10 تکنولوژی که دیگر مهارت محسوب نمی شوند.

10 تکنولوژی که دیگر مهارت محسوب نمی شوند.


به جای اینکه به معرفی تکنولوژی‌های مورد نیاز روز و نیاز به افراد ماهر و آشنا در نحوه‌ی کار با آن‌ها پرداخته شود و یا زبان‌های پر طرفدار روز لیست شوند، به بحث راجع به آنچه دیگر نیازی به آن نیست، پرداخته خواهد شد. در این مطلب 10 تکنولوژی معرفی می‌شود که مهارت کار کردن با آن‌ها دیگر مورد نیاز شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به دنبال کارمند هستند، نیست.


1-    متخصصان ویندوزXP
بسیاری از متخصصان در زمینه‌ی فناوری اطلاعات، از مهندسان فناوری اطلاعات گرفته تا کارمندان پشت "میز امداد"(یک منبع درنظرگرفته شده برای ارائه به مشتری یا کار بر نهایی با اطلاعات وحمایت‌های مربوط به شرکت و یا محصولات و خدمات موسسه) و تا مدیران سیستم، مهارت قابل ملاحظه‌ای در زمینه‌ی کار با ویندوز XP دارند.شرکت مایکروسافت این ویندوز را به منظور به‌روزکردن رابط کاربر (شکل ظاهری برنامه)،افزودن ویژگی‌های تازه،یکدست‌کردن«مبنای کد»بین اعضای مختلف خانواده مایکروسافت ویندوز و فراهم آوردن یک پلتفرم با ثبات‌تر،پایه‌گذاریودرسال۲۰۰۱روانه بازارکرد. البته این ویندوز در حال حاضر در بین ویندوزهای مناسب برای دسکتاپ، مقام دوم را دارد؛ ویندوز 7 در جایگاه اول قرار گرفته است. اما با این حال از نظر مهارت کاری، دیگر ارزشی ندارد. شرکت مایکروسافت بیش از 2 سال است که دیگر این ویندوز را نمی‌فروشد، علاوه بر این در یک سال آینده قصد حذف خدمات پشتیبانی آن را نیز دارد.


2-    طراحان وتوسعه‌دهندگان نرم‌افزار فلش
توسعه‌دهندگان برنامه‌های تحت وب و برنامه‌های کاربردی و طراحان با تکیه بر نرم‌افزار فلش ویژگی‌های تعاملی ایجاد می‌کنند. باید دانست که این نرم‌افزار، به ویژه روی موبایل، دیگر آینده‌ای ندارد. سه سال پیش استیو جابز، دلایلی برای استفاده نکردن از نرم‌افزار فلش، به عنوان قسمتی از سیستم‌عامل شرکت اپل، ارائه کرد. در آن زمان نرم‌افزار فلش بسیار مهم و فراگیر بود، در این حد که منتقدان معقد بودند این تصمیم استیو جابز ممکن است عرضه‌ی محصولات تولیدی این شرکت رابه بازار عمومی با مشکل روبرو سازد.اما همان‌طور که مشخص است این شرکت با هیچ مشکلی در عرضه‌ی محصولاتش روبرو نشد.تنها یک سال پس از تصمیم استیو جابز در مورد این نرم‌افزار، شرکت سازنده‌ی این نرم‌افزار، طراحی، توسعه و عرضه‌ی نرم‌افزار فلش را برای سیستم‌های موبایل متوقف کرد.
نرم‌افزار فلش دیگر آینده‌ای ندارد بلکه آینده در HTML5 است.HTML5زبانی برای ساختن و ارائه محتوا برای شبکه جهانی وب است.این پنجمین تجدید نظر از استانداردHTMLاست (درسال۱۹۹۰ایجاد ودرسال۱۹۹۷به عنوان HTML4 استاندارد شده‌است) وتاکنون همچنان در دست توسعه‌است. اهداف اصلی این زبان بهبود نسخه‌ی پیشین به صورتی است که از جدیدترین فناوری‌های چندرسانه‌ای پشتیبانی کند درحالیکه هم به راحتی توسط انسان‌ها قابل خواندن باشد و هم به طور مداوم توسط رایانه‌ها و دستگاه‌ها (مرورگرهای وب،تجزیه کننده‌ها وغیره) قابل درک باشد.


3-    پشتیبانی نرم‌افزار
با پیشترفت تکنولوژی و انجام فعالیت‌های کامپیوتری با موبایل علاوه بر دسکتاپ و انتقال نرم‌افزارها و سرویس‌ها به روی حافظه‌ی ابر رایانشی، جایگاه‌های بسته‌های پشتیبانی مرسوم کم رنگ‌تر از پیش شده است. امروزه آنچه اهمیت دارد، مهارت کار کردن با حافظه‌ی ابر رایانشی، تنظیم و مدیریت نرم‌افزار و سرویس‌ها، بر روی ابر رایانشی است.


4-    متخصص در زمینه‌ی بهینه‌سازی موتور جستجو
بهینه‌سازی موتور جستجو، یک روند مناسب برای بهبود دید یک وبسایت یا یک صفحه وب در یک موتور جستجوی طبیعی و یا الگوریتمی است. بطورکلی وب‌گاه‌هایی که بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه نتایج جستجو را دارند،بازدید‌کننده بیشتری از طریق موتورهای جستجو بدست می‌آوردند. بهینه‌سازی موتور جستجو توانایی انواع جستجو را دارد،ازجمله: جستجوی تصاویر،مکانی،جستجوی ویدئو،جستجوی علمی،جستجوی خبری و صنعت خاص در رأس موتورجستجوهستند.
به عنوان یک استراتژی بازاریابی اینترنتی، بهینه‌سازی موتور جستجو به چگونگی کارکردن موتورهای جستجو  و اینکه مردم چه چیزی را جستجو می‌کنند رسیدگی می‌کند وهمینطور کلمات کلیدی تایپ شده و اینکه کدامیک ازموتورهای جستجو توسط مخاطبان مورد توجه قرارمی‌گیرد را مورد بررسی قرار می‌دهد. بهینه‌سازی وب ‌سایت شامل توسعه مطالب موجود درخودسایت و HTML و برنامه‌نویسی مربوطبه هر دو و همچنین ارتباط بین کلمات کلیدی و حذف موانع مربوط به فعالیتهای نمایه ‌سازی در موتور جستجو و ترویج یک سایت برای افزایش تعداد لینک‌دهنده و یا لینک‌های ورودی،ازدیگر تاکتیک‌های جستجوگرها است.
در حال حاضر دیگر به متخصص در زمینه‌ی بهینه‌سازی موتور جستجو نیازی نیست. در واقع با عرضه‌ی تلفن‌های هوشمند و همه‌گیر شدن این تلفن‌ها، برنامه‌ها و اطلاعاتی که در لحظه در دسترس قرار می‌گیرند و توصیه‌های شبکه‌های اجتماعی، باعث شده که اهمیت نتایج جستجو از پیش کمتر شود. در واقع در حال حاضر با وجود سرویس‌های فعلی، تمام اطلاعاتی که پیش از این در قالب نتایج جستجو در اختیار کاربران قرار می‌گرفت، پیش از اینکه مستقیماً به دنبال آن باشند، به صورت کاملاً سازمان‌دهی شده، در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.


5-    مدیر و متخصص تضمین‌کننده‌ی کیفیت
امروزه تمام کاربران در آزمون‌های بتای بسته‌های نرم‌افزاری شرکت می‌کنند. در واقع این کاربران هستند که با شرکت در این آزمون و آنالیز برنامه‌ها، کیفیت آن‌ها را بررسی می‌کنند؛ بدون اینکه حتی پولی بابت این کار دریافت کنند؛ به همین دلیل عملاً دیگر نیازی به متخصصی که این کار را انجام دهد، نیست.


6-    برنامه‌نویس زبان برنامه‌نویسی "کوبول"
این زبان، یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است. این زبان حوزه اصلی کار خود را در زمینه تجارت،امورمالی و سیستم‌های اجرایی برای شرکت‌ها ودولت‌ها قرارداد. کوبول استاندارد۲۰۰۲،اززبان‌های برنامه نویسی شیءگرا و ویژگی‌های دیگر زبان‌های مدرن حمایت می‌کند. با این حال امروزه با پیدایش زبان‌های جدیدتر و کامل‌تر، دیگر نیازی به این زبان و پیروی آن به متخصص این زبان نیازی نیست.


7-    متخصص تعمیرات کامپیوتری
در آینده‌ی نزدیک به متخصص در زمینه‌ی تعمیرات رایانه و سرور دیگر نیازی نخواهد بود.


8-    متخصص در زمینه‌ی مکالمه‌ی راه دور
مکالمات راه دور، شاخه‌ای از فناوری است که به توسعه،کاربرد و به‌کارگیری سرویس‌های مخابراتی، به منظور انتقال الکتریکی صدا، فکس، یا داده ،بین دو طرفین یک هدر فاصله دوری از هم قراردارند،می‌پردازد. تاریخچه مکالمه راه دور پیوند نزدیکی با ابداع و توسعه تلفن دارد.
مکالمه راه دور غالباً اشاره به ساخت و ساز یا بهره‌برداری از تلفن‌ها و سایر سیستم‌های مکالمه راه دور دارد که در آنها از تجهیزاتی تلفنی به منظور انتقال مکالمات یا دیگر انواع صوت بین دو نقطه استفاده می‌شود، چه این دو نقطه با سیم به هم متصل شده باشند و چه از رسانه دیگری برای برقراری ارتباط استفاده کنند. این اصطلاح غالباً اشاره به سخت‌افزار رایانه، نرم‌افزار، و سیستم‌های شبکه‌ای رایانه‌ای دارد که وظایف سنتی تلفن‌هارا انجام می‌دهند. با پیشرفت تکنولوژی و فزونی فن‌آوری‌های جدید در زمینه‌ی ارتباطات دیگر نیازی به متخصص در این زمینه نیست.


9-    متخصص در زمینه‌ی "رایانه‌های بزرگ"
رایانههای بزرگ، دسته از قدیمی‌ترین انواع رایانه‌ها هستند و نسبت به کاربردشان در اندازه‌ه ای مختلف ساخته می‌شوند.رایانه‌های بزرگ بسیارگرانقیمت هستند و باید در شرایط دمایی کنترل‌شده نگهداری شوند. این رایانه‌ها توسط سازمانهای بزرگ برای مقاصد خاص وعموماً پردازش حجم بسیار زیاد داده‌ها در مواردی چون سرشماری، آمار صنعت و مصرف‌کنندگان، برنامه‌ریزی منابع سازمان و پردازش تراکنش‌های مالی استفاده می‌شوند. در آینده‌ی نزدیک دیگر به متخصص در این زمینه نیازی نخواهد بود.


10-مهارت‌های محبوب فعلی
در حال حاضر نیاز به تخصص در برنامه‌نویسی با زبان C، جاوا، C++و نسخه‌ی شی‌گرای زبان C نسبت به سایر زبان‌ها بیشترین میزان را دارد. موفقیت محصولات شرکت اپل، بر محوبیت نسخه‌ی شی‌گرای زبان C افزود. اما در حال حاضر پس از گذشت  سه سال، محبوبیت این زبان در حال افت است. این نشان می‌دهد که در دنیای پویای امروزه‌ی تکنولوژی، حتی محبوب‌ترین‌ها هم ممکن است سقوط کنند.
آنچه ارائه داده شد، مهارتهایی بود که در دنیای تکنولوژی امروزی دیگر به آن‌ها نیازی نیست. با توجه به مورد آخر، اینکهمهارت‌های محبوب فعلیهم ممکن است در آینده‌ی نزدیک دیگر مورد نیاز نباشند ، تنها راه‌حلی که در این زمینه وجود دارد این است که دائماً به یادگیری مهارت‌های جدید و مختلف ادامه دهید و از تک‌بعدی بودن و فعالیت در یک زمینهی خاص از تکنولوژی دوری کنید و اینکه مدام نشان دهید توانایی یادگیری مهارت‌های مختلف و جدید، هر چه که باشد، را دارید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر