سه روش برای اندازه¬گیری سرعت شبکه

سه روش برای اندازه¬گیری سرعت شبکه

سه روش برای اندازه¬گیری سرعت شبکه


خوشبختانه ما می¬توانیم از "استاندارد طلای" ابزار ارزیابی عملکرد شبکه استفاده نماییم، (Ixia's IxChariot) البته، علی رغم برچسب قیمت بسیار  بالای این ابزار، راه¬اندازی و استفاده از آن تا حدودی می¬تواند خطرناک باشد. اخبار نوید بخش این است که ابزار ارزیابی عملکرد متعددی در دسترس است که استفاده از آن¬ها بسیار آسان می¬باشد، همچنین قیمت نهایی آن¬ها از نظر اقتصادی کاملاً به¬صرفه است.
سه سال پیش، پنج نمونه ابزار را مورد بررسی قرار دادیم که با بهره¬گیری از آن¬ها می¬توانستید سرعت شبکه را اندازه¬گیری نمایید. مقاله مذکور با استقبال شایان توجهی روبرو گردید به¬گونه¬ای که موجب ایجاد این بازنویسی شد، که شامل سه ابزار رایگان دیگر قابل اضافه نمودن به امکانات جعبه ابزار شبکه شما می¬باشد.
هر کدام از این سه محصول بر پایه¬ی استفاده از یک رایانه به¬عنوان "سرور" و رایانه دوم به¬عنوان کاربر است. رایانه¬ی کاربر به¬عنوان آغازگر آزمون¬ها و همچنین رایانه¬ی ذخیره¬ی نتایج، مورد استفاده قرار می¬گیرد. در آزمون-هایی که من انجام دادم، از دو نوت بوک ایسوس تقریباً جدید (سن حدود 2 هفته) با مشخصات Intel i7 و پورت¬های گیگابایت LAN استفاده نمودم. هر دو رایانه دارای ویندوز 8.1 بودند و حداقل نرم¬افزارها از قبیل آفیس، ویروس یاب نورتون و فایرفاکس روی آن¬ها نصب شده بود. هر دو از طریق یک کلید گیگابایت لینک TP با 8 درگاه به هم متصل می¬شدند.


LANBench
اولین نرم افزار LANBench است. نسخه¬ی رایج آن 1.1.0 است و از اینجا قابل دانلود می¬باشد. این ابزار به¬عنوان یک معیار شبکه¬ی TCP ساده¬ طراحی شده است که UDP را پشتیبانی نمی¬کند. با توجه به سایت اینترنتی مرتبط، ویژگی¬های آن به¬طور مختصر عبارتند از:
رایگان بودن نرم افزار
قابلیت ایجاد چندین اتصال همزمان – تا سقف 20 اتصال (برای شبیه¬سازی بارگذاری شده)
اشغال اندک CPU در آزمون¬ خالص عملکرد شبکه
درگاه چندرشته¬ای تکمیل ویندوز I/O
قابلیت تنظیم اندازه بسته، دوره¬ی آزمون و حالت انتقال
LANBench تقریباً نیازی به نصب ندارد. فایل زیپ را دانلود نمایید، فایل¬ها را در یک فهرست ذخیره نمایید و LANBench.exe را بر روی هر دو رایانه¬ای که برای آزمون¬ها استفاده می¬نمایید، نصب کنید. نصب دیگری مورد نیاز نیست. صفحه نمایش زیر ظاهر خواهد شد:

lanbench mainصفحه¬ی اصلیLANBench

در رایانه¬ای که به¬عنوان سرور انتخاب می¬نمایید، روی گزینه¬ی Listen کلیک کنید. آدرس IP این رایانه را حتماً یادداشت کنید (Run->Cmd->ipconfig)، زیرا این آدرس را باید در رایانه کاربر وارد نمایید.
بر روی رایانه¬ی کاربر، از منوی File، گزینه¬ی Configure را انتخاب نمایید، در نتیجه صفحه نمایش زیر را مشاهده می¬کنید. آدرس IP را از رایانه سرور وارد نموده، تنظیمات آزمون خود را پیکربندی نمایید و سپس گزینه OK را کلیک کنید.
حداکثر تا 20 اتصال را می¬توانید مورد ارزیابی قرار دهید. با این وجود که مدت زمان آزمون بر روی 10 ثانیه تنظیم شده بود، آزمون¬های من که با 20 اتصال بود، به طور متوسط 31 ثانیه زمان ¬بردند تا تکمیل گردند. نتایج شما بر روی صفحه نمایش اصلی ظاهر می¬شوند و در Kbps نمایش داده می¬شوند.

lanbench configپیکربندی LANBench کاربر

من، آزمون پیش فرض (10 ثانیه، اندازه بسته KB 2048 و 1 اتصال) را پنج مرتبه برای هر کدام از حالت¬های انتقال اجرا نمودم. در آزمون¬های یک¬طرفه، یعنی، فقط دریافت کننده یا فقط فرستنده، نتایج تقریباً ثابت بود. هنگامی¬که آزمون¬های دو طرفه اجرا می¬شوند که در آن ترافیک دریافتی رایانه کاربر بیشتر از ارسالی است، تغییرات بسیار بزرگتری مشاهده می¬گردد. زمانی که جفت¬های کاربر و سرور را جابجا کردم، نتایج هم تغییر کردند. جدول 1 یک دسته نتایج را نشان می-دهد. به انحراف استاندارد نسبتاً کوچک آزمون¬های یک¬طرفه در مقایسه با انحراف استاندارد بزرگ آزمون دو طرفه توجه نمایید.

lanbench results


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر