وزارت نفت در بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی اقتصاد دانش‌بنیان پیشتاز است

وزارت نفت در بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی اقتصاد دانش‌بنیان پیشتاز است

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت با اشاره به این که صنعت نفت جایگاه دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی را در توسعه دانش پذیرفته است، گفت: وزارت نفت در بهره‌مندی از این ظرفیت‌های علمی در عرصه صنعت و اقتصاد پیشتاز است.به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا محمدرضا مقدم در مراسم امضای موافقنامه همکاری انجام طرحهای اولویت‌دار حوزه پایین دست صنعت نفت با دانشگاههای منتخب گفت: امضای قراردادهای مطالعات فناورانه با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور در سال گذشته و برنامه وزارت نفت برای امضای قراردادهای پژوهش محور در حوزه پایین دست به همت وزارت نفت، امکان ایجاد شبکه علم و فناوری را با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور فراهم کرده است.

وی افزود: امضای این موافقتنامه در امتداد امضای قراردادهای مطالعات فناورانه که سال گذشته با ابتکار وزیر نفت با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در حوزه ازدیاد برداشت از مخازن نفتی انجام شد، می‌تواند فرصتی استثنایی و تاریخی برای همکاری در توسعه علمی و فناوری در حوزه های بالادست و پایین دست صنعت نفت و تدوین دانش فنی با استعدادهای درونزای کشور را فراهم کند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت با بیان این که برای جهش در دستیابی به دانش فنی روز استفاده از تجربه‌های بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی درجه یک نیز اجتناب‌ناپذیر است، اظهار کرد: این موضوع نیز در توافقنامه پیش رو مدنظر قرار دارد.

به گفته مقدم، صنعت نفت با تکیه بر مفاهیم نظام نوآورانه به دنبال ایجاد رابطه ای پایدار و منطقی با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی است و وزارت نفت به طور عمیق جایگاه دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی را در توسعه دانش در کشور پذیرفته است و با افتخار به این مهم در بهره مندی از این پتانسیلها در عرصه صنعت و اقتصاد پیشتاز است.

وی با بیان این که این موافقنامه به دنبال ایجاد رابطه‌ای پایدار و شکوفایی اقتصاد دانش بنیان صنعت نفت همسو با سیاست اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: با توسعه صنعت و پدید آمدن دوران فراصنعتی تفکیک و تعمیق انواع دانشها و کاربرد آنها در جهان و در میان کشورها مشخص تر شد و به تدریج کشورها با تکیه بر دانش‌های متفاوت به دو دسته پیشتاز و دنباله رو تقسیم شدند.

معاون وزیر نفت اظهار کرد: کشورهای پیشتاز با تقویت مستمر ساختار علم و فناوری شبکه «دانش چرایی» را نهادینه کردند و با تکیه بر دانش بنیادین فناوری در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در نوآوری فرآیندها و بهره مندی از اقتصاد دانش بنیان و عرضه محصولات رقابتی در بازارهای بین المللی موفق شدند.

وی به کشورهای دسته دوم تحت عنوان کشورهای دنباله رو اشاره و تأکید کرد: این کشورها به دلیل ضعف در ساختار اقتصادی و صنعتی و ناکارآمدی در تدوین راهبردها و سیاستها به ناچار مصرف کننده محصولات نوآورانه تحت پروانه پیشتاز شدند و به «دانش چگونگی» به کارگیری ابزارها و محصولات و فرآیندهای کشورهای پیشتاز بسنده کردند.

مقدم با بیان این که صنعت نفت با ابتکار وزیر نفت به رمز دانش بنیادین فناوری برای ایجاد ساختار اقتصادی دانش بنیان با الهام از سیاستهای اقتصاد مقاومتی دست یافته است، تصریح کرد: به این منظور رابطه بلند مدت و پایدار با تقسیم وظایف در حوزه های دانشی بین صنعت و دانشگاه فراهم می شود.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر