کارنامه آذری جهرمی؛ مروری بر فعالیت‌های وزیر ارتباطات قبل از استیضاح

آذری جهرمی

این روزها اخباری درباره استیضاح آذری جهرمی به گوش می‌رسید که دلیل آن عملکرد ضعیف وزیر ارتباطات در پیشرفت شبکه ملی اطلاعات و عدم حمایت کافی از پیام رسان‌های بومی، عدم ساماندهی فیلترشکن‌ها، مشکل پیشرفت مخابراتی و وضعیت آنتن دهی تلفن همراه و... مطرح شده است. از این رو تصمیم گرفتیم تا فعالیت‌های آذری جهرمی در این مدت را بررسی کنیم.

این روزها اخباری درباره استیضاح وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی به گوش می‌رسد. دلیل این اتفاق هم عملکرد ضعیف وزیر ارتباطات در پیشرفت شبکه ملی اطلاعات و عدم حمایت کافی از پیام رسان‌های بومی، عدم ساماندهی فیلترشکن‌ها، مشکل پیشرفت مخابراتی و وضعیت آنتن دهی تلفن همراه و... مطرح شده است. حالا و در این شرایط شاید برای شما هم جالب باشد که نگاهی به کارنامه محمد جواد آذری جهرمی در طی فعالیتش بیندازیم. با فیسیت همراه باشید تا بخشی از اصلی‌ترین فعالیت‌های آذری جهرمی را با هم مرور کنیم. اما بد نیست قبل از بررسی کارنامه آذری جهرمی، نگاهی به واکنش آذری جهرمی به کارت زردی که پیشتر از مجلس گرفته بود بیندازیم:

در فوتبال وقتی خطا می‌کردیم، داور کارت زرد می‌داد. اما در عرصه سیاست فضا متفاوته! تجربه جالب بود. ۸۳ به ۸۳ اما بیست نظر ممتنع هم موافق حساب نمیشه، باید بیشتر تلاش کنیم هرچند محدودیت‌های بودجه‌ای زیاده، در سال گذشته نصف بودجه تخصیص گرفت اما عملکرد دو برابر! باز هم میشه.

-

کارنامه محمد جواد آذری جهرمی ؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

طرح رجیستری و قیمت گوشی

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در دوران فعالیت آذری جهرمی رخ داد، اجرای گسترده و کامل طرح رجیستری بود که از اواخر مهرماه 96 اجرایی شد و بعد از حدود 6 ماه، تمامی برندهای گوشی هوشمند را تحت پوشش قرار داد تا به این ترتیب جلوی واردات قاچاق گوشی گرفته شود. با وجود اجرای این طرح، روش‌ها و ترفندهای مختلفی به کارگرفته شد تا طرح رجیستری دور زده شود که البته به این ترفندها مقابله شد. بد نیست اینجا به یکی از توییت‌های آذری جهرمی در آخرین روزهای سال 97 اشاره کنیم که اجرای طرح رجیستری را مانع هزاران میلیارد رانت خوانده بود:

اژدهای هفت‌سر و اختاپوس فساد با اجرای دولت الکترونیکی نابود خواهند شد. با اجرای کارت سوخت بانکی ورجیستری موبایل، مانع هزاران میلیارد تومان رانت شدیم. دفترچه‌ی بیمه و سلامت الکترونیکی مهم‌ترین برنامه‌ی این حوزه در 1398 خواهد بود؛ اما نیاز است سایر هم همکاری کنند.

-

این ماجرا اگرچه باعث شد تا واردات قاچاق گوشی به طور چشمگیری کاهش پیدا کند، اما باعث افزایش قیمت گوشی هوشمند شد. این روند اما با تلاطم‌های بازار و ارز و همچنین عدم ترخیص گوشی‌های مانده در گمرک و عدم تعلق ارز دولتی به گوشی در برحه‌ای از زمان و... بیشتر و بیشتر شد. البته آذری جهرمی همواره برای ترخیص گوشی‌های مانده در گمرک تلاش کرده و وعده‌های زیادی را به کاربران داد.

از سوی دیگر در شرایط کنونی هم که به دلیل کرونا ویروس و کاهش واردات گوشی به کشور، قیمت گوشی به شدت بالا رفته بود، در اواخر اردیبهشت ماه بود که آذری جهرمی از واردات 1 میلیون و 400 هزار گوشی به کشور خبر داد.

پیشنهاد فیسیت: وعده‌های جدید وزیر ارتباطات برای سال 98

مخالفت شدید با VAS

یکی از مخالفان اصلی سرویس‌های ارزش افزوده یا همان VAS، محمد جواد آذری جهرمی است که مخالفت خود را بارها و بارها اعلام کرد. درواقع VAS سرویسی است که باید به صورت اختیاری در دسترس کاربر قرار بگیرد اما تاکنون شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌های ارزش افزوده، بدون اطلاع کاربران آن‌ها را به عضویت این خدمات درمی‎‌آورده‌اند.

آذری جهرمی اما برای برچیدن این سرویس و یا حداقل برای آگاهی کاربران از روند فعالیت آن و خرج‌هایی که بی‌‎دلیل برایشان می‌تراشد، کارهای زیادی کرد. آذری جهرمی در که مخالفتش با VAS را در سال 97 مطرح کرد و ضمن اعلام کلاه‌برداری 2 میلیاردی با پیامک ارزش افزوده تنها در 5 ماه گذشته از آن تاریخ، در اواخر شهریور 98 از پایان وس خبر داد. وی در توییتی چنین درباره این موضوع توضیح داده بود:

شاید وقتش رسیده باشد که به زودی «کل سرویس‌های ارزش افزوده» را برای همیشه تعطیل کنیم. دوستان دیگر به یقین رسیده‌اند که در مورد حق‌الناس هیچ خط قرمزی ندارم، مخصوصاً اگر از جیب مردم دزدی شود.

-

با این وجود حالا و در شرایطی که 8 ماه از وعده وزیر ارتباطات برای بازگشت مبالغ کلاهبرداری شده از خدمات ارزش افزوده ، می‌گذرد اما این هزینه‌ها هنوز به کاربران بازگردانده نشده است.

جالب است بدانید که ارزش بازار خدمات VAS حدود 2600 میلیارد تومان برآورد می‌شود و گفته شده که از سال 90 تاکنون که این سرویس در کشور فعال است، شرکت‌های «وس» بالغ بر 13 هزار میلیارد تومان از این بازار درآمد داشته‌اند. از طرفی حالا حدود 1 میلیون و 200 هزار مشترک منتظر بازگشت پول‌های کسر شده از حسابشان، آن هم به واسطه سرویس‌های ارزش افزوده هستند.

حمایت از برنامه‌ها و گوشی‌های بومی

آذری جهرمی با آغاز سال 97، ایده‌ای برای حمایت از برنامه‌های بومی و کالاهای ایرانی را آغاز کرد. وی هر از چند گاهی، یکی از سرویس‌های بومی که از نظرش کاربردی و باکیفیت بود را معرفی می‌کرد. اولین کالای معرفی شده توسط محمد جواد آذری جهرمی، ترگمان، مترجم سه زبانه ایرانی بود. سپس آذری جهرمی از ابرآروان، ارائه دهنده‌ی خدمات رایانش ابری، به عنوان دومین کالای باکیفیت حوزه فناوری اطلاعات نام برد. دو اپلیکیشن نواک و بیپ تونز هم اپلیکیشن‌های دیگری بودند که آذری جهرمی از آن‌ها یاد کرد.

گذشته از معرفی سرویس و اپلیکیشن‌های حوزه فناوری اطلاعات، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از گوشی‌های بومی، برای نمونه گوشی ساخت ایران شاهین 2 هم حمایت کرده است. آذری جهرمی با استفاده از همین گوشی، یک سلفی ثبت کرده و در اینستاگرام خود با کپشن زیر منتشر کرد:

گوشی آریا که خیلی وقت هست که از اون استفاده می‌کنم را به 100 نفر از مردم که در پست اینستاگرامی قبلی داوطلب شده بودند ارسال کردیم و‌ خواهش کردیم نقطه نظرات خود را ارسال کنند. حدود 400 ایراد دریافت کردیم که در مدل جدید گوشی اعمال شد. انصافا گوشی ایرانی جدید با قیمت پایین خودش کیفیت عالی در سخت‌افزار و نرم‌افزار و دوربین و ... دارد. شکل ظاهری هم که عالی. واقعا از خیلی از رقبای خارجی خودش بهتر است. امروز هم با خبرنگاران با گوشی شاهین 2 خودم سلفی گرفتم. کیفیت دوربین جلویش را که می‌بینید، خیلی خوبه. در تلاش هستیم که با همکاری بانک مرکزی، خط اعتباری بانکی ایجاد کنیم که وام با کارمزد کم به مردم داده شود تا همه‌ی مردم بتوانند گوشی باکیفیت داشته باشند و از تولید و کار جوانان ایرانی هم حمایت شود. منتظر #خبر_خوب اجرای آن باشید. نظرتون درباره‌ی گوشی جدید چیه؟ داوطلب میشید؟ #آینده‌روشن✨ #گزارش_به_مردم

-

کیفیت اینترنت؛ مشکل و معظل همیشگی کاربران

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کاربران که دائما برای رفع آن از آذری جهرمی کمک خواسته می‌شد، مطالبات مربوط به سرعت اینترنت و البته پینگ بوده است. آذری جهرمی برای رفع این مشکل در بهمن ماه سال 98 بود که از سرویس نت سنج پلاس رونمایی کرد تا به واسطه آن بتوان وضعیت پوشش کیفیت اینترنت و همچنین شکایت مردم از اینترنت را در هر منطقه‌ای مشاهده کرد. به گفته وزیر ارتباطات این سرویس در نوع خود اولین سرویس در سراسر جهان بوده است. آذری جهرمی در رابطه با این سرویس چنین توضیح داده بود:

اولین‌بار در جهان برای اینکه اپراتورها کیفیت اینترنت بهتری بهتون بدهند، سایت نت‌سنج‌پلاس رو راه‌اندازی کردیم. می‌تونید وضعیت پوشش و کیفیت و شکایات مردم رو ببینید به‌همراه روزانه هدیه‌ی یک‌سال اینترنت رایگان به ۵۰ نفر از ‌مشارکت‌کنندگان در نظارت بر سامانه و شبکه!

-

البته آذری جهرمی برای بهبود سرعت و کیفیت اینترنت و البته کاهش هزینه اینترنت کاربران، کاربران را به سمت استفاده از اینترنت خانگی هدایت کرد. حتی در ابتدای خردادماه بود که از واگذاری یک میلیون اشتراک اینترنت خانگی به صورت 48 ساعته خبر داد. وی در اینستاگرام خود در این خصوص چنین توضیح داده بود:

همین الان یک میلیون اشتراک خانگی اینترنت در مناطق «شهری» و «روستایی» آماده‌ی‌ واگذاری شده است تا شما پول کمتری برای استفاده از اینترنت پرداخت کنید. هرچند برای همه کافی نیست؛ اما فاز دوم را هم در شهریورماه آماده‌ی واگذاری می‌کنیم.

-

از طرفی اواخر بهمن 98 هم بود که آذری جهرمی از تلاش برای کاهش پینگ کاربران ایرانی در 40 بازی مانند DOTA2 و کانتر استرایک و... خبر داده بود. وی در این خصوص چنین توضیح داده بود:

خیلی از گیمرها، مرتبا پیگیر بهبود پینگ بازیها بودند. امروز پینگ کانتر و dota2 وحدود ۴۰بازی دیگه کاهش چشمگیری داشت. فورت‌نایت و بقیه بازی‌ها طلبتون تا آخر هفته بعد. امیدوارم راضی باشید.

-

این صحبت اگرچه مخالفان زیادی داشت که معتقد بودند پینگ نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش هم داشته است اما برخی دیگری معتقد بودند که واقعا پینگ کاهش داشته است.

دولت الکترونیک

یکی از دلایلی که قرار است وزیر ارتباطات به دلیل کاستی در آن استیضاح شود، عدم پیشرفت دولت الکترونیک است. اما در این سال‌ها موارد مختلف را شاهد بوده‌ایم که عملا نتیجه‌ی استفاده از دولت الکترونیک بوده است. به عنوان نمونه ثبت نام اینترنت خانگی 48 ساعت که به طور کامل به صورت اینترنتی انجام می‌شد. همچنین نمونه اخیر آن تعیین تکلیف سهام عدالت، بدون مراجعه حضوری بوده است. نمونه‌هایی از توییت‌هایی که در این حوزه شده است را در ادامه می‌بینید:

هیچ نیازی به مراجعه‌ی حضوری هم ندارید و همه‌ی اقدامات به‌صورت تمام‌الکترونیکی ازطریق زیرساخت‌های دولت الکترونیک فراهم شده است. حداکثر ۴۸ ساعت پس از ثبت‌نام، اشتراک‌ها واگذار می‌شود و قابل‌استفاده است. بخش‌های مختلف به‌خط شده‌اند تا بدون معطلی کار را پیش ببرند. در ارتقای چهاربرابری سرعت هم مشترکان فعلی اینترنت خانگی در اولویت هستند.

-

این هفته، یک کاربرد دیگر #دولت_الکترونیکی برای مردم رونمایی شد. تعیین تکلیف #سهام_عدالت بدون مراجعه‌ی حضوری. از تلاش وزیر محترم اقتصاد و مدیرعامل بورس، در تحقق تلاش دولت برای پیاده‌سازی دولت الکترونیکی و اجرای دستور رییس جمهوری @rouhani_ir متشکرم.

-

دولت الکترونیک -1.jpg
-

گسترش ارتباطات و دسترسی عمومی

دسترسی تمامی نقاط کشور به اینترنت، همواره یکی از برنامه‌های اساسی وزارت ارتباطات بوده است. حالا در اواخر خرداد ماه اعلام شد که در حال حاضر 17920 روستا به اینترنت 2G، 14265 به اینترنت نسل سوم و 8796 روستا به اینترنت 4G متصل شده‌اند. آذری جهرمی در رویدادی که در تاریخ 24 خرداد برگزار شد، درباره دسترسی روستاهای مختلف به اینترنت و برنامه‌ی آینده‌ی وزارت ارتباطات چنین توضیح داد:

قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه، ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به اینترنت پرسرعت مجهز شوند اما اکنون این اتفاق افتاده است و حالا هدف گذاری جدید این است که تا پایان سال جاری، تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت دسترسی پیدا کنند.

-

آذری جهرمی - پوشش سراسری.jpg
-

از طرفی 5G امروزه به تکنولوژی مهمی در سراسر دنیا تبدیل شده است و حالا آذری جهرمی هم از ورود این تکنولوژی به کشور خبر داده است. درواقع وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از نصب اولین سایت 5G در کشور، آن هم تا کمتر از یک ماه دیگر خبر داده و توضیح داده است که تا شهریورماه 5 منطقه تاریخی تهران هم تحت پوشش 5G قرار خواهد گرفت. جالب است بدانید که اخیرا گوشی‌های 5G هم به کشور وارد شده‌اند. آذری جهرمی چندی پیش در پاسخ به یکی از کاربران اینستاگرام، درباره آخرین وضعیت 5G در کشور چنین توضیح داده بود:

فکر می‌کنم اولین سایت ۵G تا چهار هفته دیگر در ایران نصب شود. مطابق برنامه تا شهریورماه ۵ منطقه تاریخی تهران زیر پوشش نسل پنجم تلفن همراه قرار می‌گیرد.

-

البته فعالیت‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به این مواردی که ذکر کردیم محدود نمی‌شود. از جمله سایر فعالیت‌های وی می‌توانیم به پست پلاس، ماهوراه امید و... هم اشاره کنیم.

با همه‌ی این اوصاف نظر شما درباره عملکرد آذری جهرمی در طی این سال‌ها چیست؟ کمبودها و نقاط ضعف فعالیت‌های او را در چه نقاطی می‌دانید. نظرات خود را با ما و سایر کاربران فیسیت به اشتراک بگذارید.

اگر به اخبار تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت


14 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Canon

شنبه, 31 خرداد 1399

چقدر بدون سانسور بود! لباس کپی امازون فضایی و توضیحات جک بعدش چی شد پس؟

پاسخ

رسول

یک‌شنبه, 01 تیر 1399

نویسنده تمام تلاش خودش رو برای دفاع از وزیر کرده و اشاره ای به خنجر از پشت به پیام رسان های داخلی و طرح مسخره اینترنت نامحدودش و افزایش هزینه و کاهش سرعت اینترنت کاربران و لوس بازی و مسخره بازیش توی فضای مجازی نکرده احتمالا نویسنده این مطلب تو مجلس بوده ازش تشکر هم می کرد

پاسخ

فرشاد

یک‌شنبه, 01 تیر 1399

حذف ارزش افزوده و این سایتی که راه اندازی کردن رو قبول دارم دمشون گرم xdslplus.ir
بقیه کارای دیگه باعث ضرر ما شده هم در بحث گوشی و هم اینترنت، زمان خرید گوشی کلی هزینه اضافی دادیم و تو این چند سال اینترنت بیچارمون کرده هم از نظر سرعت و هم پینگ چون هر موقع دلشون بخواد سرعت رو میارن پایین و پینگ رو دچار اختلال میکنن، همینطور یک مدت حجم های اینترنت رو بالا برده بودن که این بخش بندی (داخلی و بین الملل) هم از کارای ایشون هست ولی دوباره کم کردن
در ضمن وسط تهران هستیم و هنوز منتظر وعده vdsl.

پاسخ

امیرحسین

یک‌شنبه, 01 تیر 1399

کاش حداقل یمقدار نزدیک میشدیم به وضعیت ارتباطات جهانی!!
ایشون اینترنت را رایگان که نکردن هیچ بلکه گران تر هم کردن.
حالا هم وعده VDSL و 5G میدن خدارحم کنه باز معلوم نیست باید چیکار کنیم.
سرعت اینترنت در ایران 4.5 درحد H+جهانی....4جی درحد 3G جهانی ... 3G درحد 2G اقای وزیر گرامی شما وظیفه داری اول اینارو استانداردسازی کنی بعد بری سراغ بعدی. چرا قیمت اینترنت رو میبری بالا ولی هیچ کیفیتی نمیدی به مردم؟ بنده مشهد زندگی میکنم شهر کوچکی هم نیست ک بگیم محروم باشه یا ... ولی واقعا از سرعت اینترنتم راضی نیستم.

پاسخ

امید

یک‌شنبه, 01 تیر 1399

هیچ بهانی قابل قبول نیست
تو و دولتت بیشتر بودجه کشور و امکانات و ....رو داشتی ....چندسال وقت داشتی
حداقل باید شبکه ملی اطلاعاتو راه مینداختی
هرچند کار و افراد از بالا خیلی خیلی خرابن

پاسخ

azad

یک‌شنبه, 01 تیر 1399

قیمت گوشی بعد از طرح رجیستری 4 تاپنج برابر شد و کیفیت اینترنت هم پایین آمد
کسانی که با وعده اب و برق مجانی آمدند هر روز به یک بهانه جیب مردم رو میزنند
مسئولین ایرانی همیشه به جای کمک کردن به وضعیت زندگی مردم خود باعث خالی شدن جیب مردم و فقیر شدن این مردم هستند

پاسخ

محمد

دوشنبه, 02 تیر 1399

وعده آب و برق مجانی را عباس امیر انتظام دارد که مورد اشاره اعتراضی امام قرار گرفت: دلخوش نباشد که اب مجانی میشود، برق مجانی میشو. شان شما بالاتر از این چیزهاست، ما برای کرامت و معنویت شما آمده ایم.

کاربر زجر کشیده

یک‌شنبه, 01 تیر 1399

باشه ایشون وزیر خوب ما مردمان بی عشق.ایشون نرم افزار معرفی کرد و با گوشی ایرانی سلفی گرفت عجب شق القمری!!! احتمالا خیلی سخت بود ایشون تو توئیتر نباشن و بیان یه کانال تو این پیام رسان های داخلی بزنن که ما مجبور نباشیم برای دیدن نظرات و تلاش های بی مثالشون متوسل به هزار نرم افزار رفع محدودیت(همون اسمشو نبر) بشیم.مثل تمامی مسئولین روسیه و چین و کره جنوبی که از نرم افزارای داخلیشون برای اطلاع رسانی استفاده میکنن. اینجا شعار مسئولین مرگ بر آمریکاس و استفاده حداکثری از امکانات آمریکایی. کلاه برداری در فروش اینترنت اپراتور ها و محاسبات حجم ها بیداد میکنه که شاید در حد همون "وس" باشه. دزدی هایی که مردم بی خبر متوجه نمیشن و تعداد معدودی هم که مطلع میشن حتی با پیگیر های فراوان دستشون به هیچ جایی نمیرسه و حقشون خورده میشه.وضعیت پینگ ها هم که در حد حرف و ادعا بوده و نظر طرف مقابل که نظر اصلی هم هست ( همون مشتری بدبخت) تا بحال شنیده و رسانه ای نشده. قیمت های گوشی ها و لوازم الکترونیکی سر به فلک کشیده با اینحال ایشون با حفظ سمت در کسب قلل افتخار در زمینه رجیستری همچنان از مافیای واردات با ارز های دولتی و نیمایی و فروش به نرخ آزاد حرف میزنه.همین الان که ما داریم برای vdsl دست و پا میزنیم و حتی معدود نفراتی که گرفتن وضعیت پینگ وحشتناکی دارن خیلی از مناطق خوش نشین استان های مختلف از تانوما استفاده میکنن اختلاف طبقاتی به روش سیستماتیک و قانونی با اجرای پیمانکارای رانت خوار تایید شده توسط وزارت ارتباطات.

پاسخ

راستگو

یک‌شنبه, 01 تیر 1399

دقیقاً درسته، کی گفته این جاسوس خارجیا یک وزیر دلسوز و وطن دوسته؟! کسی که یکبار به جرم جاسوسی دستگیر و در این دولت گلابی و کلید به وزارت رسید!!! چرا چرت و پرت می نویسین به عنوان حمایت از وزیر به اصطلاح درست کار؟! کجاش وزیر درست کاریه، زدن قیمت تلفن و خطوطش و موبایل و غیره رو ترکوندن، تازه گمرکیشونم بماند که چه دزدیهایی همین به اصطلاح فرد درست کار کرده، بماند که همون موقعی که طرح رجیستری اولیه و ثانویه رو داشت اجرا می کرد، خودش و چند وزارت خونۀ دیگه تلفن همراه وارد کردن!!! بماند که می خواد دو باند رایگان صدا و سیما رو بگیره و مثل خطوط پر از دزدی و زور گیریِ ای دی اس ال و وی دی اس ال مثل همیشه پولی کرده و خون مردم رو (اگر خونی مونده باشه) بیشتر توی شیشه کنن تا اربابای غربیشون بهشون مدال خیانت بدن، بماند که آبمون هم از برجام میومد ولی یدفعه خدا ضایعشون کرد همچین سیل فراگیر شد تا مردم نادان بفهمن که پشت فساق و کفار نباید در بیان، بماننننند..... اینقدر چرت تفت نده نویسندۀ بی جیره یا با جیره بگیر.... اینقدر وقاحت خودتون رو جار نزنید.

سینا

یک‌شنبه, 01 تیر 1399

سیاستمداران ما باید به این نکته توجه کنند که سایر مردم هم دارای عضوی بنام "مغز" هستند و در اکثر موارد این مغزها بهتر از مغز خودشون کار میکنه، کسی که مردم را گوسفند تصور میکند خودش از کمبود سلولهای خاکستری رنج میکشد!

پاسخ

رضایی

یک‌شنبه, 01 تیر 1399

آذری جهرمی اصلی ترین مانع رشد فن آور اطلاعات در ایران هست. خیلی خرابکاری کرده.

پاسخ

مبین

دوشنبه, 02 تیر 1399

تلگرامو ک فیلتر کرد اینترنت ها رو ک گرون کرد کیفیت اینترنتا رو ک کم کرد تعرفه مکالمات رو ک زیاد کرد تقریبا هر کاری از دستش بر اومد انجام داد فقط خودشو طرفدار مشترکا نشون میده

پاسخ

محمد مهدی

سه‌شنبه, 03 تیر 1399

آگهی تبلیغاتی بود تا خبر

پاسخ

محمد

سه‌شنبه, 03 تیر 1399

وزیر انقدر بیکار که بشینه جواب ادمهای اینستا وتویتر رو بده نوبره

پاسخ

ثبت نظر