موتورهای عجیب خبرساز شدند/ جزیره مصنوعی در دل سوئیس

موتورهای عجیب خبرساز شدند/ جزیره مصنوعی در دل سوئیس

در مهمترین رویدادهای عملی و فناوری این هفته می توان از اخبار گوناگون و چگونگی کار کردن کوچکترین موتور جهان در مقابل توان بزرگترین موتور هواپیمای تجاری جهان مطلع شوید.

به گزارش خبرگزاری مهر ، مهمترین رویدادهای علمی و فناوری در هفته ای که گذشت به شرح ذیل است:

در هفته ای که گذشت محققین دانشگاه «ساوت هامپتون» انگلیس موفق به ساخت هواپیمایی شدند که برای اولین بار در جهان از فناوری چاپگر سه بعدی در تولید آن استفاده شده است.  وزن این هواپیما ۳ کیلوگرم و طول بال های آن ۲ متر است. همچنین حداکثر سرعت آن ۱۶۱ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

شرکت ایسوس سری جدید کامپیوترهای جیبی خود را معرفی کرد. این رایانه فشرده و بسیار کوچک با کمک یک رابط اچ دی ام آی هر تلویزیون یا نمایشگری را به یک رایانه کامل تبدیل می کند.  ابعاد فوق باریک این کامپیوتر جیبی ۱۳۵x۳۶x۱۶.۵ میلیمتر است که با یک نگهدارنده اختصاصی، می تواند به راحتی در هر سطحی مانند پشت نمایشگرها نصب شود.  

در این هفته بزرگترین مار پیتون جهان در یک کارگاه ساختمانی در مالزی به اندازه ۸ متر و وزن ۲۵۰ کیلوگرم کشف شد.

گروهی از محققان دانشگاه توکیو پوست باریک و انعطاف پذیری ساختند که در دل آن LED های پلیمری (PLED) تعبیه شد.  ویژگی مهم این پوست جدید آن است که می توان آن را به پوست دست، پا و حتی صورت متصل کرده و بدین ترتیب بخشهای مختلف بدن را به نمایشگرهای پیشرفته تبدیل کرد.

در هفته ای که گذشت گروهی از محققان کره ای وصله شفاف هوشمندی برای آزمایش قند ابداع کردند که دیگر نیازی به وارد کردن سوزن به پوست نخواهد بود.  این دستگاه جدید به بیماران دیابتی این امکان را می دهد که سطح قند خونشان را به راحتی کنترل کنند.  

در این هفته اداره پست استرالیا پرواز اولین نسل از پهپادهای نامه رسان را با موفقیت آزمایش کرد و توانست مرسولات پستی کوچک را به مشتریان خود توسط این پهپاد تحویل دهد.

 محققین داشگاه FAU آلمان موفق به ساخت کوچکترین موتور جهان شدند که بازدهی ترمودینامیک آن معادل یک خودرو معمولی است و فقط با یک اتم کلسیوم قادر به شارژ شدن است.  این موتور می تواند ۱۰ به توان منفی ۲۲ وات قدرت تولید کند که در حدود ۳ دهم درصد است.

 

تیمی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس روشی را ارایه کردند که در آن با استفاده از نوعی میکروسکوپ مخصوص و تلفیق آن با یک الگوریتم هوش مصنوعی، شناسایی غیرتهاجمی و البته بسیار دقیق سلولهای سرطانی در یک نمونه آزمایشگاهی به راحتی امکانپذیر می شود و به عبارت دیگر تشخیص دقیق سرطان با استفاده از هوش مصنوعی محقق گردید.

در هفته ای که گذشت محققان خوش ذوق در سوئیس جزیره مصنوعی مفهومی ارایه کردند که از حیث برابری با محیط طبیعی ساحل چیزی از آن کم ندارد.  در این سازه شناور انبوهی از فناوری های نوین همراه با امکانات رفاهی و سرگرم کننده به کار گرفته شده است. بدون شک پنت هاوس این جزیره شناور دیدنی ترین بخش آن به شمار می آید. همچنین سکوهای مخصوصی برای پهلو گرفتن زیردریایی در کنار آن تعبیه شده است.

در هفته ای گذشت بزرگترین موتور هواپیمای تجاری جهان در مرکز هوانوردی «جی ایی» اوهایو ساخته شد.  قدرت رانش این موتور ۱۰۰ هزار یکایی بر جرم است. مراحل ساخت اولین موتور این هواپیما که در سال ۲۰۱۱ میلادی شروع شده بود به پایان رسید و آزمایشات خود را با موفقیت پشت سر گذاشت.  نام این موتور عظیم GE۹X است و پروانه قسمت جلوی این موتور ۳.۳۵ متر است.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر