اوراکل در تلاش برای قوی تر کردن پرونده ی کپی رایت بر ضد اندروید

اوراکل در تلاش برای قوی تر کردن پرونده ی کپی رایت بر ضد اندروید

در همین زمان که اوراکل و گوگل دوباره به دادگاه بر می گردند تا مشاجره ی خود در مورد اندروید را از سر بگیرند، اوراکل به دنبال آن است تا طرح دعوی خود را به روز کند و دستاوردهای عظیم اندروید در پنج سال گذشته را بازتاب دهد.

اوراکل می گوید واقعیت های جدید این بحث را که استفاده ی گوگل از جاوا در اندروید تحت قانون "استفاده منصفانه" (Fair use) است، نشان نمی دهد. قانون استفاده ی منصفانه، کپی در شرایط محدود را اجازه می دهد که این یکی از قسمت های کلیدی دفاعیات گوگل است.
اوراکل طرح دعوی اصلی خود را در سال 2010 به بهانه ی کپی واسط های برنامه نویسی جاوا در اندروید توسط گوگل نوشت. بعد از آن، گوگل شش نسخه ی اصلی سیستم عامل و نرم افزار را منتشر کرد که به گفته ی اوراکل در دادگاه سان فرانسیسکو، "این برنامه ها در تار و پود جامعه نفوذ کرده است."
وکیل اوراکل اظهار داشته است: "این برنامه ها در 80 درصد گوشی های هوشمند، تبلت ها، تلویزیون ها، درون پوشیدنی ها و حتی در ماشین ها وجود دارد. اندروید در حال حاضر، یک بیلیون کاربر دارد، گوگل سود بی حد وحصری از کاربران به واسطه ی این ابزار به دست آورده است."
اوراکل گفته است پلت فرم جاوای او، بیش از همیشه رنج می برد.
او از دادگاه اجازه خواسته است تا ضمیمه ی شکایت اصلی خود را برای بازتاب موفقیت اندروید و سود مالی که گوگل از طریق سیستم عامل به ویژه در تبلیغات جستجو به دست آورده است، به دادگاه ارائه دهد.
واقعیت های جدید می تواند شکایت اوراکل علیه دفاعیات استفاده ی منصفانه گوگل را تقویت کند، بخصوص این عامل در دفاع که تاثیر کار متهم بر ارزش قانون کپی رایت را بررسی می کند.
اعضای هیئت منصفه در سان فرانسیسکو دو سال پیش رای بر تجاوز گوگل از قانون کپی رایت اوراکل داد ولی در برابر قانون استفاده ی منصفانه، دو قسمت شدند.
در ضمن، قاضی دادگاه، William Alsup، نیز واسط های برنامه نویسی جاوا را واجد شرایط برای قانون کپی رایت ندانست و به همین دلیل، رای هیئت منصفه را نامربوط دانست.
اوراکل درخواست تجدید نظر کرد، و در دادگاه تجدید نظر با این موضوع موافقت شد که واسط های برنامه نویسی جاوا، از کارهای باارزش خلاقانه به حساب می آیند. گوگل سعی کرد تا پرونده را به دادگاه عالی ارجاع دهد ولی ماه گذشته این درخواست گوگل رد شد.
این به این معنی است که شرکت ها باید دوباره به دادگاه Alsup با یک هیئت منصفه ی جدید برگردند تا در مورد این پرونده رسیدگی شود و ظاهرا، اوراکل، فکر می کند که این بار، مستندات قوی تری برای این پرونده دارد.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر