بهترین ابزار و چهارچوب ها برای توسعه اپلیکیشن های دسکتاپ میان پلت فرمی

بهترین ابزار و چهارچوب ها برای توسعه اپلیکیشن های دسکتاپ میان پلت فرمی

ابزارها و چهارچوب های میان پلت فرمی به برنامه نویسان کمک می کنند تا برای چندین پلت فرم نرم افزار و اپلیکیشن بسازند. در این مقاله نه تا از بهترین های این چهارچوب های میان پلت فرمی را به شما معرفی می کنیم.

توسعه نرم افزار میان پلت فرمی چیزی است که این روزها به دلیل درخواست بالا برای پروژه های نرم افزاری ارزان قیمت  با جدول زمانی کوتاه مدت به شدت مورد نیاز است. این روند توسعه کا را خیلی راحت تر می کند و باعث می شود که فقط یک کد پایه برای ساخت اپلیکیشن برای چندین پلت فرم لازم باشد. 
در این مقاله نه تا از بهترین چهارچوب ها و ابزارها را برای ساخت نرم افزار دسکتاپ میان پلت فرمی به شما معرفی می کنیم. 

1-    هیکس (Haxe) 
هیکس ابزار سطح بالا، منبع باز و چند پلت فرمی است. با هیکس می توان اپلیکشن یا بازی برای چندین پلت فرم ساخت. به عنوان یک کامپایلر کد منبع را برای چندین پلت فرم دسکتاپ کامپایل می کند و کدهای منبع یکسان در زبان های مختلف برای پلت فرم های مختلف می سازد. 
هیکس پکیج کاملی از یک زبان است، یک کامپایلر، چندین کتابخانه، ابزار لازم و ابزارهای یا چهارچوب های مبتنی بر هیکس. 


نقاط قوت:
•    از دیگر کامپایلرهای مشابه مثل فلش یا فلکس خیلی سریع تر است. 
•    کد بایتی آن خیلی سریع تر از نمونه های مشابه است. 
•    این زبان به برنامه نویس ها اجازه می دهد تا جایی که می خواهند پیش روند. 
•    با استفاده از ORM پلت فرم آن می تواند به راحتی با دیگر پلت فرم ها ارتباط برقرار کند. 
      نقاط ضعف: برنامه با کتابخانه های بومی AS3 خیلی خوب توسط هیکس پشتیبانی نمی شوند. علاوه بر آن نیاز به رفع اشکال پس از ترجمه کد منبع وجود دارد، چرا که ساختن چیزی با هیکس نیازمند کد نویسی کاملا استاندارد است. 

2-    الکترون ( Electron) 
الکترون که در ابتدا برای ویرایشگر کد اتم ساخته شده بود، یک چهارچوب منبع باز است که توسط گیت هاب ساخته شده است. با استفاده از آخرین Node.js، به برنامه نویسان اجازه می دهد تا رابط های کاربری دسکتاپ بین پلت فرمی با تکنولوژی های وب پرطرفدار مثل HTML, CSS و جاوا اسکریپت بسازند. الکترون توسط شرکت هایی مانند مایکروسافت، فیس بوک، استک و داکر استفاده می شود. 


نقاط قوت: 
•    کاملا به استانداردهای وب که تقریبا هر توسعه گر با آن ها آشناست متکی است و به آن ها اجازه می دهد تا نرم افزار دسکتاپ بنویسند. 
•    الکترون خودش قسمت های دشوار در توسعه نرم افزار را انجام می دهد و به توسعه دهندگان اجازه می دهد روی قابلیت های هسته ای اپلیکیشن تمرکز کنند. 
•    برای اپلیکیشن های دسکتاپ، قابلیت های هسته ای زیادی مانند به روز رسانی خودکار، گزارش گر خرابی، نصب کننده و قابلیت های مخصوص سیستم را فراهم می کند. 
نقاط ضعف: MVC وجود ندارد و پلت فرم ها برای کروم هنوز پشتیبانی نمی شوند. همچنین قابلیت های آن به اندازه NW.js کامل نیستند. 

3-    NW.js
NW یا نود وب کیت امکان توسعه نرم افزارهای بین پلت فرمی که از تکنولوژی های وب پیشرفته مانند HTML، CSS3 و جاوا اسکریپت استفاده می کنند را فراهم می کند. همچنین همه  API های Node.js و بیشتر ماژول های شخص ثالث را پشتیبانی می کند، و به شما این امکان را می دهد تا برای ویندوز، مک X  OS و لینوکس اپلیکیشن بسازید. این چهارچوب یک پکیج کامل برای توسعه دهندگان وب است ، کسانی که دوست دارند با تکنولوژی های وب اپلیکیشن های دسکتاپ بسازند. 


نقاط قوت:
•    لیست بلند بالایی از اپلیکیشن های دمو و بازی های کامپیوتری دارد. 
•    به راحتی پشتیبانی می شوید و می توانید جواب سوال های خود را بیابید. 
•    بعضی از قابلیت های آن بسیار بهتر از الکترون می باشند. 
       نقاط ضعف: بعضی از قابلیت های مهم موجود در الکترون مانند به روز رسانی خودکار و گزارش خرابی در  NW.js وجود ندارند. کار کردن با  NW.js نیاز به زحمت و ماژول های بیشتری نسبت به نمونه های مشابه دارد. 

4-    8th
8th به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا کد بنویسند و برای سیستم عامل های مختلف از جمله ویندوز، مک X OS، لینوکس، رزبری پای، اندروید و iOS اپلیکیشن بسازند. تمرکز اصلی آن بیشتر روی سازگاری بین پلت فرم ها و همچنین امنیت در محصول نهایی نرم افزاری و یا توزیع هاست. 


نقاط قوت:
•    کتابخانه های مهم زیادی را پشتیبانی می کند، که باعث می شود به کتابخانه های اضافی نیاز نداشته باشید. 
•    به شما امکان اضافه کردن قابلیت ها و یا از بین بردن باگ ها را می دهد و تغییرات به صورت خودکار روی همه پلت فرم های مورد پشتیبانی اجرا می شود. 
•    با ایجاد پوشش کدگذاری شده برای اپلیکیشن امنیت آن را بالا می برد و باعث می شود هک شدن آن کاری بسیار دشوار باشد.
نقاط ضعف: اپلیکیشن های تجاری تمرکز اصلی این چهارچوب می باشند، و بازی ها خیلی پشتیبانی نمی شوند. بسیار گران است و اگر بخواهید از همه قابلیت های آن استفاده کنید باید اشتراک داشته باشید. 

5-    B4J
B4J بیشتر از این که یک چهارچوب برای ساخت اپلیکیشن باشد یک IDE است که روی ویندوز، مک OS و لینوکس و همچنین برد های ARM (مانند پای) اجرا می شود. به شما اجازه می دهد به زبان B4X، که یک نسخه مدرن از ویژوال بیسیک است کد بزنید. اپلیکیشن شما برای همه پلت فرم های مورد پشتیبانی ساخته می شود و روی این پلت فرم ها خیلی خوب کار می کند. 


نقاط قوت: 
•    IDE آن بیشتر به ویژوال استودیو شبیه است به همین دلیل توسعه دهندگان ویژوال بیسیک بسیار با آن راحت کار می کنند. 
نقاظ ضعف:
این پلت فرم مبهم سازی کد را پشتیبانی نمی کند. گرچه ویژوال بیسیک در گذشته خیلی پر طرفدار بود این روز ها مانند جاوا یا دیگر زبان ها از آن استفاده نمی شود و یافتن توسعه دهندگان ویژوال بیسیک این روزها کار ساده ای نیست. 

6-    کیوی  (Kivy)
کیوی یک چهارچوب GUI پایتون منبع باز مخصوص ساخت اپلیکیشن های مولتی تاچ برای دسکتاپ و پلت فرم های موبایل است. اپلیکیشن ساخته شده با این چهارچوب نرم افزاری که با یک کد ساخته می شود می تواند روی همه پلت فرم های پشتیبانی شده مثل ویندوز، مک X OS، لینوکس، اندروید و iOS اجرا شود. این اپلیکیشن های میان پلت فرمی در پایتون کد نویسی شده اند، اما GUI آن ها با استفاده از API های کیوی ساخته شده است که ویجت ها و طرح های مختلفی را ارائه می دهد. 


نقاط قوت:
•    کتابخانه گرافیکی برای ساخت UI. 
•    برای طراحی ویجت های شخصی یک زبان میانی دارد. 
•    عملکرد آن بهتر از اپلیکیشن های  HTML/CSS/JS است. 
نقاط ضعف: چهارچوب کیوی نیاز به فضای ذخیره سازی بسیار زیادی دارد و روی پلت فرم های توسعه لینوکس بهتر کار می کند. همچنین بالا آمدن آن روی بعضی از دستگاه ها چند دقیقه طول می کشد. 
7-    Xojo
Xojo یک محیط برنامه نویسی موجود برای ویندوز، مک X OS و لینوکس می باشد. با Xojo IDE یک سازنده UI ، و زبان برنامه نویسی مخصوص خود برای کد نویسی اپلیکیشن شما را ارائه می دهد. IDE همچنین امکان آزمایش کردن اپلیکیشن را به شما می دهد و وقتی که آماده شد، این اپلیکیشن را تبدیل می کند تا روی چندین پلت فرم اجرا شود. 


نقاط قوت: 
•    پشتیبانی برای ساخت اپلیکیشن دسکتاپ، وب، iOS و پای. 
•    بیش از چهل جزء UI را که روی چندین پلت فرم کار می کند پشتیبانی می کند.  
•    پشتیبانی برای گرافیک، سرورهای پایگان داده و پروتکل های مختلف. 
        نقاط ضعف: گاهی اوقات سر و کله زدن با Xojo دشوار است و برنامه نویس ناچار است چندین ابزار اضافی نصب کند تا این کار را برای خود ساده تر کند. علاوه بر آن، پس از استفاده طولانی مدت از IDE از شما درخواست ارائه اجازه نامه می شود. این اپلیکیشن کاملا رایگان نیست. 

8-    انیو (Enyo)
انیو یک چهارچوب جاوا اسکریپت منبع باز مانند الکترون است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد برای دسکتاپ، موبایل و تلویزیون اپلیکیشن بسازند. انیو می تواند روی همه محیط های مبتنی بر وب مدرن و استاندارد اجرا شود. انیو جعبه ابزار توسعه UI بین پلت فرمی بسیار خوبی برای ساخت رابط های کاربری بسیار خوب دارد. 


نقاط قوت: 
•    یک چهارچوب کاملا جاواست که ماژول ها یا جزء مولفه قابل تنظیم و قابل انتخاب دارد. 
•    برای رفع اشکال باگ ها یک نقشه منبع از جاوا اسکریپت افزوده ایجاد می کند. 
نقاط ضعف: این چهارچوب  IE8 را پشتیبانی نمی کند. استفاده از انیو به اندازه رقیبانش از جمله هیکس و الکترون ساده نیست. 
9-    ویندو اکسپرس (WINDEV Express)
ویندو اکسپرس یک IDE ترکیب شده با چهارچوب برای ساخت نرم افزار میان پلت فرمی است. این چهارچوب امکان ساخت اپلیکیشن برای پلت فرم های مختلف از جمله ویندوز، مک OS، لینوکس و غیره را فراهم می کند همچنین از زبان خود به نام WLanguage را برای ساخت اپلیکیشن میان پلت فرمی با استفاده از IDE استفاده می کند. 


نقاط قوت:
•    سازنده UI خود را برای ساخت رابط کاربری قوی دارد. 
•    پایگان های داده از جمله اوراکل، MySQL و غیره را پشتیبانی می کند. 
•    امکان استفاده از قابلیت های UI مدرن چندگانه مثل ریبونز، ورک بلو و کنترل ها وجود دارد.

نقاط ضعف: ویندو پیچیده تر از دیگر چهارچوب هاست چرا که فرانسوی است و ترجمه راهنمای آن به زبان انگلیسی بسیار ضعیف است. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر