غرامت اوراکل از گوگل بر سر دعوای اندروید و جاوا

غرامت اوراکل از گوگل بر سر دعوای اندروید و جاوا

اوراکل از سال 2010 از گوگل بخاطر استفاده از جاوا در سیستم عامل اندروید موبایل شکایت کرده است.

در ماه ژانویه ، گزارش داده شد که گوگل به openjdk روی اورده است تا از بیشتر کردن پرونده های حقوقی اوراکل بکاهد. اما به نظر نمی رسد که چیزی تغییر کرده است.در ماه می اوراکل تصمیم گرفت که گوگل را دوباره به دادگاه بکشاند. اوراکل ادعا می کند که گوگل 37 رابط برنامه نویسی نرم افزار جاوا  را کپی و آن ها را در اندروید گردآوری کرده است. هم اکنون، اوراکل به دنبال 9.3 میلیارد دلار به عنوان خسارت است.

 

پول های هنگفت!!!
بیایید برای یک دقیقه نگاهی به پول درگیر با این پرونده های حقوقی بیاندازیم. اگر اوراکل این طرح دعوی را در دادگاه ببرد، 9.3 میلیارد دلار بزرگترین حکم کپی رایت تا امروز خواهد بود. رکورد قبلی 1.3 میلیارد دلار بود، یعنی پس از این که اوراکل در سال 2010 از SAP شکایت کرد ( با این حال، بعدا لغو شد ). در سه ماه گذشته ، شرکت مادر گوگل –الفبت- 4.9 میلیارد دلار سود را گزارش داد. هنگامی که اوراکل، سان مایکروسیستمز - سازندگان جاوا- را خریداری کرد، فقط 5.6 میلیارد دلار در سال 2009 پرداخت کرد.
سوال این است که اوراکل این مقدار را چطور بدست آورده است؟ فقط به 475 میلیون دلار به عنوان خسارت واقعی اشاره می شود، عمدتأ اگر اندروید وجود نداشت، درآمد از دست رفته اوراکل به دست می آمد. 8.8 میلیارد دلار "سود تقسیم بر نقض کپی رایت های جاوا" است که اساسا همه پولی است که گوگل با اندروید به دست آورده است. بر اساس اسناد به دست آمده از دادگاه توسط پی سی جهانی، گوگل در تلاش برای محدود کردن خسارت به 100 میلیون دلار است. باید دید آنها موفق خواهند شد یا نه.

نظریه ها:
در برخی موارد، به نظر می رشد که اوراکل کمی خوشحال است. آنها در حال حاضر یک بار از گوگل بخاطر استفاده از جاوا شکایت کردند و باختند. اکنون آنها برگشته اند و پول بیشتری می خواهند. با این کار، تعجب آور است که اوراکل چگونه به این خوبی به عنوان یک شرکت عمل می کند. به گفته یکی از مقالات، اوراکل تا به حال چندین دوره زمانی بد را گذرانده است . آیا آنها این را به عنوان راهی سریع برای دریافت پول نقد می بینند، همان طور که آنها از نرم افزار به ابر و خدماتی دیگر راه یافتند؟ فقط زمان می تواند بگوید.

منبع خبر: itsfoss

فاطمه بهزادی

فاطمه بهزادی

فاطمه بهزادی کارشناس ارشد نرم افزار هست. تحقیق و مطالعه ی تکنولوژی های جدید رو دوست داره. اوقات فراغتش رو با ماهیگیری،کوهنوردی و دوچرخه سواری می گذرونه. ایمیل ارتباطی: fbehzadi0@gmail.com


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر