تولد نانوسیم‌های زنده

تولد نانوسیم‌های زنده

گروهی از پژوهشگران آمریکایی با استفاده از نوعی باکتری، نانوسیم‌های بیولوژیکی ایجاد کردند که هزاران برابر از موی انسان کوچک‌تر است.

به گزارش واحد فناوری اطلاعات سایبربان؛ پژوهشگران دانشگاه ماساچوست امهرست (University of Massachusetts Amherst)، با استفاده از منابع مالی دریافتی از سوی دفتر تحقیقات نیروی دریایی آمریکا (ONR1) در حال تحقیق برای ایجاد روشی بیولوژیکی است که به کمک آن بتوان کوچک‌ترین سیم‌های تولید شده تا کنون را ایجاد کرد. این کار با دست‌کاری کد ژنتیکی نوعی باکتری موجود در خاک انجام شده و باعث می‌شود تا رشته سیم‌های رسانایی، هزاران برابر کوچک‌تر از موی انسان ایجاد شود.
باکتری مورداستفاده در تحقیقات پژوهشگران از نوع جئوباکتر (Geobacter) است. این دسته دارای گونه‌های بسیار متنوعی از باکتری‌ها بوده و در حال حاضر از آن‌ها برای اکسید فلزات، مواد نفتی و رادیواکتیو به دی‌اکسید کربن استفاده می‌شود. توانایی مذکوز این دست از باکتری‌ها در ایجاد سیم‌های رسانای بیولوژیکی به دانشمندان کمک می‌کند.
پژوهشگران از نمونه‌های اصلاح شده‌ی باکتری‌های مذکور برای تولید نانوسیم‌های رسانا در محیط آزمایشگاه استفاده کردند. نتایج به‌دست ‌آمده نشان داد، نمونه‌ی اصلاح‌ شده 2 هزار برابر رسانایی بیشتری نسبت به حالت معمولی دارد. همچنین اندازه‌ی نانوسیم تولید شده یک شصت هزارم موی انسان است. از نانوسیم‌های تولید شده می‌توان برای ایجاد شبکه‌های بسیار بزرگ در فضایی بسیار کم استفاده کرد. به علاوه می‌توان از آن‌ها برای تولید یک منبع انرژی بیولوژیکی یا حسگرهای شیمیایی در ابزارهای الکترونیکی استفاده کرد.
نمونه‌های اولیه سیم‌های تولید شده ناپایدار هستند؛ اما دانشمندان در حال تحقیق هستند تا آن‌ها را به نمونه‌ای پایدار تبدیل کنند. زمان عرضه‌ی این سیم‌ها به بازار اعلام نشده است.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر