MSI GT62، یکی از قوی ترین نوت بوک ها برای گیمینگ و واقعیت مجازی

MSI GT62، یکی از قوی ترین نوت بوک ها برای گیمینگ و واقعیت مجازی

یکی از اولین لپ تاپ های مبتنی بر پردازنده های پاسکال شرکت انویدیا، MSI GT62 Dominator Pro، با قابلیت VR ready و قیمت ۱۵۹۹ دلار تا ۱۹۹۹ دلار به‌به فروش می رسد. این لپ تاپ، علاوه بر سرعت و کارایی فوق‌العاده در پردازنده، در دنیای واقعیت مجازی مورد استفاده قرار گرفته است. با استفاده از این لپ تاپ، به دنیای جدیدی از بازی‌های رایانه ای قدم خواهید گذاشت!

طراحی

نوت بوک های MSI معمولاً از ظاهر صیقلی و جذاب برخوردارند، با این حال در سری GT62 سعی بر آن بوده است لپ تاپی را به بازار عرضه کنند که علاوه بر زیبایی، از قدرت بالایی نیز برخوردار باشد. با توجه به طراحی ظاهری GT62 در اولین نگاه، توجه ما به یک جفت نوار باریک و صیقلی به رنگ مشکی و قرمز جلب شده است که بر روی درب آلومینیومی این نوت بوک، قرار گرفته اند. این دو نوار، به شکلی جذاب سعی بر آن دارند که توجه شما را به بخش مرکزی درب لپ تاپ معطوف کنند، یعنی جایی که لوگوی کروم MSI و علامت اژدها قرار گرفته است.

بیشتر قسمت‌های داخلی لپ تاپ، از جنس آلومینیوم و به رنگ مشکی ساخته شده اند. دکمه ی پاور، موتور SteelSeries، XSplit Gamecaster، و سرعت فن، همگی در بالای کیبورد قرار گرفته اند. در قسمت پایین کیبورد، یک تاچ پد نسبتاً بزرگ قرار گرفته است.

نوت بوک GT62، مجموعه‌ی کاملی از پورت ها را در اختیار کاربر قرار می دهد. در سمت راست، یک مجموعه ی سه تایی از پورت های USB 3.0 و یک کارت خوان SD قرار گرفته است. یک پورت USB 2.0 و یک اسلات قفل امن در سمت چپ قرار دارند. علاوه بر این، این نوت بوک، مجهز به پورت های مربوط به هدفون، میکروفون، کابل شبکه، HDMI، و یک پورت نمایش مینی می باشد.

نوت بوک GT62 ابعادی به صورت 1.6 * 10.5 * 15.4 اینچ، و وزنی معادل ۶.۴ پوند دارد. لپ تاپ های رقیب در عرصه ی بازی، با نام های Digital Storm Equinox و Asus ROG Strix به ترتیب با وزن های ۴.۲ و ۴.۸ پوند، وزن کمتری نسبت به GT62 دارند. لپ تاپ Alienware 15 با وزنی معادل ۷.۱ پوند، همچنان به عنوان سنگین ترین نوت بوک در این گروه قرار دارد.

صفحه نمایش

MSI از نظر تجاری، بهترین صفحه نمایش‌های موجود در بازار را تولید می کند. صفحه نمایش GT62 Dominator Pro، با اندازه ی ۱۵.۶ اینچ، یکی از زیباترین و در عین حال با کیفیت ترین صفحه نمایش‌های موجود را عرضه می کند. در این نوت بوک، با استفاده از نرم‌افزار True Colorشرکت MSI، می‌توان رنگ‌های صفحه نمایش را در ۶ حالت مختلف تنظیم کرد  (Gamer, Anti-Blue, sRGB, Designer, Office و Movie). کیفیت وضوح و همچنین نوع رنگ بندی در هر یک از این ۶ حالت، متفاوت است، بنابراین توصیه می‌شود برای هر کاری،‌ صفحه نمایش را در فضای رنگ بندی مخصوص به آن کار قرار دهید.

صفحه نمایش به کار رفته در GT62، حدود ۱۰۵.۸ درصد از sRGB را تولید می‌کند که باعث می‌شود این نوت بوک از حد میانگین ۹۱ درصد، پیشی بگیرد. این مقدار برای لپ تاپ های رقیب (Alienware 15 با ۶۰ درصد)، (Strix با ۱۰۹ درصد) و (Equinox با ۱۱۱ درصد) می باشد.

زمانی که از نظر دقت این نوت بوک را بررسی می کنیم، GT62 با داشتن دقتی معادل با ۰.۶۸ (۰ مقدار ایده‌آل است) در میدان لپ تاپ ها به رقابت می‌پردازد که البته از مقدار میانگین ۲.۳ خیلی بهتر است. دقت Equinox معادل با ۱.۱ می باشد. با این حال، Strix و Alienware با داشتن دقت های ۰.۴۹ و ۰.۵، کمی دقیق‌تر از GT62 هستند.

اگر بخواهیم از نظر روشنایی این لپ تاپ ها را با یکدیگر مقایسه کنیم، GT62 با میانگین 301 nits جایگاه اول را به خود اختصاص خواهد داد. در رتبه های بعدی، Equinox با 293 nits،Strix با 273 nits، و  Alienware 15 با 222 nits قرار خواهند گرفت.

قابلیت G-Sync

داشتن نرخ فریم بالا خوب است، اما نه به قیمت تصاویر موج دار!! تکنولوژی G-Sync شرکت انویدیا، سعی بر آن دارد که بهترین تجربه‌ها را به کاربران خود عرضه کند. برای این منظور، نرخ نمایش لپ تاپ را با کارت گرافیک همگام می‌کند تا از وقوع چنین شرایطی جلوگیری کند. با استفاده از این تکنولوژی، دیگر خبری از تصاویر شکسته شده و موج دار نیست و با ارائه ی تصاویر مناسب، محیط مناسبی را برای گیمرها فراهم می سازد.

صدا

معمولاً با استفاده از اسپیکرهای Dynaudio، صداهای واضح و بلندی ارائه می شود. مخصوصاً اگر این اسپیکرها با نرم‌افزار صدای Nahimic همراه شوند. درباره ی GT62 شاید بتوان گفت قدرت صدایی که معمولاً از لپ تاپ های MSI انتظار داریم را به همراه ندارد، اما از نظر کیفیت صدا، به ازای پخش صداهای مختلف، کیفیت متفاوت و البته قابل توجهی را از خود نشان می دهد.

گیمرها می‌توانند به جای  Nahimic از نرم افزارهای دیگری مانند Role Play، Shooter، Strategy، و Racing استفاده کنند. 

کیبورد و تاچ پد

شاید بتوان گفت بعد از کیبورد مکانیکی GT80، بهترین کیبورد را در GT62 خواهیم داشت. این کیبورد از نظر کیفیت به گونه‌ای است که کمترین فشار به دست کاربر وارد شده که حتی در افزایش کیفیت تایپ کردن هم تأثیر دارد.

تاچ پد سیناپتیک GT62، برای اعمال حرکات سریع و دقیق، به کاربر کمک می کنند. همچنین، دکمه های موس به کار رفته در آن، علاوه بر انعطاف مناسب برای کلیک شدن، از بازخورد مناسبی برخوردار هستند.

بازی، گرافیک و واقعیت مجازی

به دنیای جدیدی از معماری پاسکال انویدیا، خوش آمدید! در این معماری، برای تمام بازی‌های موجود بر روی نوت بوک، قابلیت بازی به صورت واقعیت مجازی فراهم شده است. با انجام تست عمل‌کرد SteamVR را بر روی Dominator Pro's Nvidia GeForce GTX 1070 GPU با داشتن ۸ گیگابایت از GDDR5 VRAM، لپ تاپ GT62 امتیاز ۱۰.۱ را از آن خود کرد که باعث می‌شود این لپ تاپ را در جایگاه بالایی از این آزمون قرار می دهد. Dominator Pro در اجرای بازی‌های قدیمی هم از خود کیفیت مناسبی را نشان داده است. 

همان‌طور که قبلاً هم ذکر شد، اگر در اجرای بازی‌ها، گزینه ی G-Sync را فعال کنید، گرافیکی با کیفیت بهتر و البته زیبا‌تر را خواهید داشت. 

کارایی

پردازنده های گرافیکی سری GTX 10، بیش از سه برابر نسبت به پردازنده های قبلی از خود عمل‌کرد بهتری نشان داده اند.  MSI نخستین نوت بوک های گیمینگ را با استفاده از آخرین تکنولوژی انویدیا، تولید کرده است. 

پردازنده ی GT62 از نوع 2.6-GHz Intel Core i7-6700HQ با داشتن ۳۲ گیگابایت حافظه ی رم، کارایی مناسبی از خود نشان داده است. با آزمودن Dominator Pro بر روی Geekbench 3، این لپ تاپ امتیاز ۱۳۵۵۶ را از آن خود کرده است که نسبت به میانگین ۷۸۵۶، امتیاز خوبی محسوب می‌شود. با این حال، رقبای اصلی این نوت بوک، Equinox، Alienware 15 و Strix به ترتیب با امتیازهای ۱۳۵۲۵، ۱۳۴۹۴ و ۱۳۳۴۸، فاصله ی زیادی با GT62 نداشته اند.

طی آزمون اوپن آفیس (به انگلیسی: OpenOffice)، نوت بوک Dominator Pro با تطبیق ۲۰ هزار نام و آدرس در ۳ دقیقه و ۴۷ ثانیه، از میانگین ۴:۴۴ پیشی گرفت. Alienware 15 با ۳:۵۰ این آزمون را به اتمام رسانید در حالی که Equinox و Strix به ترتیب با  ۳:۳۷ و ۳:۳۹ سریعتر از GT62 عمل کرده‌اند.

عمر باتری

بر خلاف تمام قدرت‌های خارق‌العاده‌ای که برای GT62 ذکر شده است، این نوت بوک یک عیب بزرگ دارد: عمر باتری آن کوتاه است!

باتری این سیستم فقط به مدت ۳ ساعت و ۱۸ ساعت دوام آورد (تحت وب گردی مداوم از طریق وای فای). هر چند این زمان کمتر از میانگین ۶:۳۴ می باشد، اما بهتر از Equinox با ۳:۰۹ عمل کرده است. در این آزمون، Strix به مدت ۵:۵۶ دوام آورد در حالی که Alienware 15 تقریباً یک شیفت کاری کامل را به مدت ۷:۱۳ پشتیبانی کرد.

گرما

برای خنک کردن دستگاه، MSI، سیستم خنک کننده را مجدداً طراحی کرده است و در آن لوله های گرماگیر بیشتری قرار داده است. طی یک آزمون، بعد از اجرای یک ویدیو به مدت ۱۵ دقیقه، دمای تاچ پد به ۹۴ درجه ی فارنهایت می‌رسد  که کمتر از حد آستانه ی ۹۵ درجه می باشد. فضای بین دو کلید G و H به اندازه ی قابل توجهی خنک‌تر از سایر نقاط (۸۹ درجه) بوده است، در حالی که فضای زیرین دستگاه تا ۹۷ درجه هم گرم شده است.

نرم‌افزار و وارانتی

به جای اینکه مجبور باشید کل درایو خود را برای یافتن نرم‌افزار مناسب جستجو کنید، MSI نرم‌افزار Dragon Center را تدارک دیده است. این نرم‌افزار مانند یک هاب مرکزی، میانبرهایی به نرم افزارهای ضروری در اختیار کاربر قرار می دهد. 

در این نرم افزار، تب System Monitor به کاربر این امکان را می‌دهد که وضعیت سیستم خود را بررسی نماید. تب Syetem Tuner به کاربر اجازه می‌دهد تنظیمات لازم را جهت بهبود کیفیت واقعیت مجازی، اعمال کند. 

نوت بوک MSI GT62 Dominator Pro با ۲ سال وارانتی محدود در اختیار کاربران قرار می گیرد.

مشخصات کلی

MSI GT62 Dominator Pro با قیمت ۱۹۹۹ دلار مجهز به امکانات زیر می باشد:

  • پردازنده ی 2.6-GHz Intel Core i7-6700HQ
  • حافظه ی رم ۳۲ گیگابایت
  • هارد درایو 1TB, 7,200-rpm و 256GB m.2 PCIe SSD
  • پردازنده ی گرافیکی Nvidia GeForce GTX 1070 GPU با ۸ گیگابایت VRAM
  • صفحه نمایش 1920 x 1080p Nvidia G-Sync


مدل پایه‌ای ۱۵۹۹ دلاری این دستگاه، همین مشخصات را تفاوت‌های زیر در خود دارد:

  • حافظه ی رم ۱۶ گیگابایت
  • هارد درایو 1TB, 7,200-rpm و 128GB m.2 PCIe SSD
  • پردازنده ی گرافیکی Nvidia GeForce GTX 1060 GPU با ۶ گیگابایت VRAM

حرف آخر

دوره ی معماری پاسکال (به انگلیسی: Pascal) فرا رسیده است و MSI GT62 Dominator یکی از بهترین سیستم‌های مبتنی بر این معماری برای گیمرها خواهد بود. کاربران تنها با پرداخت ۱۹۹۹ دلار، صاحب یک سیستم ۱۵ اینچی می‌شوند که هم بر روی بازی‌های قدیمی و هم برای واقعیت مجازی، به خوبی جواب می دهد! سرعت و کارایی پردازنده هم در این دستگاه، قابل توجه می باشد. 

استفاده از تکنولوژی گرافیکی به کار رفته در MSI GT62VR Dominator Pro باعث شده است که این لپ تاپ در گروه بندی انجام شده، رتبه ی اول را به خود اختصاص دهد و حتی از سیستم‌های پیشرفته ی ۳ بعدی (از لحاظ کیفیت و قیمت) پیشی بگیرد. ظاهر فیزیکی آن ممکن است برای برخی از افراد چندان جذاب نباشد، اما وزن کم آن در مقایسه با سایر سیستم‌های گیمینگ، حائز اهمیت است. حافظه ی به کار رفته در GT62 نسبت به GT72 بیشتر می باشد، اندازه ی صفحه نمایش کوچکتر شده است، و البته استفاده از کارت گرافیک جدید انویدیا،‌ کارایی آن را افزایش داده است. 

شاید بگویید Digital Storm Equinox سیستمی است که با هزینه ی کمتر (۱۷۹۹ دلار) عمل‌کرد و کارایی مشابهی با MSI GT62 Dominator دارد و نیاز شما را برطرف می کند. حرفی نیست! اما باید توجه داشته باشید که در این صورت ویژگی VR-ready را از دست خواهید داد. بهرحال تصمیم نهایی از آن شماست.

فیسیت این محصول را برای گیمر ها پیشنهاد میکند

 

منبع خبر:

مریم بهزادی

مریم بهزادی

کارشناس ارشد هوش مصنوعی و رباتیک، علاقمند به فناوری و دنیای توسعه نرم افزار.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

salah

سه‌شنبه, 09 شهریور 1395

سلام قربان! حالا جایی هم این رو واسه ی فروش داره؟! به یکی از دوستام معرفی کردم و قصد خرید یک لپ تاپ مخصوص گیم داره.

پاسخ

ثبت نظر