راه اندازی بیش از ۹۰ مرکز کارآفرینی/ اشتغال زایی وزارت علوم

راه اندازی بیش از ۹۰ مرکز کارآفرینی/ اشتغال زایی وزارت علوم

فرهادی با بیان اینکه این امر در نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر علم و فرهنگ است و بسیار با اهمیت به شمار می رود، اظهار داشت: از این رو با این دیدگاه می توان در جهت ارتقاء معنوی انسانها و تربیت نیروهای خلاق گام برداشت.

فرهادی با بیان اینکه این امر در نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر علم و فرهنگ است و بسیار با اهمیت به شمار می رود، اظهار داشت: از این رو با این دیدگاه می توان در جهت ارتقاء معنوی انسانها و تربیت نیروهای خلاق گام برداشت.

وی افزود: به همین دلیل می توان با تکیه بر ارزشهای اخلاقی و انسانی به شناسایی افراد با استعداد پرداخت و با سرمایه گذاری مناسب در کشور، نخبه پروری کرد.

وزیر علوم با تاکید بر ضرورت شتاب روند نخبه پروری با استفاده از فناوری های نوین در کشور گفت: استفاده از نیروهای آموزشی توانمند و ارتقاء فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی خلاقانه، اشاعه فرهنگ کار گروهی و عملی کردن آموزش ایده پردازی و حل مسئله با روش های نوین پژوهشی، می تواند از راههای موثری برای پرورش نخبه در کشور باشند.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۲۴۰ هزار نفر در خارج از کشور در مقطع دکترا و مهندسی مشغول به تحصیل هستند. بنابراین ایجاد فضای امن و پویا برای نخبگان بیش از هر چیزی ضروری تر است.

وی ادامه داد: در این راستا علاوه بر بررسی آفات مهاجرت و درجه بندی آنها با استفاده از روش های بهینه، راهکارهایی برای جلوگیری از خروج نخبگان باید ارائه شود.

وی ادامه داد: در این زمینه به جذب مغزها به عنوان موتور محرکه جامعه تأکید داریم و درصدد برگشت آنها و بسیج نیروهای خارج و همکاری با آنها حتی از راه دور هستیم.

فرهادی ادامه داد: این امر نیاز به زیرساختهایی دارد تا بتوانیم بر اساس برنامه های جدید از نخبگان در کشور بهره ببریم.

وی با بیان اینکه امروز زمینه شناسایی استعدادهای برتر در کشور فراهم شده است، گفت: برگزاری المپیادهای علمی یکی از زیرساختهای شناسایی نخبگان است. البته بنیاد ملی نخبگان هم کمک بسزایی برای شناسایی نخبگان در کشور انجام می دهد.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه جذب نخبگان به عنوان اعضای هیئت علمی دانشگاه زمینه ای برای جذب استعداد برتر در کشور است، گفت: امیدواریم گام موثری بر اساس سند چشم انداز در کشور در این راستا برداشته شود.  

وی با بیان اینکه در دولت جدید و در دو سال گذشته ۳ پارک علمی و فناوری در کشور ایجاد شده است، گفت: میزان رشد تعداد مراکز رشد ۲۵ درصد بوده و بیش از هزار واحد فناور نیز در این زمان راه اندازی شده است.

فرهادی افزود: اکنون بالغ بر ۶۰۰ شرکت دانش بنیان در پارکها مستقر هستند و ۵ منطقه ویژه علم و فناوری در ۵ استان در این دولت در حال راه اندازی است.

وی افزود: همچنین توانسته ایم دفاتر انتقال تکنولوژی را در چهار دانشگاه برقرار کنیم. همچنین بیش از ۹۰ مرکز کارآفرینی در کشور شکل گرفته است. در ابتدای دولت تعداد مراکز کارآفرینی ۲۱ مرکز بوده است.

وزیر علوم اظهار داشت: در این دولت برای ۲۵ هزار نفر در پارکهای علمی و فناوری شغل ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه هزینه اشتغال و سرمایه گذاری در پارکها بالغ بر ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان است، گفت: هزینه اشتغال در خارج از پارکها ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان است که این هزینه در برنامه ششم توسعه تا یک میلیارد تومان هم در نظر گرفته شده است.

فرهادی با تاکید بر اینکه در سال گذشته ۸۰ میلیون دلار میزان صادرات محصولات دانش بنیان مستقر در پارکها بوده است، گفت: این رقم زیادی نیست ولی می تواند شروع خوبی باشد.

وزیر علوم با بیان اینکه ۲۴ میلیارد تومان میزان قرارداد دانش فنی با بخش صنعتی بوده است، گفت: این قرادادها با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت دفاع، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت نفت و... بوده است.

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر