کشمکش در مورد نسخه‌ی پیش‌نمایشی نانو سرور، محصول شرکت مایکروسافت

کشمکش در مورد نسخه‌ی پیش‌نمایشی نانو سرور، محصول شرکت مایکروسافت

کشمکش در مورد نسخه‌ی پیش‌نمایشی نانو سرور، عرضه شده توسط شرکت مایکروسافت

از جمله ویژگی‌های نسخه‌ی نانو سرور در مقایسه با نسخه‌های پیشین ویندوز سرور، می‌توان به سه مورد اشاره کرد:
•    این نسخه در زمانی کمتر از یک دقیقه راه‌اندازی می‌شود.
•    این نسخه از منابع کمتری استفاده می‌کند.
•    این نسخه نسبت به نسخه‌های قبلی به ابزار "وصله‌ی" کمتری نیاز دارد. وصله یا پچ در واقع برای حل مشکلات نرم‌افزاری یا به‌روز رسانی برنامه‌های کامپیوتری به همراه اطلاعات پشتیبانی شده آن‌ها طراحی می‌شوند. معمولاً شامل تعمیرمشکلات امنیتی، اشکال نرم‌افزاری و بهبود پایداری و عملکرد برنامه است. اگرچه معمولاً ابزاری برای حل مشکلات هستند،اما وصله‌های ضعیف خودمی‌توانندمشکلات جدیدی را به همراه آورند.
مایکروسافت، شرکت سازنده‌ی نانو سرور، ادعا می‌کند که برای این نسخه، در طول یک سال تنها دو بار راه‌اندازی مجدد لازم است تا به‌روزرسانی‌های لازمه و ضروری به صورت کامل برای آن انجام شود. این نسخه برای برنامه‌های بازار تجاری فعلی و حتی برنامه‌های کاربردی توسعه‌ داده شده توسط شرکت مایکروسافت طراحی نشده است. در عوض در طراحی آن به دو نکته‌ی دیگر توجه شده است:
•    میزبانی برای اجرای ویندوز سرورهای مجازی
•    قابلیت اجرای برنامه‌هایی که بر پایه‌ی محدودیت‌های پیاده‌شده در مورد نانو سرور، طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند.
نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که هیچ‌گونه سرویس‌دهنده‌ی وب و یا سرویس‌های اطلاعات اینترنتی،پیاده و طراحی شده توسط شرکت مایکروسافت بر روی این نوع سرورها اجرا نمی‌شود. اما به گفته‌ی شرکت مایکروسافت، این نسخه از ASP.NET 5.0، یک چارچوب کاربردی وب پشتیبانی می‌کند.
در نسخه‌ی اصلی که به بازار عمومی عرضه خواهد شد، مدیریت نانو سرور نسبت به نسخه‌ی پیش‌نمایشی آن راحت‌تر و آسان‌تر خواهد بود؛ البته از نظر محیط مدیریتی برای مدیران ویندوز سرور آشنا نیست و نسبت به نسخه‌های قبلی متفاوت است.
از نظر پیکربندی و تنظیمات، مدیر سرور باید از طریق کد، پیکربندی‌های لازمه را اعمال کند. البته در نسخه‌ی اصلی برای پیکربندی و تنظیمات تغییراتی اعمال خواهد شد که باعث می‌شود این فرآیند نسبت به قبل راحت‌تر و آسان‌تر انجام شود.
با بررسی نسخه‌ی پیش‌نمایشی نانو سرور می‌توان چنین گفت که به صورت کلی شرکت مایکروسافت لازم است تغییرات زیادی روی نسخه‌ی پیش‌نمایشی اعمال کند تا این نسخه برای عرضه‌ی نهایی و ارائه به بازار عمومی آماده شود. به عنوان مثال از جمله ضعف‌های این نسخه‌ی پیش‌نمایشی می‌توان به این مورد اشاره کرد که این نسخه از جدیدترین نسخه‌ی برنامه‌ی کاربردی ویژوال استودیو پشتیبانی نمی‌کند.مواردی مشابه این باعث شده تا منتقدان ارائه نسخه‌ی پیش‌نمایشی با این ویژگی‌ها را مورد انتقاد قرار دهند.در ادامه مختصراً توضیحاتی پیرامون ماهیت نانو سرور ارائه شده است.
شرکت مایکروسافت ازنانو سرور به عنوان گزینه‌ ی جدید استقرار ویندوز سرور در سازمان‌‌ها معرفی می‌‌کند. نانوسرور هسته ‌ی اصلی فضاهای ابری مایکروسافت و نرم‌افزارهای اختصاصی این شرکت خواهد بود. نانوسرورها یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های نرم‌افزارها و سیستم‌عامل‌های ابری خواهدبود. در حال حاضر رقابتی بزرگ بین شرکت‌های بزرگ مایکروسافت،گوگل و آمازون با تکنولوژی ‌جدید به وجودآمده است. هر سه کمپانی بزرگ دارای پلتفرم ابری مخصوص خود هستند و می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را توسط سرورهای قدرتمند پلتفرم ابری خود اجرا کنند. این نکته بدیهی است که هر سه به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند تا از پلتفرم ابری استفاده کنند؛ به این معنی که توسعه‌دهندگان بر اساس این پلتفرم‌ها اپلیکیشن‌هایی را که نیازدارند توسعه می‌دهند. مایکروسافت با دو تکنولوژی مهم و اساسی خود به نام‌های نانو سرور و ویندوز سرورهای مجازی در مقابل کمپانی‌های دیگر قدمی بزرگ برداشته است که آن‌ها را به چالش می‌کشد. دو تکنولوژی یادشده، واسطه‌های مهم مایکروسافت برای برقراری ارتباط با توسعه‌دهندگان خود است.
اما باید اشاره کرد که شرکت مایکروسافت در مقابل ارائه‌ی این نکات مثبت جدید حتماً ویژگی‌هایی را هم از دست داده است. بسیاری از ویژگی‌های رایج و مرسومی که از یک ویندوز سرور پیش از این نسخه، انتظار می‌رفته است در این نسخه دیگر وجود ندارد. اما باید دانست که این نسخه برای سیستم‌های خودکار و اتوماسیون‌ها بسیار مناسب است و از نظر کارایی پتانسیل بالایی دارد. اما به دلیل تغییرات ساختاری و ظاهری که نسبت به سایر ویندوز سرورهای پیشین در مورد این نسخه اعمال شده است، شاید چالش شرکت مایکروسافت در این زمینه، پیرامون وفق‌دادن و سازگاری توسعه‌دهندگان و مدیران سرور با این تغییرات باشد.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر