چه داستانی پشت یک لوگو خودرو پنهان است ؟

چه داستانی پشت یک لوگو خودرو پنهان است ؟


اتیمولوژی مطالعه تاریخچه لغات می باشد . در این علم هدف متخصص رشته گاهی بررسی روند شکل گیری نام اجسام و یا موجودیت های مختلف است و خودروها نیز از این قاعده مستثنى نیستند . در این خبر جزییات مختصری در مورد نام خودروهای مختلف داده شده است . با فیسیت همراه باشید .

CARZ261

آلفا رومئو : نام اول این خودرو ساز آلفا (ALFA) بود . آلفا در واقع سرنامی می باشد که از عبارت Anonima Lombarda Fabbrica Automobili گرفته شده است . این شرکت خودروسازی در سال 1915 توسط نیکولا رومئو خریداری شد و از آن پس لغت " رومئو " نیز در نام خودروهای ساخت این شرکت قرار گرفت .

carz27

آستون مارتین : عبارت آستون مارتین ترکیبی از نام مکانی مشهور به Aston Hill و موسس این شرکت (Lionel Martin ) می باشد . این شرکت خودرو سازی ابتدا در این مکان تاسیس شد .

carz28

آئودی : آئودی معادل لاتین لغت آلمانی " Horch" می باشد . موسس این کارخانه آگوست هورچ (August Horch) بعد از 5 سال شرکت خود را رها کرد اما همچنان به ساخت خودرو علاقه داشت . وی هنگام بازگشت خود به صنعت ساخت خودرو کارخانه دیگری را با نام آئودی در نزدیکی کارخانه قبلی خود بنا کرد . معادل انگلیسی لغت آئودی کلمه (hark) می باشد .

carz29

بی ام و : بی ام و (BMW) مخفف عبارت (Bayerische Motoren Werke) می باشد که در زبان فارسی به شرکت موتورسازی باواریایی ترجمه شده است .

carz30

کادیلاک : کادیلاک نام شهر کوچکی در منطقه جنوب فرانسه است . در سال 1902 یک کارخانه خودرو سازی با این نام تاسیس شد . شرکت جنرال موتورز این کارخانه را در سال 1909 خرید . کادیلاک از آن زمان تا به امروز در تملک جنرال موتورز قرار دارد .

carz31

شورولت : این نام به افتخار لوئیس شورولت ، یک راننده مسابقات اتومبیل رانی و یکی از موسسان این شرکت ، بر روی کارخانه گذاشته شد . شورولت در سال 1917 با شرکت جنرال موتورز ادغام شد . این سازنده هنوز در کنار جنرال موتورز خودروهای مشهور و قدرتمندی می سازد .

carz32

کرایسلر : نام کرایسلر از روی نام موسس این کارخانه ، والتر پی . کرایسلر ، برداشته شده است .

carz33

سیتروئن : نام سیتروئن نیز مانند نام بسیاری از شرکت های دیگر از روی موسس آن ، آندره گوستاو سیتروئن ، انتخاب شده است . آندره سال 1875 به دنیا آمد و سال 1915 رخت از جهان بست . از وی به عنوان یک کارآفرین فرانسوی با نژاد هلندی نام برده اند . آندره فرزند پنجم و درواقع آخرین فرزند لیو سیتروئن ، یک تاجر الماس هلندی یهودی ، بود .

carz34

دوو : موسس این کارخانه کره ای شخصی به نام کیم وو چانگ است . دوو در زبان کره ای خانه بزرگ و یا جهان بزرگ معنا می شود .

carz35

داتسون : این کارخانه ابتدا دات نام داشت که در واقع سرنام سرمایه داران آن دن ، آئویاما و تاکئوچی می باشد . این نام بعد از مدت کوتاهی به داتسون (DATSON) تغییر کرد تا خودروهای کوچک این کارخانه را در ذهن یادآور شود . زمانی که این برند توسط شرکت نیسان خریداری شد نام آن دوباره به داتسان (DATSUN) تغییر کرد زیرا پسوند ( سون ،SON) در زبان ژاپنی به معنی (شکست ، فقدان و ضرر ، loss ) می باشد .

carz36

فراری : این خودروساز که به ساختن خودروهای سریع مشهور است توسط فردی به نام انزو فراری پایه گذاری شده است .

carz37

فیات : فیات سرنام عبارت (Fabbrica Italiana Automobili Torino) است که در زبان فارسی به کارخانه اتومبیل سازی ایتالیایی تورین ترجمه می شود .

carz38

فورد موتور : فورد موتور توسط شخصی به نام هنری فورد بنا شد . هنری فورد کسی بود که تولید انبوه خودرو را در سال 1914 در دنیای اتومبیل سازی به یک روند عادی مبدل ساخت .

carz39

هوندا : هوندا فامیل شخصی به نام سوییچیرو هوندا می باشد که این کارخانه را بنا کرده است .

carz40

هیوندای : هیوندای در زبان کره ای به معنی دوران جدید و یا تجدد می باشد .

 

مرسدس : مرسدس دختر شخصی به نام امیل جلینک بود که در سال 1900 خودروهای ساخته شده توسط شرکت دایملر را توزیع می کرد .

نیسان : نیسان از عبارت NipponSangyo گرفته شده است که در زبان ژاپنی به معنای صنایع ژاپن می باشد .

پورشه : این کارخانه خودروسازی یادگار فردیناند پورشه (Ferdinand Porsche ) می باشد . فردی یک مهندس مکانیک اطریشی بود . اهل فن می گویند که فامیل این شخص از کلمه (Boreš) ( در زبان انگلیسی " boresh" ) گرفته شده است که به زبان چکوسلواکى تعلق دارد .

پروتون : پروتون نام یک کارخانه خودروسازی از کشور مالزی می باشد . این نام از عبارت Perusahaan Otomobil N asional گرفته شده است .

رنو : رنو نیز مانند برخی از نام ها به اعتبار موسس کارخانه اتخاذ شده است . این برند خودروسازی توسط شخصی به نام لوئیس رنو پایه گذاری شد .

رولز رویس : این نام توسط یک کارخانه خودروسازی و همچنین یک کنترلر منطقی قابل برنامه نویسی (PLC) استفاده می شود . در سال 1884 شخصی به نام فردریک هنری رویس به حرفه ساخت صنایع مکانیکی و الکتریکی روی آورد . وی در سال 1904 اولین خودروی خود را ساخت و آن را رویس نامید . فردریک در روز چهارم ماه مه سال 1904 با شخصی به نام چارلز استوارت رولز آشنا شد . این دو شخص شراکتی را با کمک یکدیگر شروع کردند با این قانون که رویس خودرو بسازد و تنها رولز حق فروش آن را داشته باشد و این که خودروهای ساخته شده با نام رولز رویس به فروش برسند .

ساب : این کارخانه که در ابتدا به ساخت هواپیما اشتغال داشت ، در سال 1937 در سوئد پایه گذاری شد . نام ساب از عبارت (Svenska Aeroplan aktiebolaget (Swedish Aeroplane Company)) گرفته شده است که در زبان فارسی به شرکت هواپیمایی سوئدی ترجمه می شود .

سئات : سئات سرنام عبارت SociedadEspañola de Automóviles de Turismo است . این کارخانه اسپانیایی به ساخت خودروهای مسافرتی مشهور می باشد.

سوبارو : سوبارو یک نام ژاپنی برای یک صورت فلکی می باشد که در زبان انگلیسی با نام Pleiades و در زبان فارسی با نام ثریا شناخته می شود . شرکت مادر سوبارو ، که صنایع سنگین فوجی نام دارد ، از ادغام شش شرکت ساخته شده است . سازندگان این کارخانه خودروسازی از صورت فلکی ثریا به عنوان لوگو خود استفاده می کنند .

تویوتا : تویوتا از نام موسس این کارخانه ، ساکیچی تویودا ، گرفته شده است . خودروهای ساخته شده توسط این کارخانه ابتدا با نام تویدا به فروش می رسیدند اما پس از مدتی این نام در یک مسابقه که برای یافتن یک نام بهتر ترتیب داده شده بود ، به تویوتا تغییر کرد . نام جدید در کاتاکانا ( یکی از دو الفبای مرسوم فونتیک ژاپنی ) با هشت ضربه نوشته می شود . 8 در ژاپن عدد خوش شانسی است .

فولکس واگن : کارخانه ای آلمانی که قصد داشت خودرویی مردمی بسازد . فردیناند پورشه می خواست خودرویی بسازد که همه افراد جامعه بتوانند آن را خریداری کنند . وی موفق به ساخت خودرویی شد که شعار سازمان اجتماعی نازی ( قدرت در کنار یک خودروی شاد ) را در خود داشت . این خودرو بعدها در زبان انگلیسی با نام بیتل به مردم فروخته شد .

ولوو : ولوو از مصدر volvere گرفته شده و در زبان لاتین به عبارت “I roll” ( من می غلتم ) معنی شده است . این نام ابتدا برای یک نوع یاتاقان ساچمه ای که توسط شرکت SKF ساخته شده بود ، انتخاب شد .

می توانید برای پیگیری راحت تر اخبار به کانال تلگرام ما ملحق شوید .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر