7 زبان برنامه نویسی برای آغاز انقلابی در توسعۀ نرم افزار

7 زبان برنامه نویسی برای آغاز انقلابی در توسعۀ نرم افزار


زبان های برنامه ریزی جدید، کار برنامه نویسی را برای برنامه نویسان آسان می کنند.می خواهید برنامه نویس شوید؟ پس، زبان هایی وجود دارند که باید یاد بگیرید. اگر دربارۀ برنامه نویسی مصمم هستید و دانش زیادی دارید، پس باید این حقیقت را بدانید که فهرست زبان های برنامه نویسی اصلی سالهاست که بی تغییر مانده اند.

معمولاً به برنامه نویسان توصیه می شود مهارتشان را در زبان های برنامه نویسیC، Java، Objective C، PHP و انواع مشابه افزایش دهند. اما مسأله جالب این است که تعداد اندکی زبان جدیدبا قابلیت فراوان وجود دارند که به مرور معرفی و وارد کار برنامه نویسی می شوند. بعضی از زبان ها هم از زبان های موجود اقتباس شده اند. زبان‌های جدیدتر، کار برنامه نویسی را برای برنامه نویسان آسان تر کرده اند. هفت عدد از این زبان ها عبارتند از:

1.    D
یکی از پرطرفدارترین زبان های برنامه نویسی است که فیس بوک از آن بهره می گیرد و نسخۀ جدید C++ است. این زبان از پایتون، جاوا، روبی، ایفل و C# الهام گرفته است. نوشتن کد با D آسان است و نیازی به پیش پردازنده (pre processor) هم ندارد و به خوبی از عهدۀ یونیکد برمی‌آید. در سالهای آینده شاهد دسترسی گسترده تر و بهره وری و تولید بیشتری از D  خواهیم بود.

2.    Dart
Dart توسط گوگل ساخته شده و انتظار می رود که زبان جدیدی برای برنامه نویسی وب باشد. Dart از دستور زبان و کلمات کلیدی شبیه به C استفاده می کند و اهدافش با طبقه بندی و کدهای واسط تعریف می شود. Dart  به برنامه نویسان توانایی مشخص کردن متغیرها با انواع ایستا را می دهد که گزینه ای اختیاری است. درحال حاضر Dart  خیلی کاربردی نیست، اما آیندۀ درخشانی دارد. این زبان رقیب سرسختی برای جاوااسکریپت است.

3.    سیلانCeylon
گاوین کینگ، سازندۀ زبان برنامه نویسی سیلان، به خوبی می دانست که چطور زبانی بهتر از جاوا بسازد. به همین دلیل با همکاری شرکت نرم افزاری Red Hat سیلان را ساخت. گفته می‌شود که سیلان پتانسیل نابود کردن جاوا را دارد. این زبان در محیط اجرایی جاوا عمل می کند که بدان معناست که جاوا نقش مهمی در عملکرد سیلان دارد. اما سیلان دستورزبان منظمی ارائه می دهد و به توسعه دهندگان فرصت غلبه بر محدودیت های جاوا را می دهد.

4.    Go
این زبان برنامه نویسی برای توسعۀ اپلیکیشن های سیستم برنامه نویسی استفاده می شود و بیشتر شبیه C و C++ است تا جاوا و C#؛ و ویژگی های جدیدی مثل garbage collection و runtime reflection و... هم دارد. زبان برنامه نویسی Go انتخاب آسانی برای برنامه نویسی است و دستورزبان اصلی اش شبیه C است. هدف گروه Go ساخت زبان برنامه نویسی پویا است و این زبان هنوز درحال توسعه است و با دیگر زبان ها تفاوت بسزایی دارد.

5.    #F
دانشمندان کامپیوتر با مفهوم برنامه نویسی تابعی کاملاً آشنا هستند اما زبان های برنامه نویسی مثل C++ و جاوا فاقد قدرت مجتمع سازی کد نوع تابعی در مجموع برنامه ها هستند. اینجاست که F# یا F- sharp به میان می آید که زبان مایکروسافت و هم تابعی و هم عملی است.

6.    Opa
توسعۀ وب کار آسانی نیست. برنامه های وب نیازمند کدگزاری های متعدد به چندین زبان هستند. HTML و جاوا اسکریپت نیازمند مشتری هستند و جاوا و PHP به سرور محتاجند، SQLبه پایگاه داده نیاز دارد و... .Opa جایگزینی برای زبان های برنامه نویسی موجود نیست، بلکه ترکیبی از مشتری و چارچوب های سرور است.

7.    اسکالا(Scala)
اسکالا معمولاً با جاوا مقایسه می شود. از این برنامه ده سال می گذرد و خیلی جدید نیست واز ضروری ترین زبان های برنامه ریزی محسوب نمی شود. در عین حال، توسعه دهندگان معتقدند که اسکالا به دلیل موجز بودن و نوع برنامه نویسی تابعی اش، بسیار سازنده است وترکیب مستحکمی از برنامه نویسی شیء گرا و تابعی نیز ارائه می دهد.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر