بدن انسان ، شاهراه جدیدی برای انتقال اطلاعات به روش بی سیم !

بدن انسان ، شاهراه جدیدی برای انتقال اطلاعات به روش بی سیم !

درست همان گونه که الکتریسیته از آن عبور می کند تنها با این تفاوت که این بار اطلاعات حساس جای الکتریسیته را گرفته اند !

ارسال اطلاعات به واسطه روش ها و ابزارهای بی سیم مانند وای فای و بلوتوث بسیار راحت می باشد اما لزوما امنیت بالایی ندارد . گزارشی که در ماه ژانویه ( 11 دی تا 11 بهمن ) توسط خبرگزاری پرینستون در زمینه امنیت اطلاعات منتشر شد ، نشان داد که برخی از دستگاه های هوشمند به طور ناخواسته در هنگام ارسال داده ها اطلاعات مرتبط به مکانشان را نیز فاش می کنند و برخی دیگر اصلا قادر به رمز گذاری این اطلاعات نیستند .

به همین دلیل برخی از دانشمندان به منظور دور زدن ایمن نبودن ارسال اطلاعات از طریق روش های بی سیم ، از بدن انسان به عنوان ابزار ارسال کننده اطلاعات استفاده کرده اند . دانشمندان دانشگاه واشنگتن برای انجام این کار به جای استفاده از میدان های مغناطيسى روشی را ابداع کرده اند که در آن امکان ارسال سیگنال به طور بی سیم از یک پد لمسی و یا صفحه ای که در یک دست قرار دارد به یک دستگاه هوشمند که با دست دیگر تماس فیزیکی دارد ، فراهم شده است . 

این افراد در مقاله خود اعلام کرده اند که روش فوق کاربرد بسیار ساده ای دارد و همانند انتقال الکتریسیته ساکن عمل می کند ؛ علاوه بر این گفته شده است که انتقال اطلاعات همچنان به صورت بی سیم صورت می گیرد اما تنها با این تفاوت که اطلاعات ارسالی به بدن انسان وابسته و محدود می باشند به این نحو که داده ها به واسطه ارسال های الکترومغناطیسی تولید شده توسط سنسور اثر انگشت و یا پد لمسی دستگاه در بدن جریان می یابند و به هر دستگاه هوشمندی که توسط کاربر لمس شود ، منتقل می گردند . 

از این روش بدون شک می توان در باز کردن قفل در خودروها ، انتقال اطلاعات به دستگاه های موجود در یک خانه هوشمند ، انتقال ایمن داده ها به ابزارهای پوشیدنی و یا هماهنگ کردن شبکه های سنسورهای بدنی استفاده کرد .

دانشمندان در حال حاضر توانسته اند که با استفاده از میانجی های لمسی و سنسورهای اثر انگشت داده های خود را با نرخ 50 و 25 بیت در ثانیه انتقال دهند با وجود این همین سرعت هم به اندازه کافی برای انتقال رمز ها و کد های عددی از بدن به یک گیرنده ، در عرض چند ثانیه مناسب می باشد ؛ علاوه بر این اعلام شده است که در صورتی که شرکت های اطلاعاتی دسترسی بیشتری به نرم افزارهای خود را در اختیار این دانشمندان قرار بدهند ، امکان ارسال اطلاعات پیچیده تر با سرعت های بیشتری نیز فراهم می گردد .  

 

منبع خبر: engadget

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر