ویندوز در رقابت بین سیستم عامل ها ، دو سال زودتر از موعد به رتبه ی سوم سقوط کرد

ویندوز در رقابت بین سیستم عامل ها ، دو سال زودتر از موعد به رتبه ی سوم سقوط کرد

ویندوز در رقابت بین سیستم عامل ها ، دو سال زودتر از موعد به رتبه ی سوم سقوط کرد!
سال پیش گارتنر اعلام کرد که ویندوز ، سیستم عامل دوم جهان تا سال 2017 خواهد بود .اما آخرین اطلاعات نشان دهنده ی عقب ماندن ویندوز از سیستم عامل X و iOs اپل در سال 2015 است.

 

سال پیش گارتنر اعلام کرد که ویندوز ،  سیستم عامل دوم جهان تا سال 2017 خواهد بود .اما آخرین اطلاعات نشان دهنده ی عقب ماندن ویندوز از سیستم عامل X  و iOs اپل در سال 2015 است.

گارتنر امروز گفت : سیستم عامل ویندوز که در سال 2015 در رتبه ی سوم قرار داشت ، به تنزیل رتبه ی خود در برابر اندروید و سیستم عامل های ترکیبی اپل (X و iOS) ادامه میدهد.
گارتنر در پیش بینی اخیر خود اعلام کرد که ویندوز تا سال 2017 ، نمی تواند کاستی های ایجاد شده از سال 2013 را جبران کند.
تنزل رو به رشد ویندوز، مایکروسافت را مجبور کرده است که به دنبال موقعیت هایی برای یافتن یک سیستم عامل همه کاره باشد . به دنبال شرح استراتژی های جدید ردموند در اظهارات این هفته اش ، این جستجو ، ورودی "مکالمه به عنوان پایگاه"  را دنبال خواهد کرد که هدف آن خودکار کردن دستیارها  یا Bot ها نه تنها در ویندوز بلکه اندروید و iOs می باشد.
طبق نظر گارتنر که با پیش بینی شکست سیستم عامل ها ، دنیای کامپیوتر را آماده کرده بود ، در سال 2015 ، ویندوز بر روی 283 میلیون دستگاه مورد استفاده قرار گرفته بود که نشان دهنده ی کاهش 3.4 درصدی سال به سال این سیستم عامل می باشد.
این 283 میلیون نشان دهنده ی 11.7 درصد از کل 2.4 بیلیون دستگاه ، که بیش از 80 درصد آنها گوشی های هوشمند بوده اند ، می باشد. اکثر این گوشی های هوشمند از اندروید شرکت گوگل استفاده می کنند. شش ماه پیش ، گارتنر پیش بینی کرد که ویندوز در سال 2016 با 308 میلیون دستگاه که 12.9 درصد از کل دستگاه های موجود است ، به کار خود ادامه خواهد داد. 
گارتنر مرتبا تخمین های خود را در مورد کل دستگاه ها و دستگاه هایی که از ویندوز استفاده می کنند در سال 2015 کاهش داده بود. این روند در سال 2016 نیز ادامه یافت.
در واقع ، سپتامبر گذشته ، گارتنر پیش بینی کرد که ویندوز تا سال 2017 از iOS و OS  X عقب نخواهد افتاد ، اما طبق آخرین تحقیقات ، ویندوز در سال 2015 به درجه سه سقوط کرد، که در آن زمان ، سیستم عامل های اپل بر روی 297 دستگاه -4 میلیون بیش از ویندوز-  در رتبه دوم قرار گرفت. اندروید با مورد استفاده قرار گرفتن در 1.3 بیلیون دستگاه ، در رتبه ی نخست قرار گرفت.

در پیش بینی جاری گارتنر ، ویندوز در سال 2016  به 3.4 درصد و 283 میلیون دستگاه سقوط خواهد کرد در حالیکه سیستم های اپل به 201 درصد  و 303 میلیون افزایش خواهند یافت.در پایان پیش بینی، ویندوز در سال 2018 با 298 میلیون دستگاه در مقایسه با 334 میلیون دستگاه اپل ، باز هم عقب تر خواهد افتاد.
اگر پیش بینی های گارتنر درست از آب در بیایند ، در سال 2018 ، اپل سیستم عامل های iOS و OS X بیشتری را نسبت به میزان اصلی تولید تجهیزات در سال 2013 ، عرضه می کند.
به طور کلی ، پیشگویی های اخیر گارتنر به بدبینی ، نه تنها در مورد ویندوز ، بلکه در مورد تمامی دستگاه ها ادامه داده است. اکنون این محقق بر این باور است که 2.41  بیلیون دستگاه ارتباطی که 80.4 درصد آن ها گوشی های هوشمند هستند ، در سال 2016 مورد استفاده قرار خواهند گرفت که نسبت به پیش گویی سال گذشته )2.46 بیلیون( ، با سقوط مواجه خواهد شد.
تعجب آور نیست که بیشتر کاهش این پیش بینی در مورد گوشی های هوشمند است که رشدشان برای اولین بار به ارقام تکی  سقوط خواهد کرد.
رانجیل آتوال ، تحلیلگر گارتنر در بیاناتی گفت :" دوره ی رشد دو رقمی برای بازار جهانی گوشی های هوشمند به سر آمده است."
"از لحاظ تاریخی بدتر شدن وضعیت اقتصادی ، تاثیر ناچیزی بر فروش و استفاده ی تلفن های همراه داشته است ، اما این روند دیگر به این صورت نیست. فروش چین و آمریکای شمالی در سال   2016 در یک سطح سرعت هستند که نشان دهنده ی رشد 0.7 درصدی و 0.4 درصدی آن هاست."
گارتنر بیان کرد  که در سال جاری ،کامپیوترهای سنتی ، طراحی های بیشتر تلفن همراه و تبلت ها نیز دچار ضربه های متفاوتی  خواهند شد.
بیشترین ضربه را کامپیوترهای شخصی سنتی می خورند. ارائه ی این ماشین ها به 228 میلیون با کاهشی 6.6 درصدی خواهد انجامید. هرچند آنچه که گارتنر به عنوان "فوق موبایل" می نامد – همانند مک بوک های اپل و مک بوک های Air Notebooks  و  نمای 1 و 2 مایکروسافت -  با رشد 26.7 درصدی به تعداد 57 میلیون در سال جاری خواهند رسید . اما طراحی بسیار جذاب نیز تفاوت چندانی ایجاد نمی کند. انتظار می رود که هر دو دسته با هم به فروش 285 میلیونی برسند که 1.4 درصد کم تر از مقدار سال 2015 می باشد.
گارتنر ، همانند مایکروسافت و تولید کننده ی تجهیزات اصلی ویندوز ، بر روی توانایی ویندوز 10 در خروج کامپیوتر های شخصی از رکود در سال آینده شرط بسته است.تحلیل گران فرض کرده اند که در سال 2017 ، فروش با رشدی 3.9 درصدی ، به 296 میلیون تعداد خواهد رسید.
آتوال گفت :" در سال 2016 ، بازار کامپیوتر های شخصی به آخرین سال کاهش خود خواهند رسید و بعد از آن دوباره در سال 2017 شروع به رشد خواهند کرد." وی افزود: " بزرگ ترین چالش و سود بالقوه برای بازار کامپیوتر های شخصی ، ادغام ویندوز 10 و معماری اینتل Skylake  می باشد. این ادغام ، توانایی هایی برای فرم های جدید با ویژگی های جذاب تر دارد."
اگر این موضوع کمی مبهم به نظر میرسد ، باید هم همین طور باشد. 9 ماه پیش ، گارتنر پیش بینی کرد که در سال 2016 ، کامپیوتر های شخصی و فوق موبایل ها رشدی 3.7 درصدی خواهند داشت. سپس آتوال با گفتن این موضوع که " ویندوز 10 می تواند جای گزینی ها را در سال 2016 بهبود ببخشد " از زیر بار شرط خود بر سر ویندوز 10 طفره رفت.اما پیش بینی کرد که رشد و پیشرفت به تجارت کامپیوتر های شخصی در سال جاری ، باز خواهد گشت.

 

فاطمه بهزادی

فاطمه بهزادی

فاطمه بهزادی کارشناس ارشد نرم افزار هست. تحقیق و مطالعه ی تکنولوژی های جدید رو دوست داره. اوقات فراغتش رو با ماهیگیری،کوهنوردی و دوچرخه سواری می گذرونه. ایمیل ارتباطی: fbehzadi0@gmail.com


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر