راه هایی برای صرفه جویی در دیتا وقتی که از قابلیت تترینگ استفاده می کنیم

راه هایی برای صرفه جویی در دیتا وقتی که از قابلیت تترینگ استفاده می کنیم

کاهی اوقات به اینترنت دسترسی نداریم و ناچاریم از گوشی یا تبلت خود به عنوان تترینگ استفاده کنیم. اما این کار دیتای زیادی مصرف می کند و مشکلات دیگری نیز دارد. اما با چند کار ساده می توان از مصرف بیش از حد دیتا جلوگیری کرد.

در عصر مدرن، یک کامپیوتر وقتی که به اینترنت متصل نیست تقریبا بی خاصیت است. در بیشتر مواقع حتی برای کارهای معمولی نیز ما نیاز به اینترنت پیدا می کنیم. 
متاسفانه همه جا امکان دسترسی به اینترنت وجود ندارد. برای مثال، اگر در یک قطار، یک اتاق هتل با وای فای ضعیف و یا در خانه هستید و امکان دسترسی به اینترنت را ندارید و تنها راه دسترسی شما به اینترنت موبایل یا تبلتتان است
امکان اتصال به اینترنت از طریق گوشی یا تبلت وجود دارد، اما همیشه این بهترین راه نیست. 

مشکلات استفاده از گوشی و تبلت به عنوان مودم
تترینگ یعنی استفاده از گوشی، تبلت و یا دیگر دستگاه های متصل به اینترنت به عنوان مودم برای یک دستگاه دیگر. این روش راهی برای دسترسی به اینترنت در مکان هایی که این امکان وجود ندارد می باشد وبه شما این امکان را می دهد تا از اینترنت ، دقیقا مانند شبکه وای فای استفاده کنید. 

اما این کار نقاط ضعفی نیز دارد. 
اول این که تترینگ گوشی به سرعت باتری را خالی می کند به خصوص اگر از بلوتوث برای متصل کردن دو دستگاه با یکدیگر استفاده کنید. اگر در سفر هستید و به برق دسترسی نداشته باشید می تواند برایتان دردسر ساز شود. یک راه برای حل این مشکل استفاده از کابل  USB برای تترینگ است. 
دوم این که در حالی که در حال تترینگ هستید از بعضی از خدمات گوشی خود نمی توانید استفاده کنید. سوم این که اگر در جایی باشید که پهنای باند گوشی موجود نباشد سرعت شما به شدت پایین می آید. 
اما بزرگ ترین مشکل میزان مصرف دیتا است. 
اگر می خواهید ویدئو ببینید و یا دانلود و یا آپلودهای سنگین انجام دهید، تترینگ اصلا مناسب شما نیست. با این کار دیتای موبایل شما در یک چشم به هم زدن تمام می شود. حتی مرور وب نیز دیتای شما را خیلی سریع تر نسبت به موبایل تمام می کند چرا که محتوای بیشتری بارگزاری می شود. 

با یک افزونه گوگل در مصرف دیتا صرفه جویی کنید
گوگل پس از اوپرا اولین شرکتی است که سعی کرده است دیتا را روی کامپیوتر فشرده سازی کند. 
قبلا این مشکل وجود نداشت، چرا که کامپیوترها همیشه به شبکه های وای فای و اترنت دسترسی داشتند و میزان مصرف پهنای باند یک مشکل نبود. اما افزایش میزان تترینگ این مشکل را به وجود آورده است. 
نام این افزونه Data Saver است و هنوز فقط نسخه بتا آن موجود است. اما می توان آن را از کروم وب استور تهیه کرد. 


وقتی که آن را نصب کردید، یک آیکون روی مرورگر کروم خود می بینید. با کلیک کردن روی آن می توانید ذخیره کننده دیتا را خاموش کنید تا ببینید چقدر در مصرف دیتا صرفه جویی کرده اید. 
اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد دیتا ذخیره شده بیابید chrome:net-internals#bandwidth را در منو آدرس تایپ کنید. به صفحه ای هدایت می شوید که می توانید آخرین فعالیت ها و همچنین میزان مصرف پهنای خود را در حالت روشن بودن ذخیره گر دیتا ببینید. 
به دلیل این که هنوز در حالت بتاست، باید انتظار رفتارهای عجیب و قریب این برنامه داشته باشید. اما تا به حال نظر کاربران مثبت بوده است. 

نکات دیگر برای ذخیره دیتا
راه های دیگری نیز برای صرفه جویی در دیتا وجود دارد. 
برای مثال، می توانید اتصال خود را روی " metered" تنظیم کنید. این کار باعث می شود تا دیگر ویندوز به روز رسانی های غیر ضروری را انجام ندهد، ارتباط کامپیوتر را با فضای ابری قطع می کند و اجازه نمی دهد تا اپلیکیشن ویندوز استور در پیش زمینه کار کرده و دیتا مصرف کند. 


برای فعال کردن اتصال حالت metered روی ویندوز 10، روی آیکون وای فای در نوار وظیفه کلیک کرده و Network Settings را انتخاب کنید. سپس روی Advanced Options کلیک کرده و Set as metered connection را روشن کنید. 
همچنین می توانید تصاویر و ویدئوهایی که خودشان روی مرورگر به صورت خودکار باز می شوند را غیر فعال کنید. 
اگر از کروم استفاده می کنید، منو را از گوشه سمت راست بالا باز کنید سپس مسیر زیر را دنبال کنید: 
Settings > Show advanced settings > Privacy > Content settings > Images
سپس روی Do not show any images کلیک کنید. 
برای انجام همین کار برای ویدئو مسیر زیر را دنبال کنید: 
Settings > Show advanced settings > Privacy > Content settings> Plug-ins > Click to play
با این کار به جای ویدئو یک صفحه طوسی می بینید، برای تماشای ویدئو روی این صفحه طوسی کلیک کنید. 

کروم بوک
افزونه های گوگل باعث شده اند که بازار کروم بوک ها داغ شود. 
بحثی در خوب بودن کروم بوک نیست، و با وجود این که در هجده ماه گذشته قابلیت های آفلاین آن ها بسیار گسترش یافته اند، اما هنوز هم کروم بوک ها طوری طراحی نشده اند که مدت طولانی دور از اینترنت بمانند. 
کروم بوک هایی وجود دارد که قابلیت اتصال دیتا 4G LTE را نیز دارد اما در حال حاضر فقط در امریکا موجود می باشند. اما کروم بوک ها نیز می توانند گزینه مناسبی برای تترینگ باشند. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر