شرکت SpaceX مسیری به طول یک مایل برای آزمایش نمونه‌های تستی Hyperloop ساخته است.

شرکت SpaceX مسیری به طول یک مایل برای آزمایش نمونه‌های تستی Hyperloop ساخته است.


Hyperloopنوع جدیدی از حمل و نقل سریع است که توسط ایلان ماسک بنیانگذار شرکت‌هایی همچون SpaceX مطرح شده است. در این نوع حمل و نقل کپسول‌هایی در داخل لوله‌هایی که در آن شرایط خلأ حکم‌فرما ست تا اصطکاکی در کار نباشد، قرار می‌گیرند که سرعتی بالغ بر ۱۲۲۰ کیلومتر بر ساعت دارد.

با این سرعت می‌شود ظرف تنها ۳۵ دقیقه از لس‌آنجلس به سان فرانسیسکو رفت. Hyperloop با استفاده از فشار هوایی که از عقب وسیله وارد و از خروجی‌های پائین آن به بیرون رانده می‌شود، حرکت می‌کند. البته تا اجرایی شدن و بهره برداری از آن زمان بسیاری مانده است، چرا که هزینه بهره برداری از آن در حال حاضر ۷۰ میلیارد دلار است که باید کاهش یابد و موانع زیست محیطی بسیاری در راه آن قرار دارد. برای مثال آلودگی صوتی آن در حال حاضر به قدری است که نمی‌توان آن را در نزدیکی مناطق مسکونی استفاده کرد.
در سال 2013، ایلان ماسک، مهندس، مخترع و شخص نامی تجارت در صنایع پیشرفته‌ی آمریکایی، مستندی پیرامون طرح کلی مفهوم جدیدی به نام Hyperloop منتشر کرد. Hyperloop در واقع نوع جدیدی از حمل و نقل با سرعت بسیار بالا است که ایلان ماسک ایده‌ی آن را در اوقات فراغت خود، بدور از کارهای مدیریتی شرکت‌های SpaceX و Tesla Motors (شرکت خودروسازی آمریکایی تولیدکننده‌ی خودروهای برقی و قطعات موردنیاز ترن‌های برقی) اختراع کرد. جزییات ایده‌ی او از این قرار بود که قطاری با سرعت بالای 1300 کلیومتر بر ساعت مراکز شهرهای لس‌آنجلس و سانفراسیسکو را به هم وصل کند و ظرفیت یک ساله‌ی 15 میلیون مسافر و مدت زمان نیم ساعت برای طی کردن مسیرهای طولانی در نظر گرفته شده بود. این ایده‌ی جدید در حدود یک سال گذشته توجه و نظر رسانه‌ها را به شدت به خود جلب کرده است. تعداد کمی شرکت‌های نوپا مثل فناوری Hyperloop و فناوری حمل و نقل Hyperloop، پدیدار شدند که تمایل به تلاش برای ساخت و توسعه‌ی طراحی خاص شرکت خود برای Hyperloop دارند. در حال حاضر شرکت SpaceX ، شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی یک شرکت تولیدکننده‌ی محصولات صنایع هوافضایی تجاری در آمریکا ، اعلام کرده است که تمایل به فعالیت و همکاری در این زمینه دارد، به این ترتیب که خطی به طول یک مایل راهاندازی خواهد کرد تا زمینه برای رقابت دانشگاهها و تیم‌های مهندسی مستقل فراهم آید تا بتوانند نمونه‌های اولیه‌ی ساخته‌شده از تکنولوژی جدید Hyperloop را پیاده‌سازی و اجرا کنند.
آخرین تاریخ اولیه‌ای که برای ثبت‌نام شرکت‌کنندگان در این رقابت در نظر گرفته شده است، پانزدهم ماه سپتامبر است. شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی، تاریخ برگزاری رقابت را ژوین 2016 در لس‌آنجلس اعلام کرده است، اما یک هفته پیش از شروع هفته‌ی رقابت نهایی، دیداری رسمی برای ارایه‌ی طرح‌ها از طرف شرکت‌کنندگان در دانشگاه A&M تکزاس ترتیب داده می‌شود. در واقع این دیدار برای ثبت کردن طرح ها و ارزیابی آن‌ها توسط شرکت SpaceX در نظر گرفته شده است. علاوه بر این امکان آشنا شدن و ارتباط شرکت‌کنندگان با حامیان و شرکت‌های مختلف برای جمع‌آوری پول لازم برای ساخت نمونه‌های اولیه هم فراهم می‌شود.
نمونه‌های اولیه می‌بایست در سایز و اندازه‌ی قابل استفاده برای انسان باشد، این در حالی است که شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی اعلام کرده است که در زمان یک هفته‌ای برگزاری رقابت، هیچ کس اجازه‌ی سوار شدن نمونه‌های اولیه را ندارد.

hyperloop-transportation-technologies-development-stealth-0
در شرایط اعلام شده از طرف شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی، هیچ‌گونه اشاره‌ای به جایزه‌ی اعطاشده به برنده و طراحی برتر، نشده است. اما آنچه مشخص است این است که برنده و موفق‌ترین طراحی این مسابقه نظر هر کمپانی که در حال حاضر در تلاش برای ساخت و توسعه‌ی طراحی شرکت خود برای Hyperloop است را به خود جلب خواهد کرد. به عنوان مثال شرکت نوپای فناوری حمل و نقل Hyperloop، در حال برنامه‌ریزی برای ارایه‌ی فناوری حمل و نقل Hyperloop به طول 5 مایل در مرکز کالیفرنیا است.
جزییات بیشتر راجع به قوانین این رقابت در ماه اوت توسط شرکت SpaceX منتشر خواهد شد.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر