هفت اپلیکیشن آیفون برای کنترل و بهبود بخشیدن خواب شما

هفت اپلیکیشن آیفون برای کنترل و بهبود بخشیدن خواب شما

اپلیکیشن های بسیار زیادی وجود دارند که بر خواب شما نظارت می کنند و کارهایی می کنند تا بهتر بخوابید. در این مقاله با چندتا از این اپلیکیشن ها و قابلیت های آن ها آشنا شوید.

این روزها با وجود فشار کاری بالا این جمله را زیاد می شنویم که " من وقت ندارم بخوابم باید کار کنم" . اما ثابت شده است که این طرز فکر به شدت اشتباه است. اکر نخوابید کارایی شما به شدت پایین می آید و سلامتتان به خطر می افتد. 

چرا خوب خوابیدن مهم است؟
بدن ما نیاز به خواب دارد. خیلی خوب می شد اگر ما هم می توانستیم مانند ربات ها و یا موجودات فیلم ها نخوابیم اما اما حقیقت این است که ما این گونه نیستیم و به خاطر سلامتی هم که شده باید چشمان خود را برای چند ساعت ببندیم. 


بیشتر متخصصین خواب هشت ساعته را پیشنهاد می کنند، گرچه خیلی ها بسیار کم تر از این میزان می خوابند. برای مثال نخست وزیر سابق انگلستان، مارگارت تاچر به این معروف بود که شب ها فقط چهار ساعت می خوابد و برای یازده سال اداره کشور را به عهده داشت. دانشمندان دریافته اند که میزان خواب لازم به ژن انسان ها بستگی دارد. 
اما بیشتر ما به خواب هشت ساعت یا بیشتر نیاز داریم. از مزایای خواب بیشتر می توان به حافظه بهتر، طول عمر بیشتر، تمرکز بهتر، وزن طبیعی تر، استرس کمتر و احتمال پایین تر افسردگی اشاره کرد. بدن ما وقتی که می خوابیم خود را بازسازی می کند، عضله می سازد و حافظه در ذهن پردازش می شود. در طول روز ذهن اطلاعات زیادی دریافت می کند، خیال پردازی می کند و تجربه به دست می آورد و نیاز است که این اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت انتقال یابند که به آن " تحکیم" می گویند. به همین دلیل است که صبح ها از خواب بیدار می شیم و حس می کنیم که مغزمان خالی است و می توانیم تمرکز کنیم. 

اپلیکیشن هایی که باید آن ها را امتحان کنید
در دنیایی که برای هر چیزی یک اپلیکیشن وجود دارد اپلیکیشن های زیادی برای بهبود بخشیدن خواب وجود دارد که می توانند به شما کمک کنند. در این مقاله چندتا از آن ها را به شما معرفی می کنیم. 

فیت بیت (Fitbit) ( رایگان، متکی به پوشیدنی ها) 


فیت بیت اپلیکیشنی بسیار عالی برای نظارت بر خواب است. 
وقتی که دستبند آن را به دست خود می بندید، فیت بیت به شما می گوید که چه وقت در حالت استراحت هستید ( و یا می توانید با دو بار ضربه زدن روی دست بند به آن بگویید ، و وقتی که بیدار می شوید دوباره با دو بار ضربه زدن به دستگاه بگویید که بیدار شده اید). این دستگاه هر زمانی که شما حرکت می کنید را نظارت کرده و ضبط می کند و به شما می گوید که واقعا چند ساعت خوابیده اید. متعجب می شوید اگر بدانید که بدون این که بفهمید چقدر در طول شب بیدار بوده اید. 


می توانید یک هدف برای خود مشخص کنید و ببینید که چقدر کمتر از آن خوابید اید. اگر بتوانید به هدف خود برسید یک ستاره دریافت می کنید. 

اسلیپ سایکل (Sleep Cycle) ( رایگان) 
یکی از سخت ترین چیزها در مورد بیدار شدن این است که زمان درست آن را بیابید. اگر در خواب خیلی عمیقی هستید و ناگهان مجبورید بیدار شوید و سر کار بروید احساس خستگی شدیدی به شما دست خواهد داد. دقیقا حسی مانند این که یک فیل روی سرتان نشسته است. 

اما اگر اپلیکیشنی وجود داشته باشد که بر چرخه خوابتان نظارت داشته باشد و سپس شما را وقتی که خوابتان سبک است بیدار کند چه؟ اسلیپ سایکل این کار را انجام می دهد. گوشی شما بالای سرتان قرار می گیرد و خوابیدن شما را نظارت می کند و محاسبه می کند که چه زمانی برای بیدار کردن شما بهترین زمان است. 

سپس شما را با چند آهنگ که خودتان انتخاب می کنید بیدار می کند. 

اسلیپ تایم (Sleep Time) 
اسلیپ تایم یک رقیب بزرگ برای اسلیپ سایکل است با این فرق که رایگان نیست. شما باید اسلیپ تایم را روی تخت کنار خود قرار دهید در حالی که اسلیپ سایکل بالای سرتان روی میز قرار می گیرد. 


اسلیپ تایم در زمان مناسب شما را با صدای باران یا موج دریا بیدار می کند. البته برای بعضی ها ممکن است زیاد مناسب نباشد چون صدای آب خودش به اندازه کافی خواب آور است! 

پیلو (Pillow) ( رایگان) 
پیلو قابلیت های زیادی دارد و همه آن ها رایگان است. همچنین خیلی خوب با اپل واچ، آی کلود و اپلیکیشن هلث (Health ) همگام سازی می شود. پیلو بسیار خوب با اپلیکیشن هلث ترکیب می شود و به شما اجازه می دهد تا خواب خود را با دیگر جنبه های سلامتی خود مقایسه کنید. 

پیلو را باید روی بالشت خود بگذارید تا خواب شما را نظارت کند، شما را در زمان درست و با صدای مناسب بیدار کند ( همچنین می توانید اگر می خواهید که فقط یک چرت کوتاه بزنید آن را روی زمان کم تر برای مثال 20 دقیقه تنظیم کنید). وقتی که بیدار می شوید می توانید آمار وضعیت خواب خود را ببینید و همچنین همه صداهایی که در خواب از خود در می آورید را نیز دنبال می کند. ( برای مثال اگر در خواب خر و پف می کنید و یا بلند صحبت می کند- اگر در خواب دچار توقف تنفس می شوید این قابلیت برای شما بسیار ارزشمند است). همچنین اگر می خواهید چیزی را به خاطر بسپارید می توانید برای یک روز خاص برای خود یادداشت بگذارید. 
پیلو یک " لابراتوری خواب" دارد که به شما توصیه هایی برای داشتن خواب بهتر می دهد ( مانند خاموش کردن چراغ ها و یا دوری جستن از خوردن کافئین پیش از خواب.) 

پزیز (Pzizz) ( رایگان)


پزیز چیزی بسیار متفاوت از موارد قبلی است. 
پزیز رایگان و ساده است اما اپلیکیشنی بسیار قوی است که به شما کمک می کند بهتر بخوابید. پزیز این کار را با استفاده از " ضربان های دو گوشی" انجام می دهد که ذهن را آرام کرده و باعث می شود شما ریلکس و آرام شوید. و به دلیل الگوریتم خاص آن هیچ گاه دو بار یک نوا را اجرا نمی کند. پس هرگاه که از آن استفاده می کنید به یک ضربان دو گوشی متفاوت گوش می دهید. برای دریافت نوای مناسب انتخاب کنید که می خواهید چرت بزنید و یا کل شب را بخوابید. 

بعضی از مردم معتقدند که ضربان های دو گوشی هیچ فایده ای ندارند اما بعضی ها آن را بسیار مفید می خوانند. اگر نمی توانید شب ها بخوابید امتحان کردن آن هیچ ضرری ندارد. 

اسلیپ بتر (Sleep Better) ( رایگان) 


اسلیپ بتر " ساعت هوشمند" نامیده شده است. کیفیت خواب شما را کنترل می کند و آن را روی اپلیکیشن اپل هلث آپلود می کند. 


بعضی از قابلیت های خوب آن شامل خاطرات رویاها، حالات ماه و یادداشت برداری از میزان مصرف کافئین می شود. همچنین می توانید به آن بگویید که روز پر استرسی داشته اید و یا در جایی به جز تخت خوب خوابیده اید و یا این که دیروقت شام خورده اید. چرا که همه این موارد روی خواب شما تاثیر می گذارند. 

اسلیپ میستر (Sleep Meister) ( رایگان) 


اسلیپ میستر که " بهترین اپلیکیشن سلامتی و فیتنس در ژاپن " نامیده شده است بر خواب شما نظارت کرده و چند کار دیگر نیز انجام می دهد. 
در ابتدا، صحبت های شما را در خواب ضبط کرده تا شما فردا بتوانید مانند فروید آن ها را تفسیر کنید و بفهمید چرا در خواب بی قرار هستید. 
همچنین می توانید نوایی که با آن بیدار می شوید را نیز تغییر دهید.البته یک قابلیت خیلی عجیب نیز دارد که وقتی می خوابید و یا بیدار می شوید به صورت خودکار این اطلاعات توییت می شوند. سوال این است که چرا فالورهای شما باید این موضوع را بدانند؟ 
همچنین یک سیستم پخش موسیقی دارد که وقتی به خواب می روید خاموش می شود. 

روش هایی برای بهتر خوابیدن 
البته راه هایی برای بهتر خوابیدن وجود دارد که نیاز به هیچ اپلیکیشنی ندارد. 

اتاق را کاملا تاریک کنید
اگر هر نوری وارد اتاق شود مغز شما فکر می کند که روز شده و باید بیدار شوید. تاریکی مطلق ساعت بدن شما را تنظیم می کند . درضمن چه کسی می تواند با وجود نور بخوابد؟ حتی می توانید یک ماسک خواب تهیه کنید. 
اتاق خود را خنک نگاه دارید
هیچ کس نمی تواند با وجود گرما بخوابد. گرما باعث بدخوابی می شود. دما یاتاق را خنک اما قابل تحمل کنید. 
با لباس های کمتری بخوابید
لباس باعث می شود که ما گرممان شود و نتوانیم بخوابیم. 
گوشی بگذارید
اگر نور شما را آزار نمی دهد شاید صداهای اطراف این کار را می کنند. می توانید یک گوشی مخصوص تهیه کنید. شاید در ابتدا با آن ها راحت نباشید اما بعد از مدتی کاملا به آن ها عادت می کنید. 

همه ی صفحه های نمایش را خاموش کنید
حداقل یک ساعت قبل از خواب از استفاده از هرگونه کامپیوتر، تبلت و گوشی هوشمند اجتناب کنید. درضمن هیچ گاه جلوی تلویزیون روشن نخوابید. اگر نور آن شما را بدخواب نکند صدای آن حتما این کار را می کند. 

خوب بخوابید
مساله خواب بسیار پیچیده است. دکترها ادعا نمی کنند که همه چیز را می دانند اما تحقیقات در این زمینه به اطلاعات با ارزشی دست یافته اند و مدام چیزهای جدید در این زمینه کشف می شوند. در دوره " اپلیکیشن برای هر چیزی" حال دیگر برای نظارت بر وضعیت خواب خود نیاز به دکتر ندارید. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر