ضرورت افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های مختلف جامعه

ضرورت افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های مختلف جامعه

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی حمایت از محرومان و کشف استعدادهای دانشجویان را دو محور اصلی فعالیت‌های این سازمان دانست و گفت: سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با هدف ارتقای مشارکت دانشجویان در زمینه مختلف اجتماعی، سیاسی،‌ علمی و صنفی تاسیس شد و در حال حاضر حمایت از محرومان و برگزاری مناظره‌های دانشجویی دو برنامه اصلی این سازمان است.

مهدی کاظمی خالدی رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در گفت و گو با ایسنا، ایجاد زمینه برای کشف و شکوفایی استعدادهای جوانان را از اهداف تشکیل سازمان دانشجویان در جهاددانشگاهی دانست و اظهار کرد: سازمان دانشجویان، وابسته به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی است که در سال 1377 به منظور ساماندهی مطلوب و ارتقاء مشارکت دانشجویان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی، علمی، صنفی و فوق برنامه تاسیس شده است.

وی همچنین تحقق استراتژی برنامه توسعه جهاددانشگاهی با تاکید بر تقویت فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در جامعه را از برنامه‌های این سازمان برشمرد و گفت: در واقع هدف از تاسیس سازمان دانشجویان، ایجاد زمینه برای کشف، شکوفایی و اعتلای استعدادهای اجتماعی، سیاسی، هنری، علمی و فرهنگی دانشجویان و ارتقای همکاری و مشارکت آنان در جامعه است.

رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به سیاست‌ها و خط‌مشی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، تصریح کرد:  تاکید بر فرهنگ اصیل اسلامی و ارزش‌های انقلاب اسلامی، تعدد و تنوع بخشیدن به فعالیت‌های متناسب با ابعاد زندگی نسل جوان (دانشجویان)، بهره‌گیری از حرکت‌های خودجوش دانشجویان، جذب و سازماندهی نیروهای دانشجویی در عرصه‌های سازندگی و موقعیت‌های ویژه کشور، تاکید بر فعالیت‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و خدماتی در مناطق محروم و اهتمام به برقراری ارتباطات بین‌المللی بین دانشجویان ایرانی و دانشجویان سایر کشورها به ویژه کشورهای اسلامی از جمله سیاست‌ها و خط مشی‌های تاسیس سازمان دانشجویان به شمار می‌رود.

کاظمی توجه به موضوعات محیط زیستی را از دیگر فعالیت‌های دانشجویی این سازمان عنوان کرد و افزود: امروزه در کشورهای توسعه‌یافته، به محیط زیست نگاهی کاملا حفاظتی وجود دارد، این در حالی است که  محیط زیست در کشورهای در حال توسعه در نهایت مظلومیت، نابود می‌شود از این رو  باید اذعان داشت که در همه کشورها فارغ از بحث توسعه‌یافتگی فعالیت‌های مردمی و دانشجویی گروه‌های حامی محیط زیست در هدایت دولت‌ها و مردم به حفاظت از محیط زیست بسیار مفید و موثر بوده و هست و در کشور ما نیز گروه‌های متعدد دانشجویی در حوزه‌های علمی و ترویجی از جمله گروه‌های شعب سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در جهت حفظ و حراست از محیط زیست فعالیت می‌کنند.

به گفته رییس سازمان دانشجویی جهاددانشگاهی، ترویج دغدغه زیست‌محیطی در بدنه دانشجویی و دانشگاهی، معرفی فعالیت گروه‌های فعال دانشجویی در زمینه محیط زیست، معرفی فعالیت‌ها و خدمات نهادهای مسئول در عرصه حفاظت از محیط زیست و توانمندسازی دانشجویان جهت انجام فعالیت‌های زیست‌محیطی از اهداف تشکیل دبیرخانه محیط زیست در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی است.

وی در ادامه گفت: اولین گردهمایی گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست در سال 1389 در تهران با هدف ایجاد فضایی با نشاط بین گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست و فراهم کردن فرصتی برای هم‌اندیشی در حوزه‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی و... میان این گروه‌ها برگزار شد که پس از  وقفه‌ای چند ساله با از سر گیری فعالیت های زیست محیطی سازمان، بهار گذشته بیش از 100 گروه علمی و ترویجی دانشجویی از دانشگاه های سراسر کشور در لرستان در قالب سومین گردهمایی دور هم جمع شدند و با انتخاب 8 نماینده از 8 منطقه کشوری، باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست را زیر نظر سازمان دانشجویان راه اندازی کردند.

کاظمی حمایت از محرومان را از دیگر فعالیت های سازمان دانشجویی عنوان کرد و افزود: توجه به محرومان و مستضعفان از اصول و مبانی فرهنگی انقلاب اسلامی است که همواره مورد تاکید حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بوده است، در این رابطه با توجه به تاکیدی که در برنامه سوم فرهنگی جهاد فرهنگی جهاددانشگاهی به ایجاد زمینه مناسب برای تقویت مشارکت فعال جوانان و دانشجویان در مسائل سیاسی و اجتماعی کشور شده بود و نظر به وظایف و سیاست‌های سازمان دانشجویان، معاونت فعالیت‌های اجتماعی دانشجویان در تابستان سال 84  تشکیل شد. پس از تشکیل این معاونت شورای مرکزی شاخه فعالیت دانشجویی حمایت از محرومان به عنوان اولین محور پیشنهادی در راستای تسهیل در روند مشارکت‌پذیری دانشجویان و همچنین رسیدگی به مشکلات محرومان جامعه به تصویب رسید.

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی اظهار کرد: گردهمایی گروه‌های دانشجویی حامی محرومان «مهرباران»، گردهمایی مهرباران منطقه خراسان، برگزاری جشنواره‌های علمی- فرهنگی دانشجویی در حوزه حمایت از محرومان «مهرباران»، جشنواره مستندسازی فعالیت‌های گروه‌های دانشجویی فعال در عرصه محرومیت‌زدایی «مهرباران»،  پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری «مهرباران» در حوزه محرومیت‌زدایی، فصلنامه تحلیلی دانشجویی در حوزه محرومیت‌زدایی «وارثین»، نشست‌های گروه‌های دانشجویی تهران، تشکیل ستاد توانمندسازی دانشجویی در روستاهای محروم استان سیسستان و بلوچستان، کتاب معرفی گروه‌های دانشجویی فعال در عرصه محرومیت‌زدایی و برگزاری بیش از 30 دوره اردوهای جهادی دانشجویی توسط واحدهای جهاددانشگاهی از جمله فعالیت‌های انجام شده سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در شاخه حمایت از محرومان است.

وی در ادامه به جزییات برگزاری بحشی از برنامه "هفت شهر شایستگی" در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: برنامه "هفت شهر شایستگی" عنوانی برگرفته از الگوی فارغ‌التحصیل شایسته در نظام آموزش عالی ایران است. در این الگو براساس تعالیم نورانی قرآن کریم و روایات معتبر، برای یک دانش‌آموخته دانشگاه، هفت نقش اصلی مطرح شده است که همه این هفت نقش با محوریت بنده مومن خدا تعریف می‌شوند. منظور از این نقش‌های هفت‌گانه، موقعیت‌های خاصی هستند که یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی، در زندگی فردی و اجتماعی خود در آنها قرار می‌گیرد و در صورتی که بتواند وظایف خود را در آن موقعیت و در نقشی که برعهده دارد، به بهترین نحو انجام دهد، قابلیت، ظرفیت، توانمندی و در یک کلمه، شایستگی کامل خود را کسب کرده است.

کاظمی خاطرنشان کرد: توجه در امور عبادی و مناسک، رشد فردی، تعامل با خانواده، تعامل با مردم (اخلاق و تعاملات اجتماعی)، رشد فعالیت‌های شغلی و اقتصادی دانش‌بنیان، در قبال سیاست و حکومت و تعامل با طبیعت و محیط‌زیست از موضوعات هفت شهر شایستگی محسوب می‌شود که سازمان دانشجویان مسئولیت برنامه‌ریزی و راهبری حوزه‌های تعاملات اجتماعی، اشتغال دانش بنیان، محیط زیست و رشد فردی را در جهاددانشگاهی بر عهده دارد.

وی همچنین گزارشی از چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران ارائه داد و گفت: بی‌تردید مطالبه رهبری در ارتباط با ایجاد فضای آزاداندیشی در دانشگاه‌ها با آموزش مفاهیم و ویژگی‌های گفت و گو و مناظره و نظارت و همراهی اساتید و مسوولان دانشگاه‌ها در کنار دانشجویان در مسیر اصلی خود قرار می‌گیرد و می‌تواند پیشتاز رشد در تمامی عرصه‌های جامعه باشد، اما وظیفه آموزش و انتقال چنین مفاهیمی به دانشجویان برعهده دستگاه‌های فرهنگی و آموزش عالی کشور است. سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی به عنوان یکی از متولیان فرهنگی کشور، اولین و تنها برگزارکننده مسابقات مناظره در حوزه دانشجویی و به صورت ملی در سطح کشور است و با برگزاری چهار دوره موفق مسابقات ملی مناظره دانشجویی، مرحله استانی/ دانشگاهی پنجمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی را نیز بهار امسال با حضور 440 تیم دانشجویی به صورت هماهنگ در 32 دانشگاه و واحد جهاددانشگاهی سراسر کشور برگزار کرده است.

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با اشاره به خط‌مشی مسابقات مناظره دانشجویان ایران نیز گفت: التزام به اخلاق علمی در نقد و نقل آرا اشخاص و آثار، پرهیز از ورود به نزاع‌های غیرعلمی و مجادلات روزمره و مرسوم، اهتمام به روزآمدی و کارایی مباحث، نقل‌ها و منابع و اهتمام به واقعی بودن دفاع تیم‌ها (موافق یا مخالف حقیقی) از جمله خط و مشی تعیین شده برای این مناظره‌ها است.

کاظمی در خصوص مسابقات ملی مناظره دانشجویی «نشان خواجه نصیرالدین طوسی» نیز اینگونه توضیح داد: در دنیای امروز، جلسات مناظره (گاه علمی و گاه سیاسی) در رسانه‌های جمعی در سرتاسر جهان، با اقبال گسترده طیف وسیعی از مخاطبان عام و خاص روبه‌رو است. این اتفاقات به تمامی بیانگر یک واقعیت در دنیای معاصرند و آن اینکه، هیچ فکری بدون تضارب آرا نمی‌تواند در میان اهالی علم و یا حتی عموم جامعه، جایی باز کند و به تداوم حیات خود مطمئن باشند.

به گفته وی، در رابطه با پیشینه مسابقات مناظره که در این گزارش مدنظر است، در حال حاضر این مسابقات خارج از ایران به عنوان یک فعالیت جدی در دانشگاه‌ها انجام می‌پذیرد. پیشینه طولانی و ریشه‌دار اجرای این مسابقات در این کشورها باعث شده تا مدل‌هایی استاندارد نظیر مدارس فریب، پارلمانی بریتانیا، مدارس جهانی، کارل پوپر و... برای انجام مناظره‌ها به وجود آیند. این مسابقات با عنوان «مسابقات قهرمانی جهان» در کشورهای مختلف و با حضور دانشگاه‌هایی از کشورهای استرالیا، انگلستان، ایالات متحده، کانادا، ایرلند، نیوزلند، فیلیپین، سنگاپور، آفریقای جنوبی، مالزی، پاکستان، یونان و دیگر دانشگاه‌های معتبر جهان (به ترتیب کسب مقام قهرمانی در مسابقات) برگزار گردیده است.

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی گفت: متاسفانه با وجود برگزاری مسابقات دانشجویی مناظره در سطح جهان از سال 1981، این نوع مسابقات در دانشگاه‌های کشور ما مهجور و ناشناخته است. از طرفی رهبر انقلاب از سال‌های آغازین دهه 80 در پاسخ به نامه جمعی از فضلای حوزه علمیه قم اهمیت راه‌اندازی کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی و آزاداندیشی را به عنوان موضوعی بنیادی و مبنایی تبیین و بر اجرای آن تاکید نمودند. متاسفانه این مطالبه رهبری با وجود پیشینه ارزشمند نقد و مناظره در تاریخ کهن جامعه ما آنچنان که باید دنبال نشد.

به گفته کاظمی، از سال 1389 یک تلاش جدی در بین اعضای سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی به وجود آمد که بر این مطالبه رخت تحقق بپوشند. این فعالیت مغفول مانده در کشور ما با خلق ایده‌ای در حوزه معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان دانشجویان در سال 1389 کلید خورد. پس از ارائه ایده در سازمان دانشجویان و تشکیل کارگروهی ویژه برای طرح، پیش‌نویس طرح مسابقات مناظره دانشجویی به نگارش درآمد. پس از ارسال طرح پیش‌نویس به اساتید متخصص در این حوزه و دریافت نظرات و دیدگاه آنان، طرح نهایی مسابقات مناظره دانشجویی تدوین شد.

وی در همین راستا ادامه داد: مطالعه و ترجمه متون تخصصی و مطالعه سبک‌های جهانی منظره، همچنین بررسی مطالعاتی و امکان‌سنجی اجرای طرح مسابقات در دانشگاه‌های کشور و بومی‌سازی مسابقات مناظره با توجه به فضای سیاسی و فرهنگی دانشگاه‌های کشور حدود دو سال به طول انجامید. پس از آن آیین‌نامه‌های برگزاری و داوری و فرم‌های مربوطه به نگارش درآمد. به همین دلیل اعضای سازمان دانشجویان از اوایل سال 1390 همزمان با راه‌اندازی پایگاه اینترنتی ISDC.IR وارد مرحله اجرایی مسابقات مناظره شدند.

به گفته کاظمی،  نخستین دوره مسابقات مناظره دانشجویی در اردیبهشت 1391 در دانشگاه تربیت مدرس با حضور 16 تیم در سطح استان تهران برگزار شد. دوره دوم و سوم مسابقات نیز در سطح ملی و با حضور بیش از 40 گروه از دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد. در دوره چهارم برای اولین بار با همراهی 10 استان و 4 دانشگاه تهران مرحله استانی و منطقه‌ای با توجه به شرکت 170 تیم دانشجویی به مسابقات اضافه شد و امسال با استقبال خوب دانشجویان و دانشگاه‌ها پس از برگزاری مرحله استانی و دانشگاهی در 23 استان و 9 دانشگاه تهران، از بین 440 تیم شرکت کننده 56 تیم برتر خود را برای رقابت در مرحله منطقه ای مسابقات در آبان ماه آماده می‌کنند.

رییس سازمان فعالیت های دانشجویی جهاددانشگاهی در پایان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی اولین و تنها برگزارکننده این نوع مسابقات در حوزه دانشجویی و به صورت ملی در سطح کشور است و با برگزاری چهار دوره موفق مسابقات  مناظره دانشجویی در نظر دارد پنجمین  دوره مسابقات مناظره دانشجویی را به شکلی کامل‌تر برگزار کند.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر