بازی‌های رایانه ای خارجی باید گران‌تر شوند.

   
نام نویسنده:
|
دسته بندی:
|
ایسنا نوشت: معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بر لزوم گران کردن بازی‌های خارجی برای توجیه‌پذیر شدن سرمایه‌گذاری در حوزه بازی‌های ایرانی تاکید کرد.

 جواد امیری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مشکلاتی در زمینه کپی رایت در کشور داریم و تولید و توزیع بازی‌های رایانه‌ای عملا توجیه اقتصادی برای شرکت‌های ناشر ندارد، افزود: اولا اگر کسی بتواند با توجه شرایط جدیدی که بر کشور حاکم است و شرایط شرکت‌های خارجی در پسابرجام‌، از طریق شرکت‌های اصلی کپی رایت محصولات خارجی را دریافت کند، به عنوان اولین مجموعه فرهنگی این موضوع را به رسمیت خواهیم شناخت و مجوز آن بازی را به شرکت دیگری نخواهیم داد.

وی ادامه داد: در مرحله دوم خودمان یک کپی رایت داخلی راه انداختیم و از طریق مزایده بازی‌های خارجی را به شرکت‌ها واگذار می‌کنیم. این مکانیزم هم به این صورت است که هر ماه بازی‌ها که قرار است انتشار بین‌المللی پیدا کنند، با هماهنگی انجمن ناشرین در ماه 20 بازی انتخاب می‌شود، افراد ناشر درخواست خود را برای دریافت بازی ارائه می‌دهند و به ازای هر 600 هزار تومان که در زمینه حمایت از بازی‌های رایانه‌ای سرمایه‌گذاری کردند، کوپن مجازی دریافت می‌کنند، برای بازی‌ها پیشنهادات خود را ارائه می‌دهند و در نهایت شرکتی که در مزایده بیشترین پیشنهاد را داشته باشد آن بازی را برنده می‌شود.

معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره مزایده میان شرکت‌ها برای واگذاری بازی‌های خارجی توضیح داد: اواخر سال 94 شیوه‌نامه‌ای به موسسات و شرکت‌های مجاز ناشر تبیین و ابلاغ کردیم که در آن جزئیات برگزاری مزایده در سال جاری به اطلاع عموم رسید و هدف از تدوین این شیوه‌نا‌مه این بود که ناشرین مجاز چراغ راهی برای سال 95 پیش رو داشته باشند و بر اساس آن برنامه‌هایشان را تنظیم کنند.

امیری هدف از اجرای این طرح را افزایش قیمت بازی‌های خارجی در بازار ایران با ایجاد انحصار دانست و بیان کرد: مشکل عمده ما این است که بازی‌های خارجی با بهترین کیفیت با نازل‌ترین قیمت در بازار توزیع می‌شود ولی بازی‌های ایرانی با توجه به عدم رعایت کپی رایت عملا قدرت رقابت با بازی‌های خارجی را نخواهد داشت و در نتیجه ساخت و تولید و تکثیر و توزیع آن توجیهی نداشته و عملا تولیدکننده ایرانی از پیش شکست‌خورده است.

وی در ادامه اظهار کرد: بازی‌های روز خارجی در دنیا کمتر از 70 دلار عرضه نمی‌شود اما همان بازی به فاصله 24 تا 48 ساعت در بازار ایران به قیمت 2000 تومان به فروش می‌رسد و تولید ملی را زیر سوال می‌برد و شما با هر کیفیتی هم بازی بسازید مطمئنا گیمر ایرانی به سمت خرید بازی ایرانی نمی‌رود.

معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به ایجاد و افزایش جذابیت در بازی‌های ایرانی اظهار کرد: جذابیت قاعدتا از طریق رقابت ایجاد می‌شود و وقتی تولیدکننده ایرانی بداند از نظر قیمتی قدرت رقابت را در بازار خواهد داشت، قطعا به سمت کیفی کردن بازی‌هایش می‌رود.

امیری در پاسخ به چگونگی برخورد با انتشار بازی‌های غیرقانونی گفت: اگر بازی در ایران صاحب داشته باشد، قاعدتا خود ناشر داخلی هم به عنوان یکی از بازوهای اجرایی ستاد مبارزه با بازی‌های رایانه‌ای غیرمجاز فعالیت خواهد داشت و مراکزی که نسبت به عرضه بازی از طریق غیرمجاز اقدام می‌کنند معرفی خواهند شد. امیدواریم ستادهای فرعی بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در شهرهای مختلف فعال شود و ما اگر بتوانیم 50 درصد هم در جمع‌آوری بازی‌های خارجی توفیق داشته باشیم باز برای ما موفقیت است.

وی با اشاره به ورود مایکروسافت به کشورهای در حال توسعه مانند ایران و مقایسه آن با حضور بازی‌های خارجی اظهار کرد: در حوزه بازی تا الان افرادی که برای مذاکره رفتند هیچ توفیقی پیدا نکردند که بتوانند کپی رایت بازی‌های خارجی را تهیه کنند، اما زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که شرکت‌های خارجی با قیمت نازل‌تری برای بازارهای ایران بازی‌های خود را عرضه کنند.

معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همچنین خاطرنشان کرد: ما در برابر نرم‌افزار ویندوز که محصول انحصاری مایکروسافت است قدرت رقابت نداریم و ناچاریم از چیزی که اعلام می‌کند تبعیت کنیم، اما بازی‌های ایرانی از کیفیت مناسبی برخوردارند و توان رقابت را دارند که با اندکی گران شدن بازی و توجیه‌پذیر شدن ساخت بازی عملا بازی‌های کیفی ساخته شود، کما اینکه در حال حاضر هم بازی‌های شرکت‌های ما در حوزه موبایل با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند.

امیری در پایان با اشاره به نام‌گذاری سال جدید به «اقتصاد مقاومتی،‌ اقدام و عمل» گفت: ما فرمایشات مقام معظم رهبری را در سال‌های گذشته آویزه گوش خود قرار دادیم، در بحث حمایت از تولید داخلی و بازی‌ها قدم‌های خوبی برداشتیم همچنان که سال گذشته هولوگرام حمایتی به بازی‌های ایرانی می‌دادیم و از شرکتی که بازی ایرانی تهیه و تولید می‌کرد حمایت می‌شد. برای دستور نام‌گذاری سال جدید نیز کارگروهی در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تشکیل شده و کارهایش را انجام می‌دهیم.

دیگر اخبار نویسنده

ارسال نظر


  • میم
    2016-04-30 15:59:18

    اینم توطعه ی خودشونه برای اینکه اقا زاده ها کارو کاسبیشون رونق بگیره

    پاسخ دادن
  • khodayar
    2016-04-24 13:39:36

    از نظر من باید بازی های خارجی به مبالغ بالا مثل 200 هزار تومن و یا 500 هزار تومن به بازار عرضه شود تا کسی نتواند آ«ها را بخرد اینطوری میشه بازی های داخلی را راحت به قیمت 100 هزار تومن فروخت مثل پراید که چون قیمت ماشین خارجی را گران کرده ایم مردم راحت پراید میخرند

    پاسخ دادن
شخصی سازی Close
شما در این صفحه قادر به شخصی سازی نمیباشید