چگونه با اسمارت‌فون میان کار و زندگی تعادل برقرار کنیم؟

چگونه با اسمارت‌فون میان کار و زندگی تعادل برقرار کنیم؟

برقراری تعادل میان کار و زندگی شخصی یک هنر است. در گذشته مرز میان این دو تا حد زیادی مشخص بود اما حالا این طور به نظر می‌رسد که کار تمام زندگی ما را احاطه کرد است و شاید برقراری چنین تعادلی همچون یک رویای دست‌نیافتنی باشد اما اگر هدفمند باشیم و موفقیت در کار و زندگی را برای خود تعریف کنیم به یقین انگیزه بیشتری برای برقرار این تعادل خواهیم داشت. امروزه تکنولوژی هم به کمک ما آمده تا بتوانیم این تعادل را به شکل بهتری برقرار کنیم و از پس این کار بربیاییم.

پس از گذراندن یک روز کاری طولانی، احتمالاً روی کاناپه لم می‌دهید و موبایل به دست به سراغ ایمیل‌های کاری خود می‌روید. گوشی‌های هوشمند اپ‌های زیادی دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید به سرعت از عهده کارهای داخل و خارج از محل کار خود بربیایید. گرچه اغلب به ضرر تعادل میان زندگی و کار شما تمام می‌شود.
کارمندان هر کجا که باشند از طریق گوشی همراهشان  در دسترس قرار می‌گیرند، و همین موجب می‌شود هرجایی برایشان مانند محل کار باشد و انتظاری که از آن‌ها می‌رود این است که همیشه در دسترس باشند و پاسخ سوالات را بدهند. البته این برای سلامتی خوب نیست و طبق مطالعات صورت گرفته نتیجه خوبی بر روی بهره‌وری آن فرد در دراز مدت نخواهد داشت. اما گوشی‌ هوشمند شما نباید مانعی برای زمان استراحت شما پس از یک روز کاری باشد.

هر چه مرزبندی‌ها را بیشتر کنید، سبک زندگی سالمتری خواهید داشت

با چند ضربه می‌توانید کاری کنید که گوشی شما مرزبندی‌های مناسبی را میان کار و زندگی شما و همچنین برای همکارانی که به تنبلی عادت کرده‌اند، تعیین کند.هرچه این مرزبندی بیشتر باشد، سبک زندگی سالمتری خواهید داشت.

 

 


زمان کاری خود را پربار‌تر کنید

همان فناوری که باعث می‌شود تا در خانه با پیام‌های کاری سرگرم شویم و حواسمان پرت شود، اغلب موجب اغفال کارمندان در اداره نیز می‌گردد. روزهای ما با چیزهایی پر می‌شوند که اغلب اوقات مهم نیستند، ما فقط در حال صحبت کردن هستیم. اما تفاوت بزرگی بین مکالمات دائمی ، جلسات و در واقع انجام کار وجود دارد.

پس اگر، می‌خواهید با لیست بی‌پایان وظایف کاری خود راهی خانه نشوید، ببینید چگونه می‌توانید به شکل پربارتری از ساعات خود استفاده کنید. اپ‌هایی مانند ATracker و OmniFocus  به شما کمک می‌کنند تا بفهمید چه مدت زمان را صرف یک کار می‌کنید. اگر اتمام کاری دو ساعت طول می‌کشد در حالی که باید نیم ساعته تمام شود، احتمالاً باید زمانی که به آن کار اختصاص می‌دهید را دوباره ارزیابی کنید. این اپ‌ها به شما امکان می‌دهند تا برای اتمام کارهایتان محدودیت‌های زمانی تعیین نمایید، به این ترتیب خود را مسئولیت‌پذیر می‌کنید.

زمانی که به توجه و تمرکز بیشتری نیاز دارید، باید پنجره ایمیل‌های خود را ببندید، و اینگونه به همکارانتان بفهمانید که می‌خواهید سرتان به کارتان باشد.

تا زمانی که نتوانید حواس و توجه خود را کنترل کنید، هیچ پیشرفتی نخواهید داشت

به جای آن که پنجره ایمیل‌‌ها دائم باز باشد می‌توانید آن را ببندید وهر سه ساعت یکبار آن را مجدد باز کنید. به این ترتیب حجم زیادی از کارهای خود را انجام می‌دهید و به جای آن که دائماً ایمیل‌های خود را در طول روز بررسی کنید، 15 دقیقه از وقت خود را به این کار اختصاص دهید. اگر مردم از شما انتظار دارند که برای پاسخگویی به آن‌ها تمام وقت در دسترس باشید، این یک مشگل سازمانی بغرنج است.

 


یک زمانبندی کاری ثابت داشته باشید

اگر به صراحت سخن نگویید، احتمالاً همکارانتان از شما انتظار دارند تمام وقت در دسترس باشید. به همین دلیل بهتر است یک زمانبندی کاری ثابت و واضح و روشن برای خود تنظیم کنید تا رئیس و همکارانتان شما را بشناسند. آدم‌ها اغلب نگرانند که اگر قبل ازهرکس دیگری محل کار خود را ترک کنند، رئیس و یا همکارانشان  دیگر به آن‌ها احترام نگذارند. اما وقتی همه بدانند که شما هر روز در همان ساعت محل کارتان را ترک می‌کنید، به این کارتان احترام خواهند گذاشت. علاوه بر این که همکارانتان را از زمانبندی خود آگاه می‌کنید، به آنان اطمینان می‌دهید که به این زمانبندی واقعاً پایبندید. بنابراین اگر می‌خواهید ساعت 7 بعد از ظهر دست از کار بکشید، حتماً ساعت 7 این کار را انجام دهید.

کسانی که ساعت 7:30 سوار سرویس محل کار خود می‌شوند، باید زمانبندی سفت و سختی داشته باشند. باید با زندگی کاری خود به گونه‌ای رفتار کنید که گویی یک کامپیوتر هستید.

دسترسی‌هایتان را قطع کنید

شاید وسوسه شوید زمانی که سرتان خلوت‌تر است زیر چشمی نگاهی به ایمیل‌های خود بیاندازید. هرگز دوبار ایمیل‌های خود را بررسی نکنید، اگر فوری و ضروری هستند سریع به آن‌ها پاسخ دهید و اگر پاسخگویی سریع به آن ایمیل‌ها برایتان مقدور نیست، پاسخ ندهید.

اگر نمی‌توانید دست خود را کنترل کنید تا به سراغ گوشی نرود، اپ‌هایی وجود دارند که این قدرت را از دستان شما می‌گیرند. مثلاً، اپ‌های Freedom که در iOS و Flipd که برای گوشی‌های اندرویدی رایگان هستند، به شما امکان می‌دهند تا برای مدت زمان مشخصی اپ‌های خاص یا دستگاه‌‌های خود را بلوکه کنید. با Offtime می‌توانید تماس‌ها و اپ‌ها را بلوکه کنید و یک زمان استراحت واقعی داشته باشید.

 


گوشی خود را کنار بگذارید

در آن زمانبندی که قرار است برای خود تنظیم کنید، چند ساعتی را به " مزاحم نشوید" اختصاص دهید. اگر لازم است چند ساعتی را در کنار خانواده و فرزندانتان باشید، بگذارید همکارانتان این موضوع را بدانند و دیگر از شما توقع نداشته باشند در آن ساعات پاسخگوی آن‌ها باشید، مگر آن که کارشان واقعاً ضروری باشد.

حتی بهتر است گوشی خود را کاملاً خاموش کنید. اما اگر این کار از شما برنمی‌آید، اکثر گوشی‌های هوشمند ویژگی به نام ‘do not disturb’ یا همان "مزاحم نشوید" دارند که اگر آن را فعال کنید دیگر صدای وزوز پیام‌های ایمیل آزارتان نمی‌دهد. برای این که تعادل خوبی بین کار و زندگی خود برقرار کنید پیشنهاد ما این است که بعد از ساعت 7 بعد از ظهر به ایمیل‌ها جواب ندهید حتی می‌توانید آخر هفته‌ها اصلاً به سراغ آن‌ها نروید. و تمرین کنید که برای چند ساعتی هم که شده گوشی‌های خود را کنار بگذارید.

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر