسیاری معتقد هستند نسل دوم iPad با سیستم عامل های ساخته شده توسط کاربران به بازار عرضه می شود که برخی از ویژگی های OS X را به ارث برده است ، البته این کار هرگز عملی نمی شود .

فضای مانور دهی

اگرچه نظرات مدیر اجرایی اپل کاربردی است ، باز امکان تغییر وجود دارد . اپل سابق که در آن مرز مشخصی بین OS X و iOS وجود داشت تغییر کرده است . ایده های آن سازمان قبلی نیز کنار زده شده است . رونمایی از iPad Pro و دستگاه های جانبی آن این مسئله را تایید می کند . مسئولین قبلی اپل می گفتند اگر روزی اپل تجهیزاتی مانند stylus بسازد و یا سیستم عامل ها را ادغام کند ، آن روز اپل از مسیر اصلی خود منحرف شده است .

نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که حتی اگر دو سیستم عامل ادغام نشوند ، iOS ممکن است در آینده جای OS X را بگیرد . این امر درحال حاضر در MacBook اتفاق افتاده است که در واقع ترکیبی از iPad و MacBook Air می باشد .

zokaee83

 

 

 

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر