سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی اتحادیه اروپا در حوزه رایانش کوانتومی

سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی اتحادیه اروپا در حوزه رایانش کوانتومی

بدون شک آینده در اختیار رایانش کوانتومی خواهد بود. روزگاری فراخواهد رسید که کامپیوترهای امروزی در مقایسه با کامپیوترهای کوانتومی همچون یک اسباب‌بازی ساده خواهند بود. ضرورت توجه به رایانش کوانتومی به اندازه‌ای مهم بوده است که سرانجام اتحادیه اروپا بودجه قابل توجه‌ای را برای این منظور در نظر گرفت. پروژه‌ای که در نظر دارد از شبکه‌های ارتباطی ایمن تا حس‌گرهای جاذبه را تحت پوشش خود قرار دهد.

به نظر می‌رسد، اتحادیه اروپا دیگر حاضر نیست مدت‌های طولانی به انتظار بنشیند تا دانشمندان اصول اولیه محاسبات کوانتومی را کشف کرده و به این اتحادیه ارائه کنند. به‌طوری که بوجه‌ای قابل توجه را برای این منظور اختصاص داده است. در خبری که چند روز پیش کمیسیون اروپا منتشر کرد، اعلام کرد، این اتحادیه نزدیک به یک میلیارد یورو (معادل 1.13 میلیارد دلار) در جهت فناوری‌های برتر کوانتومی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این سرمایه با مشارکت کمیسیون، تأمین‌کنندگان مالی اتحادیه و تخصیص بودجه‌های دولتی به دست خواهد آمد. اتحادیه اروپا با این سرمایه‌گذاری در نظر دارد اکتشافات علمی را به دنیای واقعیت وارد کرده، به‌طوری که از دستاوردهای آن به صورت ملموس و عینی استفاده کند.

این کمیسیون انتظار دارد، پروژه فوق هر آن چیزی که در ارتباط با فناوری‌های زیرساختی است، همچون، شبکه‌های ارتباطی ایمن، حس‌گرهای جاذبه بسیار دقیق، ساعت‌های کوانتومی، حس‌گرهای موجود در اسمارت‌فون‌ها، شکستن مجازی ارتباطات غیر قابل هک و... را تحت پوشش خود قرار دهد. اتحادیه اروپا در این ارتباط گفته است: «اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، کامپیوترهای کوانتومی یکی از اهداف بلند مدت این اتحادیه است.»

توماس کالارکو، رهبر مجتمع علوم و فناوری کوانتوم در دانشگاه‌های اولم و اشتوتگارت آلمان، که نقش کلیدی در پیش‌برد این طرح داشته و طرح پیش‌نهادی او در مارس گذشته به نام مانیفست کوانتومی (Quantum Manifesto) منتشر شده است، در این ارتباط گفته است: «این کمیسیون به احتمال زیاد نقش قابل توجهی در پیش‌برد رایانش کوانتومی بازی خواهد کرد. کشورهای مختلف سراسر جهان می‌توانند در این فناوری‌ها مشارکت داشته باشند. بدون این چنین ابتکار عملی، موقعیت اروپا به خطر خواهد افتاد و در موقعیت یک بازیکن سطح دوم قرار خواهد گرد. این زمانی است که بگوییم یا الان یا هیچ‌وقت دیگر» اتحادیه اروپا در تاریخ 19 آوریل به‌طور رسمی اعلام کرد از این پروژه حمایت می‌کند. با این‌حال، کمیسیون اروپا گفته است: « ما هنوز هم با مشاوران مستقل برای بررسی و شناسایی طرح‌های برتری که اولویت اولیه این اتحادیه را شکل خواهند داد به گفت‌وگو خواهیم پرداخت. به‌طوری که پروژه کوانتوم نمی‌تواند بر پروژ‌های برجسته‌ای که این اتحادیه از مدت‌ها قبل کار روی آن‌ها را آغاز کرده است سایه افکند.

اما بودجه لازم برای فاز اول این پروژه پرداخته خواهد شد، اما پیش‌نهادی‌های دیگری که از سوی کارشناسان مستقل دریافت شوند نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت. » البته لازم است به این نکته اشاره کنیم که شما ثمره این سرمایه‌گذاری عظیم را در بازه زمانی کوتاه مدت مشاهده نخواهید کرد. حداقل تا سال 2018 خبر خاصی از این پروژه به گوش نخواهد رسید. به دلیل این‌که رایانش کوانتومی یک پروژه ساده و زودگذر نبوده و همچنین به زمان قابل توجهی برای پیاده‌سازی و آزمایش نیاز دارد. با این حال، اگر نگاه دقیقی به این برنامه‌ریزی داشته باشیم، آن‌گاه مشاهده می‌کنیم که ضرورت در اختیار داشتن رایانش‌های کوانتومی به اندازه‌ای مهم است که یک سازمان در مقیاس قا‌ره‌ای تصمیم گرفته است حجم بسیار بزرگی از نقدینگی را در این بخش از فناوری تزریق کند. به‌طوری که نشان می‌دهد همگان بر کارکرد ملموس رایانش کوانتومی در دنیای واقعی آگاه شده‌اند و در نظر دارند این پروژه را از مقیاس آزمایش‌گاهی و البته گران‌قیمت خود خارج کرده و به فراتر از مرزهای آزمایش‌گاهی وارد کنند. البته لازم به توضیح است که کمیسیون اروپا، پروژه مشابه دیگری را در حوزه رایانشی در دست کار دارد. این پروژه با عنوان پورتال رایانش ابری اروپا و تحت نام European Open Science Cloud با بودجه دو میلیارد دلار در دستور کار این کمیسیون قرار دارد و انتظار می‌رود، در سال 2020 به فاز اجرایی وارد شود.

در حالی که اتحادیه اروپا به تازگی این چنین طرحی را در دستور کار خود قرار داده است، اما شرکت‌های تراز اول ایالات متحده از مدت‌ها قبل سرمایه‌گذاری در حوزه رایانش کوانتومی را آغاز کرده‌اند. این در حالی است که حتا دانشمندان چینی نیز موفق شده‌اند، طولانی‌ترین کابل‌کشی رایانش کوانتومی در سراسر جهان را به مقیاس 2000 کیلومتر برای ارسال ایمن اطلاعات از پکن تا شانگ‌های پیاده‌سازی کنند. (برای اطلاعات بیشتر در این خصوص به آدرس China begins work on super-secure network as ‘real-world’ trial successfully sends quantum keys and data.) مراجعه کنید.

در همین ارتباط ناتالی واندیستاد، سخن‌گوی کمیسیون اتحادیه اروپا، گفته است: « مقیاس زمانی و ایده‌های بلندپروازانه رایانش کوانتومی با دو پروژه برجسته دیگر این اتحادیه که هم اکنون در دست کار هستند بی شباهت نیست. این اتحادیه نزدیک به یک دهه است که روی گرافن و پروژه مغز انسان در حال تحقیق و پژوهش است.»

این پروژه در گام‌های اولیه خود در نظر دارد، از سیستم‌های نزدیک به بازار همچون ارتباطات شبکه‌ای کوانتومی، دوربین‌های فوق‌العاده حساس و شبیه‌سازی کوانتومی که منجر به ساخت نسل جدیدی از مواد خواهد شد پشتیبانی کند. البته این پروژه بلندمدت، باید در حوزه‌های فرهنگی نیز کارهای لازم را انجام دهد. به‌طوری که دیدگاه‌های عمومی را به سمتی هدایت کند که نشان دهد، از رایانش کوانتومی در حوزه‌هایی همچون ساخت کامپیوترهای کوانتومی همه منظوره و حس‌گرهای با دقت بالا در اسمارت‌فون‌ها نیز می‌توان استفاده کرد.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر