هرآنچه که از سیستم عامل اندرومدای گوگل انتظار داریم ؟

هرآنچه که از سیستم عامل اندرومدای گوگل انتظار داریم ؟

این روزها اینترنت پر از شایعه هایی مبنی بر این شده که گوگل می خواهد با عرضه یک سیستم عامل جدید با نام اندرومدا ویژگی های سیستم عامل کروم و اندروید را در یک نرم افزار در اختیار کاربران بگذارد . طرفداران گوگل با اشتیاق منتظر عرضه این محصول جدید هستند و این اشتیاق نشان دهنده همه انتظاراتی است که گوگل باید به آن ها پاسخ دهد .

نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که هنوز برای جشن گرفتن ورود سیستم عامل جدید زود است زیرا موج فراگیر این سیستم عامل تنها چند روزی است که توسط خبرگزاری اندروید پلیس ( Android Police ) بر مبنای گزارشاتی که توسط چند منبع معتبر دیگر منتشر شده ، به وجود آمده است . 

از طرف دیگر یکی دیگر از منابع خبری با نام کروم آنباکسد ( Chrome Unboxed ) نیز معتقد است که اندرومدا منحصرا نام سری یک پروژه داخلی گوگل می باشد که ممکن است هرگز به مرحله تولید نهایی نرسد و یا این که در بهترین حالت پروژه ای می باشد که هیچ ربطی به ترکیب کردن دو سیستم عامل محبوب گوگل ندارد . با وجود این در این نوشتار به پیش بینی ماهیت اندرومدا پرداخته شده است . 

سیستم عامل های کروم و اندروید دو نرم افزار مشهور ولی کاملا متفاوت هستند که یکی از آن ها یک تجربه کلود مبنا را در اختیار کاربر می گذارد و استفاده از مرورگر وب برای یافتن دسترسی به مجموعه ای از نرم افزارها و اپلیکیشن های آنلاین برای کار کردن با دسته ای از سخت افزارهای ابتدایی را اجباری می کند و دیگری کارکردن با نرم افزارهای دانلود و نصب شده بر روی یک دستگاه را برای کاربر ممکن می سازد . 

در حال حاضر گوگل هر دو محصول را بدون این که بداند کدام یک آینده موفق تری دارند ، عرضه می کند ؛ با وجود این از آنجایی که اندروید همچنان در حال اوج گرفتن است به نظر می رسد که سازنده بزرگ تصمیم گرفته است که سیستم عامل کروم را نیز قادر سازد تا نرم افزارهای اندروید را پشتیبانی کند تا از این طریق بتواند امکان کار کردن با یک اکوسیستم بزرگ دیگر را نیز در اختیار کاربران دسکتاپ خود قرار دهد . 

حال اگر که شایعه های منتشر شده صحت داشته باشند می توان برمبنای آن ها گفت که اندرومدا یک ابتکار بسیار بزرگ تر و جاه طلبانه تر است که می تواند ویژگی های سیستم عامل کروم را در سیستم عامل اندروید در اختیار کاربر بگذارد و نه بر عکس . این امر می تواند پایانی برای کروم محسوب شود و اندروید را به دسکتاپ بیاورد . 

اندروید پلیس می گوید گوگل می خواهد پیکسل 3 را با نام سری بیسون " Bison " در سه ماهه سوم سال 2017 معرفی کند و نه در قالب یک کروم بوک بلکه یک رقیب تمام عیار برای محصولاتی که قرار است با برند مایکروسافت و اپل وارد بازار شوند . 

طبق اطلاعات موجود بیسون قرار است یک دستگاه چند منظوره قابل تبدیل باشد که می تواند با سری تبلت های یوگا لنوو و و محصولات سرفیس بوک مایکروسافت رقابت کند ؛ محصولی که می خواهد نرم افزارهای وب را در یک سیستم عامل مستقل و کامل تر در اختیار کاربر قرار دهد . 

خبرگزاری ویرد ( Wired ) در رابطه با این موضوع و علاوه بر این آینده محصولات کروم بوک مطلب زیر را اعلام کرده است : 

" گوگل هم اکنون شدیدا معتقد است که کروم بوک باید GPS ، NFC ، قطب نما ، شتاب سنج ، اسکنر اثر انگشت و فشار سنج داشته باشد . این قطعات ابزارهای گوشی های هوشمند هستند که در گذشته اضافه کردن آن ها به لپ تاپ ها چندان عقلانی نبود ؛ با وجود این نرم افزارهای اندروید باعث شده اند که سازندگان از چنین ابزارهایی نیز در ساخت لپ تاپ ها هم استفاده کنند . "

جمع کردن همه این تجهیزات در یک لپ تاپ شاید امری زائد به نظر برسد با وجود این همین ابزارها در لپ تاپی که به یک سیستم عامل جامع مجهز می باشد ، کاربرد بالاتری دارند . آنچه که گزارش شده با مطالب منتشر شده پیشین در مورد دستگاه های دو منظوره هم هماهنگی دارد ؛ علاوه بر این با توجه به حالت چند پنجره ای نوقا می توان گفت که گوگل می خواهد ایده مجهز سازی اندروید به قابلیت کاربرد چندگانه را نیز عملی سازد . در حال حاضر ممکن است به دلیل کوچک بودن صفحه گوشی های هوشمند این ایده چندان معقولانه ظاهر نشود ولی همیشه امکان عرضه محصولات بزرگ تر وجود داشته است . 

از طرف دیگر تنها معقولانه به نظر می رسد که گوگل بخواهد یک سیستم عامل اندروید مبنای دسکتاپ بسازد که می تواند با نرم افزارهای سیستم عامل اندروید موبایل نیز کار کند و تجربه بی مانندی را در اختیار کاربران بگذارد . مردم اشتیاق زیادی برای عرضه چنین محصولی دارند و این اشتیاق نشان می دهد که چه محصولی باید وارد بازار شود . 

مایکروسافت هم اکنون با عرضه پلت فرم ویندوز یونیورسال ( UWP ) چنین طرحی را آزمایش کرده است و این امر باعث شده که جامعه برنامه نویسان برنامه هایی را بسازند که دستگاه ها و نمایشگرهای دارای اندازه های مختلف را پشتیبانی کنند با وجود این موفقیت این محصول به چند دلیل وابسته است ازجمله این که آیا گوگل می تواند یک طرح بهتر را عرضه کند یا خیر .

هیروشی لاکهیمر ، نایب رییس ارشد اندروید ، گوگل پلی و کروم اخیرا مطلب زیر را در توییتر خود پست گذاشته است :

ما اولین نسخه اندروید را 8 سال پیش عرضه کردیم . من احساسی در مورد این بازه زمانی دارم که در تاریخ 4 اکتبر 2016 در مورد آن صحبت می کنم . 

— Hiroshi Lockheimer (@lockheimer) September 24, 2016

پستی که لاکهیمر گذاشته است کمی مبهم می باشد با وجود این بر عرضه محصول بسیار مهمی در تاریخ 4 اکتبر ( 13 مهر ) دلالت می کند که به نحوی قرار است روال بازی را در دنیای نرم افزار تغییر دهد . 

لغت " اندرومدا " ! 

این لغت 5 حرف اول کلمه اندروید را در خود دارد ولی بدون شک می توان گفت که یک مفهومی خاص را نیز با خود یدک می کشد . ممکن است که این عبارت با صورت فلکی اندرومدا نیز ارتباطاتی داشته باشد . این صورت فلکی در نیم کره شمالی قابل رویت است و به راحتی به واسطه سه ستاره درخشانش که در یک خط قرار دارند ، قابل تشخیص می باشد . آیا این ستاره ها نمایانگر سه دستگاهی هستند که قرار است سیستم عامل جدید بر روی آن ها قرار گیرد ؟ مدت زمان کمی تا افشا شدن جواب همه این سوالات باقی مانده است !

منبع خبر: phonearena

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر