گسترش حافظه های ذخیره سازی پورتفولیو

گسترش حافظه های ذخیره سازی  پورتفولیو

گسترش حافظه های ذخیره سازی مقرون به صرفه پورتفولیو توسط شرکت دل (Dell)شرکت دل امروز با عرضه حافظه های ذخیره سازی جدید، از نوآوری های خود در این زمینه خبر داد و از واقعیات تازه این شرکت در بازار ذخیره سازی پرده برداری کرد. گفتنی ست که این شرکت با تلاش های مدبرانه اخیر خود، توانسته تا تعریف جدیدی از قیمت گذاری در بازار سخت افزارهای ذخیره سازی ارائه دهد، که در این زمینه نیز دیسک سخت Dell Storage DC4020 AFA را به قیمت تقریبی 25000 دلار معرفی نمود.


گویا نرخ گذاری های پایین شرکت دل، که در عمل نیز باعث ریزش قیمت ها خواهد شد پایانی ندارد. چرا که این شرکت امیدوار است تا با ارائه محصولات ارزان قیمت تر، موجب انعطاف پذیری در بازار شود. گفتنی ست که طرح ها و خدمات جدید این شرکت، از قبیل پردازش ابری هنجارهای سنتی را در حوزه فن آوری اطلاعات به چالش کشیده است. دل قصد دارد تا همزمان با ارائه طرح های جدیدش و با به کارگیری برنامه های پیشین خود در این حوزه، ضمن تداوم تولید محصولات کنونی، میزان سرمایه گذاری اش را در فناوری هایی از قبیل بلو تاندر، SDS (مخفف نرم افزارهای ذخیره سازی داده ها) یا پروتفولیو بالا ببرد، تا بتواند باعث به وجود آوردن مدل های جدیدی در دنیای فن آوری گردد.
در سال 2010 دل توانست تا در تصمیمی به هنگام، شرکت کامپلنت را خریداری کند، و با ادغام آن با شرکت خود، سخت افزارهای سری PS  کامپلنت را نیز به مجموعه تولیدات خود اضافه نماید. هم اکنون بیش از 16000 سیستم در دنیا که پیش تر توسط شرکت کامپلنت تولید و ساخته می شدند تحت نظارت و پشتیبانی دل قرار دارند، و مدل های سریSC  نیز به خط تولید آن اضافه شده اند. این شرکت هم چنین در حرکتی رو به جلو و برای کاهش هزینه هایش، اقدام به یکی کردن تیم های طراحی خود در اقصی نقاط دنیا کرد.
مدل SCv2000  دل به لحاظ مشخصات فنی در گروه محصولات PS4000   و  SC8000قرار می گیرد، و شروع قیمت متوسط آنها از 14000 دلار به بالا می باشد. خود این مدل نیز هم اکنون در سه  سری عرضه شده است:  سریSCv2000 با 12 هارد دیسک، سری SCv2020  با طراحی مشابه 2U و برخوردار از 24 هارد دیسک، و سری SCv2080 که به لحاظ اندازه کمی بزرگ تر از مدل 5U ست و قابلیت پشتیبانی از 84 هارد دیسک اضافه را داراست. حداکثر گنجایش سری های نام برده شده تا 504 ترابایت می باشد. مدیران  می توانند با توجه به میزان فضای دیسک سختی که نیاز دارند و بدون پرداخت هزینه های مازاد در لایسنس، ظرفیت مورد نظرشان را اضافه نمایند.
سری SCv2000  بسیاری از ویژگی های عمده را که در مدل های Dell premium، از قبیل SC8000 موجود هستند ارائه می دهد. مدل های این سری توانسته اند تا با ارائه قابلیت های مدیریتی متمرکز خود از قبیل دیسک های RAID  لایه لایه، محافظت از داده ها به صورت محلی و ریموت، پایداری بسیار بالا، و تنها با پرداخت قیمت پایه آن قادر به ارائه سرویس هایی باشند که تنها در سری Dell ProSupport موجود هستند. در نتیجه با قابلیت های نام برده شده افراد خواهند توانست تا همزمان از هارد دیسک های SSD و هارد دیسک های معمولی را  در کنار هم استفاده کنند. به لطف موارد گفته شده اتصالات در این سری قابلیت پیوند با FC, iSCSI, SAS یا اتصالات چند پروتکلی را نیز دارد. آرایش به کار رفته در این سری به شکلی ست که همزمان تا 2000 رونوشت لحظه ای (Snapshot)، و نیز 500 همتاسازی (Replication) پشتیبانی می شوند. از هم اکنون سری 6610 PS این شرکت جایگزین PS6510 شده و با پیکربندی ترکیبی عرضه می گردد. سخت افزار عرضه شده دارای فضایی 3.5 برابر در ذخیره سازی داده ها و به لحاظ حجمی نیز 2.8 برابر قطر آن بیشتر از مدل های پیشین خود می باشد (این میزان داده در 5U chassis به حجم نجومی نیم پتابایات می رسد)، و قابلیت پشتیبانی تا 504 ترابایت در هر ردیف را داراست. شرکت دل نشان داد که مدل ترکیبی اش از کارایی 7 برابری و نیز قابلیت اتصال به شبکه تا سرعت 10گیگابایت بر ثانیه نسبت به نسل های قبلی برخوردار است.

dell1
مدل PS6610 با نسخه نرم افزای سری 8  EqualLogic PS شرکت دل ارائه شده است. این نسخه جدید و به روز شده به صورت رایگان و با مجموعه ای قدرتمند از قابلیت های جدید برای تمام سری های PS60000 ارائه شده است. بسته به روز شده نرم افزاری قابلیت پشتیبانی از VMware VVol ، فشرده سازی تا 50% در همتاسازی ها، رونوشت های لحظه ای گنجانده شده در آن و قابلیت افزایش حجم خود از طریق به امانت گیری فضا از دیگر منابع را نیز داراست. نسخه ارتقا یافته شامل تمامی قابلیت های جدید است و فاقد هرگونه هزینه های پنهان یا اضافی در لایسنس می باشد.
از جمله راهکارهای منتخب این شرکت در زمینه ذخیره سازی داده ها می توان به "بلو تاندر" اشاره کرد که تاکنون توانسته چندین نقش کلیدی را در برنامه های شبیه ساز از قبیل VMware, Nexenta و نیز سیستم عامل هایی چون لینوکس رد هت بازی کند. این شرکت در حال حاضر به جز سرمایه گذاری سهام بر روی حافظه های ذخیره سازی خود، در پی گسترش سرمایه گذاری بر روی محصولات ذخیره سازی مایکروسافت نیز می باشد، و تاکنون حافظه های ذخیره سازی اش را در پنج نوع مختلف از پیش پیکربندی شده برای آن ارائه کرده است. گفتنی ست که نمونه های عرضه شده از  کمترین حجم که 10 ترابایت می باشد تا بیشترین که یک پتابایت (1000000 ترابایت) باشد موجود هستند.
رقابت دائمی که بین فروشندگان سرورهای غیر تجاری و شرکت های مونتاژ کامپیوتر وجود دارد باعث شده تا به بسیاری از فروشندگان دیسک های ذخیره سازی خساراتی وارد گردد. این امر موجب شده تا فشار فاحشی بر روی مدافعان این صنعت ایجاد شود و آنان نیز با به کار گیری نوآوری های به موقع در این زمینه راه حل های رقابتی قیمت گذاری شده ای را ارائه دهند.
شرکت دل پس از اینکه در سال 2013 تبدیل به شرکتی خصوصی گردید دیگر از ارائه هر گونه آمار مرتبط با سهام خود امتناع ورزیده است، اما آخرین اخبار حاکی از رشد  17.3 درصدی آن در بخش YOY 4Q14/4Q13 در فضای ابری داشته است. به نظر دل از موقعیت فعلی اش در سهم بازار فن آوری به میزان 9.6 درصد رضایت دارد. هدف کنونی این شرکت تمرکز بر روی گزینه های کم هزینه تر و به سرعت سر و سامان بخشیدن به خود از طریق ادغام تیم های طراحی اش در اقصی نقاط دنیاست، که در صورت محقق شدن این امر به دل قادر به مقابله با تولید کنندگان سرورهای شخصی نیز خواهد شد.

Dell-Storage
سری دیسک های ذخیره سازی Dell Storage SCv2000  از هم اکنون در بازار موجود هستند. سری PS6610 و Dell EqualLogic PS Array نیز با نسخه نرم افزاری نسخه 8 از اوایل پاییز امسال در سطح جهانی قابل دسترس خواهند بود. گفتنی ست که دیسک های ذخیره سازی مایکروسافت نیز ژوئن امسال(خرداد) عرضه خواهند گردید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر