آیا گنو/لینوکس به قدر کافی خوب هست که جایگزین ویندوز شود؟

آیا گنو/لینوکس به قدر کافی خوب هست که جایگزین ویندوز شود؟

کاربران زیادی از لینوکس استفاده نمی کنند، اما این نشانگر بد بودن لینوکس نیست. گنو/لینوکس پیشرفت های زیادی در چند سال اخیر داشته است. اما آیا گنو/لینوکس آنقدر پیشرفت کرده است که بتواند جایگزین ویندوز شود؟

طبق نظر شرکت تحلیل داده نت مارکت شر، میزان استفاده از  گنو/لینوکس دسکتاپ به 2% رسیده است. این اولین بار است که این سیستم عامل منبع باز به چنین موفقیتی دست یافته است. 


این عدد البته اندروید را به عنوان  گنو/لینوکس حساب نمی کند. بلکه بیانگر این است که کاربران بیشتری به  گنو/لینوکس دسکتاپ قدیمی روی آورنده اند ( و یا درصد پایین تری از دیگر سیستم عامل ها استفاده می کنند.)
آیا این به معنی آن است که  گنو/لینوکس به جایگاهی رسیده که برای یک کاربر معمولی جایگزین ویندوز و مک OS X شود؟ 
به نظر ما جواب بلی است! حال دلیلش را اینجا برایتان توضیح می دهیم. 

1-     گنو/لینوکس ساده است
تفکری غلط مبنی بر سخت بودن  گنو/لینوکس وجود دارد. مردم فکر می کنند که فقط به درد برنامه نویس ها می خورد و آن افراد باید از خط فرمان استفاده کنند. اینگونه نیست.  گنو/لینوکس متفاوت است، اما این روزها بدون این که حتی لازم باشد بدانید " ترمینال" چیست از آن استفاده کنید. 


بیشتر توزیع ها اپلیکیشن های کافی و لازم را دارند. در بعضی موارد، ویرایش اسناد، اسکن فایل ها و یا خواندن فایل های پی دی اف و ویرایش تصاویر با  گنو/لینوکس بسیار راحت تر از ویندوز است. 

2-    محیط آن بسیار زیباست
محیط آن عالی، خلاقانه و بسیار زیباست. محیط  گنو/لینوکس دسکتاپ به جایگاهی رسیده است که می توان آن را با رقبای تجاری اش مقایسه کرد. حتی در بعضی موارد می توان گفت از آن ها خیلی بهتر است. 
اوبونتو یونیتی را خلق کرد، که آیکون های اپلیکیشن بسیار آشنایی را در گوشه صفحه قرار داده است. HUD به شما اجازه می دهد بیشتر کارها را با میانبرهای صفحه کلید انجام دهید. GNOME چند سال اخیر را صرف این کرده است که یک دسکتاپ سنتی را به یک رابط کاربری متفاوت با بقیه تبدیل کند. و همچنین در سیستم عامل المنتری، توسعه دهندگان بیشتر از دیگر توزیع های  گنو/لینوکس به ظاهر و زیبایی آن اهمیت داده اند. 

3-    با مرورگر آن هرکاری می توانید بکنید
بیشتر ما بیشترین زمانی که پای کامپیوتر هستیم در حال استفاده از مرورگر می باشیم. اپلیکیشن ها وب تماشای ویدئو، ویرایش اسناد و  فرستادن فایل ها را برای ما ممکن می کنند. تا همینجا برای خیلی ها کافی است که فقط از مرورگر استفاده کنند. موفقیت کروم بوک این واقعیت را اثبات می کند. 


با وجود افزونه ها، قابلیت های استفاده از  گنو/لینوکس دسکتاپ افزایش می یابد. حال کاربران می توانند به راحتی نتفلیکس تماشا کنند. مایکروسافت آفیس آنلاین موجود است. همچنین می توانند از گوگل داکس، پیکسلر و همه اپلیکیشن های موجود در کروم وب استور استفاده کنند. 
به لطف وب، دیگر مهم نیست که چه نرم افزارهایی برای  گنو/لینوکس موجود هستند، چرا که می توان از آن ها به صورت آنلاین استفاده کرد. 

4-    نرم افزارهای بیشتری موجود می باشند
تغییر به  گنو/لینوکس همیشه به معنی این بوده که باید خیلی از اپلیکیشن هایی که می شناختید را کنار بگذارید. البته هنوز هم باید بعضی از آن ها را فراموش کنید، اما تعداد آن ها به شدت کاهش یافته است. می توانید از گوگل کروم برای مرور وب استفاده کنید و با استیم بازی دانلود کنید. اپلیکیشن های منبع باز مانند فایرفاکس، تاندربرد(Thunderbird) ، لیبرآفیس، GIMP، اتم، VLC و اینک سکیپ (InkScape) آنقدر محبوب شده اند که احتمالا همین الان هم روی ویندوز از آن ها استفاده می کنید و قابلیت استفاده از آن ها روی  گنو/لینوکس نیز وجود دارد. 


اپلیکیشن های جدید را راحت تر می توان پیدا کرد. PPA از اوبونتو نرم افزاری را ارائه می دهد که در سافت ور سنتر وجود ندارد. فرمت های جدید مانند  AppImages, Snaps و  Flakpaks به شما اجازه می دهد که بدون توجه به توزیع خود یک اپلیکیشن را دانلود کنید. این به معنی ساده تر شدن زندگی برای کاربران و برنامه نویسان است. 

5-    بازی ها به  گنو/لینوکس می آیند
بازی یکی از دلایلی اصلی است که بسیاری از کاربران ویندوز به  گنو/لینوکس نمی آیند. در حالی که تعداد بازی هایی که برای ویندوز تولید می شوند بسیار بیشتر هستند،  گنو/لینوکس نیز پیشرفت زیادی داشته است. این روزها تعداد آن ها انقدر زیاد هست که یک گیمر را راضی نگاه دارد. 
بیشترین دلیل این اتفاق موفقیت Humble Indie Bundle است که باعث شده است بسیاری از بازی ها روی  گنو/لینوکس اجرا شوند.
استیم بسیاری از بازی های AAA را به این پلت فرم آورده است. شاید معروف ترین بازی ها به به  گنو/لینوکس نیایند اما با آن می توان ساعت ها بازی کرد و خسته نشد. 

6-     گنو/لینوکس قابل اعتماد است
ویندوز 7 را به یاد دارید؟ ویندوز 7 پس از انتشار XP توانست موفقیت خوبی کسب کند. سپس ویندوز 8 به بازار آمد که تجربه ای کاملا متفاوت برای کاربران بود. پر از مربع بود. 
سپس ویندوز 10 منتشر شد، که چیزی بین ویندوز 7 و ویندوز 8 بود. 
برای آینده چه چیزی می توان انتظار داشت؟ هنوز هیچ چیز معلوم نیست. 
درمورد  گنو/لینوکس، می توانید حدس بزنید که انتظار چه چیزی را باید داشته باشید. حتی در مورد GNOME که در طول چندین سال تغییرات زیادی داشته است، هنوز هم حس GNOME اولیه را به انسان می دهد. 
اپلیکیشن های منبع باز معمولا انقدر تغییر نمی کنند. در نتیجه AbiWord امروز فرق زیادی با دهه های پیش ندارد. در مورد GIMP نیز اوضع همین است. قابلیت های جدید اضافه می شود، اما روند کاری همان است. 
در ضمن می توانید این سیستم عامل را سال ها روی کامپیوتر خود داشته باشید بدون آن که سرعتش پایین بیاید. اگر می خواهید کامپیوتر شما دستگاهی همه کاره و قابل اعتماد باشد  گنو/لینوکس برای شما ساخته شده است. 

آیا  گنو/لینوکس عالی است؟ 
نمی توان گفت. بسیاری از اپلیکیشن های ویندوز که مربوط به دهه های گذشته می شوند را هنوز می توان روی کامپیوترهای مدرن نصب کرد. در همین حال، نرم افزار  گنو/لینوکس ممکن است پس از به روز رسانی سیستم عامل که هر شش ماه یک بار انجام می شود از کار بیوفتد و یا ممکن است به طور کلی روی یک توزیع دیگر کار نکند. توسعه  گنو/لینوکس می تواند کار بسیار دشواری باشد و کاربران را کلافه کند. فرمت های پکجی جدید ممکن است این مشکل را حل کنند، اما در حال حاضر فقط در حد امید و حدس است. 
استفاده از  گنو/لینوکس نیازمند تحقیقات بیشتر است. از آنجایی که نمی تواند برای دریافت پشتیبانی به یک فروشگاه محلی بروید و خانواده شما احتمالا فقط ویندوز را می شناسد، ممکن است احساس تنهایی بکنید. ویندوز پر طرفدار تر است، در حالی که این تقصیر  گنو/لینوکس نیست. 
اما کروم بوک ها نشان داده اند که هیچ کدام از این مشکلات غیر قابل حل کردن نیستند. این ماشین های طراحی  گنو/لینوکس روز به روز طرفداران بیشتری را به خود جذب می کنند. به مردم نشان می دهند که می توانند چیزی جدید را تجربه کنند. توزیع های قدیمی تر نیز از این اوضاع به نفع خود استفاده می کنند، و صادقانه می توان گفت که الان بهترین زمان برای امتحان کردن  گنو/لینوکس است. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Sosha

جمعه, 01 مرداد 1395

خوب بود ممنون!

پاسخ

Soshaw

جمعه, 01 مرداد 1395

" استفاده از لینوکس نیازمند تحقیقات بیشتر است. از آنجایی که نمی تواند برای دریافت پشتیبانی به یک فروشگاه محلی بروید و خانواده شما احتمالا فقط ویندوز را می شناسد، ممکن است احساس تنهایی بکنید. ویندوز پر طرفدار تر است، در حالی که این تقصیر لینوکس نیست. "

این تیکش رو دوست داشتم

پاسخ

ثبت نظر