ابزار های گران قیمت تنها راه برای طراحی گرافیک نیستند

ابزار های گران قیمت تنها راه برای طراحی گرافیک نیستند

ابزارها و نرم افزار های طراحی گرافیک بسیار گران قیمت هستند، اما جایگزین های ارزان قیمت و رایگان منبع باز نیز می توان برای آن ها یافت که تا حدی همان کار را انجام می دهند.

بسیاری از طراحان گرافیک با نرم افزارهای اختصاصی گران قیمت کار می کنند چرا که فکر می کنند مجبورند و حتما باید از آدوب استفاده کنند. اما اینگونه نیست: اپلیکیشن های گرافیکی منبع باز حرفه ای در بازار موجود می باشند 
عقل متعارف می گوید که برای کارکردن با گرافیک حتما باید از نرم افزار آدوب روی مک استفاده کرد. " مک برای گرافیک و کامپیوترهای دیگر برای حساب دارهاست!" مک و آدوب تنها راه طراحی گرافیک نیستند و هیچ گاه نبوده اند. تازه کارانی که با ابزارهای منبع باز کار خود را شروع می کنند بسیار با آن احساس راحتی می کنند. شاید برای کسانی که مدت هاست با آدوب یا کوارک اکسپرس  کار می کنند جایگزین کردن مک با لینوکس کار راحتی نباشد. برای بسیاری از طراحان گرافیک سخت است که بپذیرند می توان این کار را کرد و یا حتی این که مجبور نیستند این همه هزینه کنند. 

برای شروع
گفته می شود که طراحان گرافیک در سال های دهه نود میلادی با مک یا کامپیوترهای ویندوز از کوارک یا پیج مارکر استفاده می کردند. آدوب این دیزاین برای طراحی را در سال 1999 برای جایگزینی پیج مارکر و رقابت با کوارک ساخت. در سال 2002 کوارک نسخه 5 را منتشر کرد، اما با سیستم عامل مک او اس ایکس سازگار نبود، تا جایی که مدیر عامل کوارک، فرد ابراهیمی اعلام کرد:" بازار مکنیتاش در حال شکست خوردن است و کاربران ناراضی باید یک جایگزین بیابند." کاربران کوارک هنوز ناچار بودند از آدوب فوتوشاپ برای ویرایش عکس و ایلوستریتور برای تصویر برداری برداری استفاده کنند. این موضوع برای کاربران این دیزاین نیز صدق می کرد. 

طراح گرافیک بودن خیلی گران قیمت است
نرم افزارهای معروف مثل کوارک، این دیزاین و پیج مارکر، اگر بخواهید نسخه اصلی آن ها را داشته باشید، بسیار گران قیمت هستند و برای یک طراح گرافیک هزینه های گزافی را به همراه دارند. 

صرفه جویی با منبع باز
جایگزین هایی برای این دیزاین و کوارک وجود دارد که بسیار ارزان تر هستند. برای صرفه جویی در هزینه، طراحان گرافیک می توانند از اپلیکیشن های ارزان قیمتی مثل سویفت پابلیشر، آی استودیو پابلیشر و یا آی کالاموس استفاده کنند. جایگزین هایی برای عکس و ویرایش برداری نیز وجود دارد. با این حال طرح بندی صفحه ستون فقرات طراحی گرافیک محسوب می شود. 
طراحی گرفیک با ابزارهای منبع باز کاملا جواب کو است، و ابزارها شبیه به ابزارهای گران قیمتی است که ما می شناسیم. بزرگ ترین مانع برای تغییر فقدان دانش کافی و این تفکر است که فایل ناسازگار است. اگر یک فایل اسکریبوس را به پرینتر بفرستیم تقریبا همیشه به عنوان " خراب" به ما آن را پس می دهد. اگر کاربر اسکریبوس یک فایل این دیزاین بفرستد، گیر می کند اینطور نیست؟ نه لزوما. ممکن است بتوان با فایل های این دیزاین در اسکریبوس کار کرد. 

از راه منبع باز طراحی کنید
یک تحقیق گوگل نشان می دهد که تحصیلات به شدت روی اپلیکیشن های طراحی گرافیک پولی ، مثل آدوب تمرکز دارد. آدوب حتی آموزش و گواهی نامه نیز ارائه می دهد. یک طراح می تواند در اپلیکیشن آدوب تنها مدرک بگیرد و یا به درجه " استادی" برسد. با تحقیق برای " مدرک در طراحی گرافیک " نتایج بسیار زیادی میابید.، مانند این مورد که در سایت sessions.edu دیده می شود: " شما همه نرم افزار های طراحی مهم را که هر فرد حرفه ای نیاز دارد یاد می گیرید: آدوب فوتوشاپ، ایلوستریتور و این دیزاین. 
اما منبع باز یک مفهوم نیست که آموزش دهندگان و دانش آموزان به آن بیاندیشند، زیرا ابزارهای طراحی گرافیک بالفعلی که ( نویسنده ها یا طراحان وب و غیره) برای آن آموزش دیده اند نیستند. 

طراحی گرافیک منبع باز 
چگونه طراحان گرافیک از آدوب به منبع باز می روند و یاد می گیرند که چه ابزارهایی موجود می باشد و چگونه از آن ها استفاده کنند؟ به علاوه، طراحان، پرینت کننده ها و غیره چگونه متقاعد می شوند که طراحی گرافیک منبع باز را بپذیرند؟ اول باید بدانند که چه چیزی موجود است. دوم باید بدانند که چگونه از این ابزارها با آموزش های آنلاین یا کلاس های خانگی استفاده کنند. سوم این که ابزارهای منبع باز را با موارد دیگر مقایسه کنند . طراحی گرافیک را می توان با ابزارهای منبع باز انجام داد و این موضوع را که فایل هایی که با ابزارهای منبع باز ساخته می شوند " خراب" هستند را رفع کنند. 

جعبه ابزار خود را باز کنید
بهترین راه برای آموزش یک اپلیکیشن جدید این است که از آن استفاده کنید. بسیاری از طراحان گرافیک با لینوکس آشنایی ندارند و یا فکر می کنند که فقط برای عاشقان کامپیوتر و کسانی که می خواهند متفاوت باشند ساخته شده است. خوشبختانه، بسیاری از ابزارهای منبع باز روی او اس ایکس و ویندوز کار می کنند. برای طراحانی که نمی خواهند از لینوکس استفاده کنند، و یا از مک بوک استفاده می کنند اما می خواهند تغییرات را انجام دهند، در اینجا لیستی به شما ارائه شده است. 


Layout—Scribus (InDesign, QuarkXPress)

Photo—GIMP (Photoshop)

Vector—Inkscape (Illustrator, Acrobat [PDF])

Animation/Video—Blender (After Effects, Premiere)

Text/Charts—LibreOffice (Microsoft Excel, Word, PowerPoint)

Web—WordPress (Dreamweaver)

File transfer—Filezilla (Fetch, WS-FTP)

e-Books—Calibre (InDesign)

Web conferencing—Big Blue Button (Adobe Connect, WebEx, ReadyTalk)

Project management—OrangeScrum (FunctionPoint)

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر