حالت خوابیدن شما، بر روی خواب هایتان اثر می گذارد

حالت خوابیدن شما، بر روی خواب هایتان اثر می گذارد


ممکن است پیش از این هم شنیده باشید که خوردن غذا قبل از خواب، می تواند باعث رویاهای فانتزی تر شود ولی اکنون پژوهشگران دریافته اند که فاکتور دیگری هم وجود دارد که بر نوع خواب دیدن شما، تاثیر عمیق می گذارد و آن حالت خوابیدن شماست. در واقع حالتی که شما در هنگام خواب دارید می تواند بر روی انحرفات ذهنی شما تاثیر بگذارد.


مت بریکال در ون وینکل بر روی تعدادی از پژوهش ها در زمینه نوع حالت خوابیدن و تاثیر آن بر رویاهای شخص مطالعاتی کرده است. اولین مقاله در ژورنال sleep and Hypnosis در سال 2014 منتشر شد و بر روی 63 نفر مطالعه می کرد. از آنها خواسته شده بود که بر روی سمت چپ بدن خود و یا سمت راست بخوابند و بعد از خواب، پرسشنامه ای پر کنند. این مقاله رویاها، کابوس ها و احساس آنها در هنگام صبح را پوشش می دهد.
پژوهشگران دریافتند که گروهی که بر سمت چپ بدن خود خوابیدند، بیش از دیگران کابوس می دیدند. 40.9 درصد از داوطلبانی که بر سمت چپ بدن خوابیده بودند، دیدن کابوس در خواب شبانه را گزارش کردند؛ در حالیکه تنها 14 درصد از کسانی که بر سمت راست بدن خوابیده بودند، در هنگام خواب کابوس دیدند. گروه سمت راست، رویاهای خود را آرامش بخش تر می دانستند ولی آنها نیز خوابی با کیفیت پایین تر گزارش کرده بودند.
در هر صورت این مطالعه، محدودیت هایی داشته است، تعداد افراد کم بوده و نیز نتایجی که خود افراد باید گزارش می دادند، ازدقت مطالعه و بررسی کاسته است. از این مقاله پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که: "مشاهدات اولیه ما نشان می دهد که کیفیت خواب و رویا وابسته به عملکردهای اساسی مغز می باشد و احتمال دارد که توسط حالت بدن تحت تاثیر قرار گیرد. در پژوهش آینده باید نشان داده شود که شخص تا چه میزان می تواند رویاهای خود را با دستکاری در خواب یا تغییر حالت بدن کنترل کند."
مطالعه دیگری نیز در سال 2012 توسط پژوهشگران دانشگاهی در هنگ کنگ انجام شده بود. آنها عادات و حالت های خوابیدن 670 بزرگسال را در نظر گرفتند و دریافتند کسانی که بر روی شکم می خوابند رویاهای واضح تر و عمیق تری دارند.
پژوهشگر این مقاله، از بررسی های خود، چنین نتیجه گیری کرده است: "خواب افراد نمی تواند به صورت کامل با فاکتورهای شخصیتی توضیح داده شود و به حالت خوابیدن نیز ارتباط دارد."
البته از این پژوهش ها نمی توان به صورت قطعی چنین برداشتی را داشت ولی شما هم می توانید خودتان امتحان کنید! اگر رویاهای عمیق تری می خواهید، این بار رو به شکم بخوابید!

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

.

سه‌شنبه, 14 اردیبهشت 1395

جالب بود...ممنون از متن های خوبتون

پاسخ

ثبت نظر