از چاله به چاه ، حقیقتی تلخ در مورد ویندوز فون ها !

از چاله به چاه ، حقیقتی تلخ در مورد ویندوز فون ها !

پلت فرم ویندوز 10 موبایل هنوز در حال بهبود یافتن می باشد اما هنوز خریداری برای آن پیدا نشده است و به نظر می رسد که مایکروسافت هم با این قضیه مشکلی ندارد !

همه گوشی های هوشمند را دوست دارند اما تقریبا هیچ طرفداری برای ویندوز فون نیست !

گارتنر ( Gartner ) ، یکی از موسسه های تحقیقاتی فعال در زمینه بازاریابی ، می گوید : " بیشتر گوشی هایی که از ماه ژانویه تا مارس ( 11 دی تا 12 فروردین ) در سرتاسر جهان به فروش رفتند ، گوشی های هوشمند بودند . این سهم چیزی در حدود 78 درصد بوده و به نظر می رسد که میزان فروش این محصولات در مقایسه با سال گذشته تقریبا 4 درصد افزایش یافته است اما با وجود چنین فعالیت و رشدی در دنیای گوشی های هوشمند ، در دنیای ویندوز فون ها هنوز نرخ فروش سیر نزولی دارد . البته واژه " نزولی " بیشتر برای دلگرم کردن طرفداران و فعالانه این رده از گوشی ها به کار رفته است .

به گفته گارتنر ، سهم فروش جهانی ویندوز فون ها در بازار ، در طی سه ماه اول سال 2016 از یک درصد به 0.7 درصد کاهش یافته است . درست سال گذشته این محصولات 2.5 درصد از سهم فروش بازار جهانی را به خود اختصاص داده بودند که مقدار بسیار زیادی نبود اما در مقایسه با میزان فروش کنونی بسیار بهتر بود .

گزارش های مالی ارائه شده توسط مایکروسافت در کنار گزارش منتشر شده توسط گارتنر نشان می دهند که ویندوز فون ها در کما به سر می برند و یا به عبارت دقیق تر در مقایسه با وضعیتی که سال پیش وجود داشت مرده اند ، با وجود این به نظر می رسد که مایکروسافت هنوز هم نمی خواهد کار خاصی را برای سر و سامان دادن به این وضعیت انجام دهد .

هیچکس ویندوز فون نمی سازد !

گارتنر در گزارش خود گفته است که در تاریخ ذکر شده در حدود 2.4 میلیون دستگاه ویندوز فون فروخته شده و مایکروسافت اعلام کرده که در این بازه زمانی 2.3 میلیون دستگاه را فروخته است . اگر که گزارش گارتنر صحت داشته باشد می توان گفت که 96 درصد ویندوز فون ها را مایکروسافت در بازار می فروشد . 

این موضوع یک معضل به حساب می آید زیرا ردموند اخیرا گفته است که دیگر گوشی های لومیا را تولید نمی کند ، از طرفی هم به نظر می رسد که سرفیس فون هم قرار نیست که در سال 2016 وارد بازار شود . چند وقت پیش مدیر برنامه ویندوز مایکروسافت در این زمینه اعلام کرد که ساخت گوشی همراه در مابقی سال هدف شرکت نخواهد بود . 

با توجه به چنین وضعیتی می توان گفت که تنها سازندگان واسط به ساخت ویندوز فون ها ادامه خواهند داد که البته با توجه با کاهش میزان آزمایش های مرتبط با کانتینیوم ، تقریبا انگیزه ای باقی نمی ماند که سازندگان با پلت فرم ویندوز 10 موبایل کار کنند . شرکت های تبلیغاتی هم نمی خواهند که در مورد یک گوشی ویندوز جدید بازاریابی زیادی را انجام دهند از این رو سوالی که مطرح می شود این است که آیا شرکت ها می خواهند ناوگانی از گوشی های کانتینیوم دار در دنیای موبایل وجود داشته باشد یا خیر .

بدون مایکروسافت از ساخت سخت افزار ویندوز 10 موبایل تقریبا چیزی باقی نمی ماند .

نرم افزارها

در مورد نرم افزارهای این گوشی ها نیز سوال هایی وجود دارد . تنها امید مایکروسافت در مورد بیشتر شدن میزان فروش نرم افزارهای پلت فرم ویندوز 10 موبایل این است که سازندگان بیشتری بر روی نرم افزارهای پلت فرم ویندوز یونیورسال ( UWP  ) کار کنند . ایده کلی این است که با کمک سازندگان نرم افزار ، اپلیکیشن UWP می تواند رایانه های شخصی ، تبلت ها ، ایکس باکس وان و گوشی ها را به گونه ای یکسان پشتیبانی کند . 

اما مسئله این است که سازندگان مجبور نیستند که گونه ای از نرم افزارهای UWP را عرضه کنند که همه محصولات را پشتیبانی کند ، علاوه بر این برخی از بزرگ ترین سرویس دهندگان نیز ویندوز فون ها را دور زده اند . به طور مثال نرم افزار واین ( Vine ) توییتر اخیرا در قالب UWP ولی بدون توانایی پشتیبانی ویندوز فون وارد ویندوز استور شده است . بله نسخه 8.x پشتیبانی کننده ویندوز فون هنوز وجود دارد اما سوال این است که اگر که تبدیل کردن یک نرم افزار ویندوز 10 رایانه به یک نسخه پشتیبانی کننده ویندوز 10 موبایل تا این حد ساده است ، چرا توییتر حاضر به انجام آن نیست ؟

فیس بوک نیز همین روال را دنبال می کند . ماه گذشته این سازنده نسخه های UWP نرم افزارهای فیس بوک و مسنجر را عرضه کرد اما این نسخه ها نیز تنها رایانه ها و تبلت ها را پشتیبانی می کنند . فیس بوک گفته است که نسخه پشتیبانی کننده گوشی در اواخر سال 2016 عرضه می شود . از این مطلب هم این گونه برداشت می شود که تبدیل نسخه های نرم افزاری کار چندان ساده ای نمی باشد . 

هنوز بس نیست ؟

حتی اگر فرض کنیم که فیس بوک و توییتر بسیار تنبل هستند و نمی خواهند چند خط کد بیشتر بنویسند از تقاضای شدید مایکروسافت برای انتخاب نرم افزار UWP باز هم این گونه برداشت می شود که خلا زیادی در ویندوز استور به وجود می آید . استراتژی UWP مایکروسافت به این موضوع بستگی دارد که سازندگان نرم افزارهای تبلت و رایانه بیشتر تلاش کنند که نرم افزارهایی را بسازند که گوشی ها را نیز پشتیبانی کنند . حتی اگر که چنین چیزی هم رخ دهد ، کاربران پلت فرم ویندوز 10 موبایل ، در درجه اول نرم افزارهایی را می گیرند که تبلت ها و رایانه ها را پشتیبانی کنند به همین دلیل باز هم نرم افزارهایی مانند اسنپ چت (  Snapchat) که مختص گوشی همراه ساخته می شوند نیز در قالب UWP عرضه نمی شوند .

 همه چیز تیره و تار می شود !

تنها امید آینده این است که مایکروسافت باز هم به تولید پلت فرم ویندوز 10 موبایل ادامه دهد . تا زمانی که این کار ادامه یابد همچنان می توان امیدوار بود اما به این شرط که نشانه های تولد دوباره ویندوز 10 موبایل هم اکنون ظاهر شوند . 

ویندوز استور باید لیست بلند تری از نرم افزارهای محبوب را تا قبل از شروع سال 2017 در خود داشته باشد ، علاوه بر این نیاز است که یک گوشی بسیار قدرتمند و برجسته تولید و با حمایت مشتاقانه شرکت های تبلیغاتی در دست میلیون ها کاربر قرار گیرد . اگر که هر یک از این دو شرط برآورده نشود باز همان آش و همان کاسه ؛ فروش بسیار محدود و پشتیبانی کسل کننده سازندگان نتیجه کار خواهد بود !

منبع خبر: pcworld

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

amir

چهارشنبه, 05 خرداد 1395

kari k microsoft dar zamineye mobile dare anjam mide b ghadri darkesh baraye avaam sakhte k nevisandeye in maghaale kamelaan nashnaakhte o naduneste faghat dast b ghalam shode k y chi gofte bashe

win phone bar khalafe gushihaye androidi aslan b darde adamayi k motekhases nistan nemikhore

پاسخ

mohsenrp

چهارشنبه, 05 خرداد 1395

لطفا هر مقاله ای رو چاپ نکنید، PCWorld اصلا منبع مناسبی نیست. دوستان مایلند ی تاپیک بزارن اون موقع راجع به ویندوزفون و مقایسه با اندروید صحبت می کنیم. برای افراد مبتدی و بازی گوش که فقط یه اسباب بازی میخان واسه سرگرمی اندروید بهترین سیستم عامله بخاطر همینم سهم بازارش بیشتره. مثالش اینه که پرایدم از مازراتی بیشتره، آیا بهتره؟ ایران خودرو از شرکت آئودی بیشتر میفروشه آیا بهتره؟
:))))

پاسخ

ثبت نظر