5 چیز که در مورد SSH نمی دانید

5 چیز که در مورد SSH نمی دانید

پوسته امن یا به اختصارSSH یک پروتکل اینترنتی است که امکان تبادل اطلاعات بااستفاده از یک کانال امن را بین دودستگاه متصل درشبکه ایجادمی‌کند.یک روش قدرتمندو پراستفاده والبته نرم‌افزاریاست که برای دستیابی به امنیت شبکه طراحی شده است. در ادامه 5 قابلیت SSH آورده شده است.


به کمک SSH می توان برای ترافیک تونل زد، فایل منتقل کرد و موارد بسیار دیگر.
بسیاری از افراد SSH را محیط ترمینال دور از دسترس امن می شناسند. اما SSH قابلیت ها ی بسیار دیگری به جز تنها یک سیستم امن بودن، دارد.


1-    تونل زدن SSH
تونل زدن فرآیندی است که به سرور SSH این امکان را می دهد تا مثل سرور پروکسی عمل کند. در واقع این روند اجازه می دهد تا یک سیستم محلی از طریق سرور SSH اطلاعات ارسال کند. به عنوان مثال تصور کنید که به شبکه ی WiFi عمومی وصل شده اید با ارسال ترافیک از طریق SSH سرور امن می توانید از هر گونه دستبرد اطلاعات در امان باشید.


مثال: 

ssh -D 9999 -C user@host="">>-  

2- انتقال امن فایل های کامپیوتری
فرمان SCP یا کپی امن اجازه می دهد که فایل ها بین سیستمی که SSH سرور روی آن اجرا می شود و سیستم محلی کاربر به صورت امن انتقال داده شوند.
مثال:

scp /path/to/local/file user@host:/path/to/destination/file


3-    مونت فولدرهای دور از دسترس
روش SCP برای انتقال فایل، روشی خسته کننده است، بهتر از SSH تنها برای زمان مشاهده ی فایل از فولدر های غیر محلی استفاده شود. اگر از Ubuntu استفاده می کنید، نرم افزار این کار، به صورت پیش فرض، روی GNOME دسکتاپ در دسترس است. در غیر این صورت لازم است نرم افزار لازم این کار را دانلود کنید.


4-    مراقبت از نشست ترمینال
صفحه ی GNU امکان انجام این مورد را فراهم می آورد. زمانی که از نشست SSH خارج می شوید، لازم است کل ارتباط را از اول، دوباره تنظیم کنید. این کاربرد این امکان را می دهد که نشست SSH حتی پس از خارج شدن از آن حفظ شود.
مثال:

ssh -t user@host screen -r


5-    مجازی سازی کلید اثر انگشت
زمانی که نشست SSH آغاز می شود، "کلید" امنیت نشان داده می شود، مگر اینکه سیستم پیش از این شناخته شده باشد. این کلید واقعی بودن دستگاه دور از دسترسی که به آن وصل شده اید را تایید می کند. اما به خاطر سپردن کلید 16 رقمی کار سختی است، به همین دلیل می توانید از میزبان مجازی، گرفته شده از فایل پیکربندی SSH، استفاده کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر