روبات چیتا با ترفند های جدید خودنمایی می کند

روبات چیتا با ترفند های جدید خودنمایی می کند


روبات چیتا ساخت دانشگاه ام آی تی می باشد، با قابلیتی خاص طراحی شده که می تواند با سرعت بالا بدود، مانع را تشخیص دهد و از روی آن بپرد. در این متن با نحوه طراحی روبات، قابلیت های آن و نوآوری های به کار گرفته شده بیشتر آشنا می شویم.


یک ماشین چهار پا جهش بزرگی را در زمینه روباتیک انجام داده است: محققین یک روبات چیتا ساخته اند که نه تنها می تواند با سرعت قابل توجهی بدود، از موانع سر راهش نیز می پرد.
چیتا مکانیکی، پاییز سال پیش وقتی که محققین انستیتو تکنولوژی ماساچوست (MIT)سرعت بالای ده مایل در ساعت ( 16 کیلومتر در ساعت) آن را به نمایش گذاشتند، بسیار معروف شد ولی حالا، روبات با ترفند جدیدی برگشته است: می تواند از روی موانع، درست مثل یک انسان دونده بپرد.
محققان می گویند که چیتا بوت اولین روباتی است که می تواند موانع را از یک فاصله شناسایی کند و بدون کمک انسان از آن ها بپرد و بگذرد. این روبات به زودی توانایی جهش خود را در مرحله آخر مسابقه روباتیک آژانسپروژههایتحقیقاتیپیشرفتهدفاعی(DARPA) که هفته دیگر در پومونا، کالیفرنیا برپا می شود، به نمایش می گذارد.
برای "دیدن" اشیایی که در رو به روی روبوت قرار دارند، روبات از یک سیستم بصری ، که نور و محدوده را تشخیص می دهد و به لیدار معروف است استفاده می کند. سیستم ( که روی برد روبات چیتا نصب شده است) یک نور کوچک لیزر می فرستد که به اشیا برخورد می کند  و دوباره منعکس می شود. سیستم لیدار این امکان را برای روبات فراهم می کند که یک نقشه مجازی از زمینی که در آن قرار دارد بسازد که سپس به یک کامپیوتر همراه که با یک سری الگوریتم های "برنامه ریز مسیر" برنامه نویسی شده است فرستاده می شود.
الگوریتم ها به روبوت کمک می کنند تا محیط اطراف خود را درک کند و تشخیص دهد که چه راهی را برگزیند. برای مثال، می تواند اندازه اشیایی که سر راهش قرار دارند را و همچنین فاصله آن ها را تشخیص دهد. روبات همچنین می تواند تشخیص دهد که چگونه از یک مانع می توان گذشت، به بیان دیگر، می تواند تشخیص دهد که تا چه ارتفاع و یا با چه زاویه ای از روی مانع بپرد.
سانگبایی کیم، دانشیار مهندسی مکانیک دانشگاه MITدر بیانیه ای اذعان داشت که " پرش همراه با دویدن حرکتی بسیار پویاست . شما باید تعادل و انرژی را اداره کنید و قادر به کنترل در هم فشردگی پس از فرود باشید. این روبات برای چنین رفتارهای پویایی به صورت خاص طراحی شده است."
در حال حاظر، چیتا بوت می تواند در حالی که سرعت خود را در 8 کیلومتر بر ساعت ثابت نگه داشته است از مانع بگذرد، و می تواند از اشایی که 18 اینچ (46 سانتی متر) ارتفاع دارند بپرد، که بیش از نصف ارتفاع خود روبات است.
تا به حال، توانایی جهش چیتا بوت روی یک تردمیل و یک میدان مسابقه دو آزمایش شده است. روی زمین مسابقه، روبات تقریبا 70 درصد موانع سر راهش را پشت سر گذاشت. اما این روبات چابک روی زمین مسابقه ، هنگامی که فضا ( و همچنین زمان بیشتری داشت) تا موانع را شناسایی کند و راهی برای گذشتن از آن ها بیابد، عملکرد بهتری داشت. محققان اذعان داشتند که در هنگام آزمایش دویدن روی زمین مسابقه، روبات 90 درصد موانع را پشت سر گذاشتند.

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر