12 اپلیکیشن که حتما باید روی کامپیوتر جدید خود نصب کنید

12 اپلیکیشن که حتما باید روی کامپیوتر جدید خود نصب کنید

وقتی که یک کامپیوتر جدید می خرید و یا ویندوز خود را عوض می کنید، اولین کاری که می کنید این است که اپلیکیشن های مورد نیاز خود را روی آن نصب کنید. در این مقاله مهم ترین اپلیکیشن هایی را به شما معرفی می کنیم که حتما باید روی کامپیوتر خود داشته باشید.

نرم افزار ستون فقرات نصب کامپیوتر است. چه کامپیوتر جدید خریده باشید چه ویندوز خود را عوض کرده باشید، اولین کاری که می کنید این است که برنامه های مورد نیاز خود را نصب کنید. گرچه هزاران برنامه ویندوز بسیار خوب موجود است، این که بدانید کدام ابزارها ضروری هستند کار شما را ساده تر می کنند. 
در این مقاله دوازده اپلیکیشن ویندوز را که همه باید روی کامپیوتر خود نصب کنند به شما معرفی می کنیم. 

1-    مرورگر وب: گوگل کروم (Google Chrome)
انتخاب ما در این قسمت گوگل کروم است. بسیار پر سرعت است و قابلیت هایی مانند جست و جوی تصویر و تعداد بسیار زیاد افزونه ها را دارا می باشد. این مرورگر میان پلت فرمی به شما اجازه می دهد روی گوشی موبایل و کامپیوتر خود از آن استفاده کنید . با گوگل کروم یک مرورگر خوب برای همه اهداف خواهید داشت. 
البتهه کروم نیز مشکلات خودش را دارد. بسیاری از مردم از کروم خوششان نمی آید، اما خبر خوب اینجاست که مرورگرهای بسیار زیادی وجود دارد که می توانید از بینشان یکی را انتخاب کنید. فایرفاکس به شما اجازه می دهد همه چیز را شخصی سازی کنید، اوپرا امن است و دیگر مرورگرهایی که کمتر معروف هستند مانند مکستون نیترو نیز ارزش دیده شدن را دارند. 
با این حال، بهتر است که مرورگر اصلی شما اج نباشد.

2-    فضای ذخیره سازی ابری: دراپ باکس (Dropbox) 
دراپ باکس یک اپلیکیشن فضای ابری است که باید آن را دانلود کنید. 2 گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان زیاد نیست، با این حال می توانید با به اشتراک گذاری برای دوستان و کارهای دیگر آن را افزایش دهید. دراپ باکس برای بیشتر دستگاه ها موجود است، در نتیجه می توانید فایل های خود را همه جا همراه خود داشته باشید. 
درضمن به اشتراک گذاری فایل با آن بسیار ساده است و این سرویس رابط کاربری بسیار خوبی روی وب و دسکتاپ دارد. چه از آن برای بکاپ گرفتن استفاده کنید، یا یک فلش درایو ابری و یا به اشتراک گذاری فایل با دوستانتان دارپ باکس به اپلیکیشنی بسیار خوب است. 
می توانید به طور همزمان از دیگر فضاهای ابری نیز استفاده کنید تا فضای ذخیره سازی بیشتری داشته باشید و فایل هایتان مرتب تر شوند. گوگل درایو 15 گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان به شما می دهد و می توانید با پرداخت دو دلار در ماه آن را به 100 گیگابایت افزایش دهید. وان داریو، نرم افزار فضای ابری مایکروسافت، روی ویندوز 8 و 10 نصب هستند، و با این که مایکروسافت فضای ذخیره سازی رایگان را به شدت کاهش داده است اما وان درایو هنوز هم گزینه مناسبی است. 

3-    پخش موزیک: اسپاتیفای (Spotify)
سال ها پیش، گوشی دادن به موزیک روی دسکتاپ کاری دشوار بود چرا که باید موزیک های خود را گلچین می کردید. اما دیگر نیازی نیست که آلبوم ها را یکی یکی به صورت فیزیکی و یا دیجیتالی خریداری کنید. 
خدمات پخش موزیک بسیار زیادی در بازار موجود می باشد اما ما اسپاتیفای را پیشنهاد می کنیم. برنامه رایگان با تبلیغات آن به شما اجازه می دهد تا هر چقدر دوست دارید موزیک گوش دهید.  نسخه 1 دلاری آن برای موزیک باز هاست. اسپاتیفای یک اپلیکیشن ویندوز نیز دارد ( و یک اپلیکیشن وب بسیار عالی) ، این درحالی است که اپل موزیک به آیتونز نیاز دارد و گوگل پلی موزیک فقط روی وب است. 
اگر روی اکوسیستم اپل یا گوگل سرمایه گذاری کرده اید، اپل موزیک و گوگل پلی موزیک را از دست ندهید. این دو اپلیکیشن شبیه به اسپاتیفای هستند . اگر به دنبال چیزی متفاوت هستید ما نپستر را به شما پیشنهاد می کنیم. اما به هیچ وجه طرف سوند کلود نروید. 

4-    برنامه آفیس: لیبر آفیس (LibreOffice)
ممکن است به اپلیکیشنی نیاز داشته باشید که به شما این امکان را بدهید که با اسناد، ارائه ها و صفحات گسترده سر و کار داشته باشید. شاید فکر کنید که بهترین راه این است که با پرداخت پول مایکروسافت آفیس را نصب کنید، اما اینگونه نیست. 
هیچ کاربر ویندوزی نباید بدون لیبر آفیس بماند چرا که برنامه آفیس بسیار پرقدرت و رایگانی است که شامل جایگزین برای مایکروسافت ورد، اکسل، پاورپوینت، اکسس و غیره می شود. وقتی که به چند تفاوت ظاهری کوچک آن با مایکروسافت آفیس عادت کنید، از آن خوشتان می آید. 
به یاد داشته باشید که اوپن آفیس دیگر موجود نیست پس نباید از آن استفاده کنید. اگر نمی خواهید از لیبرو آفیس استفاده کنید، فری آفیس و  WPS آفیس را امتحان کنید. برای کسانی که نمی توانند بدون مایکروسافت آفیس زندگی کنند، آفیس 365 را در نظر بگیرید. چرا که خیلی بهتر از این است که خود مایکروسافت 2016 را بخرید، در ضمن یک ترابایت فضای ذخیره سازی رایگان وان درایو نیز به شما هدیه می دهد. 

5-    ویرایش عکس: پینت.نت (Paint.NET) 
چه بخواهید یک عکس را تغییر دهید یا بعضی چیزها را حذف کنید یا بخواهید رنگ عکس ها را تغییر دهید، به یک برنامه ویرایش تصویر نیاز دارید. شاید برای این کار به فوتوشاپ فکر کنید، اما ابزارهای رایگان بسیار زیادی وجود دارند که به کار یک کاربر معمولی می آیند. 
Paint.NET انتخاب اول ماست. خیلی از مایکروسافت پینت حرفه ای تر است، اما شما را با آیکون ها و گزینه های زیاد گیج نمی کند. به راحتی می توانید عکس های خود را ویرایش کنید و به آن ها متن اضافه کنید. پلاگین های بسیار زیادی وجود دارد که این قابلیت را افزایش می دهد. 
اگر به نظرتان پینت. نت زیادی ساده است، گیمپ گزینه حرفه ای تری است. 

6-    امنیت: آنتی ویروس رایگان پاندا (Panda Free Antivirus)
با این که می توانید بدون داشتن یک برنامه آنتی ویروس هم از کامپیوتر خود استفاده کنید، بهتر است که ان را نصب داشته باشید. آنتی ویروس های بسیار زیادی موجود است که البته هیچ کدام از آن ها عالی نیستند. با این حال بعضی از آن ها بهتر از بقیه هستند. 
برای بیشتر کاربران ما آنتی ویروس رایگان پاندا را پیشنهاد می کنیم. این نرم افزار مبتنی بر فضای ابری است، در نتیجه فضای کامپیوتر شما را اشغال نمی کند. نصب آن ساده و سریع است و اگر می خواهید اسکن های برنامه ریزی شده ترتیب دهید می توانید این کار را به راحتی انجام دهید. پاندا برای کسانی که هیچ گاه به آنتی ویروس خود سر نمی زنند نیز بسیار خوب است. 
وقتی که آن را نصب کردید، تبلیغات را غیر فعال کنید. فقط کافی است که اپلیکیشن را باز کنید، روی منو سه خطی کلیک کنید و در بالای سمت راست Settings را انتخاب کنید. زیر تب General، پایین روید و تیک گزینه Show Panda news را بردارید و دیگر پاندا هیچ گاه مزاحم شما نمی شود، مگر این که مشکلی پیش بیاید. 
اگر از پاندا خوشتان نمی آید آویرا یا 360 توتال سکیوریتی نیز آنتی ویروس های خوبی هستند. ما همیشه می گوییم که از مایکروسافت سکیوریتی اسنشالز (Microsoft Security Essentials) استفاده نکنید اما ویندوز دیفندر (Windows Defender) در ویندوز 10 خیلی پیشرفت کرده است، پس اگر از گزینه های دیگر خوشتان نمی آید می توانید آن را امتحان کنید. 
علاوه بر آن، به شما پیشنهاد می کنیم که از یک محصول دیگر نیز استفاده کنید. علاوه بر اپلیکیشن آنتی ویروس معمولی خود، باید یک کپی از  Malwarebytes Anti-Malware Free نیز برای اسکن های حرفه ای داشته باشید. 

7-    مدیا پلیر: وی ال سی ( VLC)
با وجود یوتوب احتمالا بیشتر ویدئوهای خود را در مرورگر وب خود تماشا می کنید. با این حال باید یک مدیا پلیر خوب روی دسکتاپ خود داشته باشید. 
برای این کار هیچ چیز بهتر از وی ال سی مدیا پلیر نیست. این مدیا پلیر می تواند تقریبا هر فرمت ویدئو را پخش کند. چه بخواهید ویدئوهایی که با گوشی موبایل خود گرفته اید، و یا فرمت های عجیبی که نامشان را هم نشنیده اید را روی کامپیوتر خود ببینید، وی ال سی  این کار را برای شما انجام می دهد. همچنین می تواند فایل های صوتی را نیز پخش کند. 

8-    پاک کردن و مدیریت کامپیوتر: سی کلینر (CCleaner)
با گذشت زمان ویندوز فایل های اضافی می سازد که فقط فضای شما را اشغال می کند . فقط یک اپلیکیشن در این زمینه نیاز دارید که سیستم شما را پاکسازی کند. سی کلینر بهترین دیسک کلینر است و قابلیت های به درد بخور دیگری نیز دارد. 
به چز پاک کردن حافظه نهان دیگر نرم افزارها، سی کلینر به شما اجازه می دهد برنامه های استارت آپ را به سادگی غیر فعال کنید، بفهمید کدام فایل ها فضای بیشتری ذخیره می کنند، منو زمینه شما را مرتب می کند و یک فایل متنی سریع از همه برنامه های نصب شده شما می سازد. 
به جز Registry cleaner، هر چیزی که سی کلینر ارائه می دهد خوب است. 

9-    اسکرین شات: شیر ایکس (ShareX)
اسکرین شات ها برای هر کاری خوب هستند، از ضبط یک لحظه بامزه گرفته تا اطلاعات مهم؛ در نتیجه به ابزاری خوب برای این کار نیاز دارید. ابزار اصلی ویندوز برای گرفتن اسکرین شات فقط قابلیت های خیلی ساده را ارائه می دهد. 
هیچ ابزار اسکرین شاتی بهتر از شیر ایکس نیست. با متدهای زیاد برای عکس گرفتن ، یک ویرایشگر قوی مبتنی بر گرین شات، قدم های خودکار پس از گرفتن اسکرین شات و ابزارهای اضافی مثل دکمه رنگ و خط کش، شیر ایکس قابلیت های بسیار خوبی را به رایگان به شما ارائه می دهد. 

10-    بکاپ: کرش پلن (CrashPlan)
نرم افزارهای بک آپ اصلی ویندوز خوب نیستند. از آنجایی که نمی خواهید دیتاهای مهم خود را از دست بدهید، حتما باید از یک برنامه بکاپ خوب استفاده کنید. 
ارزشش را دارد که برای اپلیکیشن بکاپ پول پرداخت کنید. اما اگر به دنبال یک اپلیکیشن رایگان هستید، کرش پلن برای شما مناسب است. این اپلیکیشن به شما اجازه می دهد تا از کامپیوتر خود روی یک درایو اکسترنال، یک کامپیوتر دیگر روی شبکه یا کامپیوتر دوستتان از طریق اینترنت به صورت رایگان بکاپ بگیرید. شما می توانید چند مکان را برای بکاپ گرفتن انتخاب کنید و بدون نیاز به کنترل کردن این کار را به راحتی انجام دهید. با داشتن حساب کاربری حرفه ای می توانید در نهایت امنیت با استفاده از سرورهای کرش پلن از دیتاهای خود بکاپ بگیرید. 
اگر کرش پلن به کارتان نمی آید می توانید از بک بلیز (Backblaze) استفاده کنید که البته رایگان نیست. این اپلیکیشن از همه چیز بکاپ می گیرد و شما دیگر نیاز ندارید که پوشه ها را یکی یکی خودتان انتخاب کنید. 

11-    فشرده سازی و استخراج فایل : پی زیپ (PeaZip)
ویندوز فایل های زیپ شده را پشتیبانی می کند، اما هرچیزی که کمی پیچیده تر باشد نیاز به ابزاری پرقدرت تر دارد و شما باید برنامه ای داشته باشید که بتواند همه فایل های آرشیو شده را پشتیبانی کند. 
پی زیپ انتخابی بسیار مناسب برای فشرده سازی و استخراج فایل است. این اپلیکیشن جذاب تر و کاربر دوست تر از دیگر رقیبانش است و شامل قابلیت های بسیار خوبی مانند تعمیر آرشیو های خراب شده و تبدیل فرمت فایل می شود. 

12-    پیام رسانی: فرنز (Franz)
احتمالا شما حداقل از یک اپلیکیشن پیام رسان استفاده می کنید. با وجود گزینه های بسیار زیاد موجود در بازار نمی توان گفت که کدام یک از بقیه بهتر است، چرا که مهم ترین چیز این است که بیشتر دوستانتان از کدام یک استفاده می کنند. 
فرنز انتخاب ما به عنوان اپلیکیشن پیام رسان روی ویندوز است. چرا که به شما اجازه می دهد از حساب های کاربری هزاران پیام رسان معروف از جمله واتس اپ، فیس بوک، مسنجر، اسکایپ، تلگرام، گروپ می، هنگ اوتز، دیسکورد و غیره استفاده کنید. 
فرنز به سادگی یک تب جدید برای هریک از این اپلیکیشن ها اضافه می کند، و به شما اجازه می دهد با استفاده از یک اپلیکیشن به همه اپلیکیشن های پیام رسان خود دسترسی داشته باشید. همچنین در مصرف باتری شما نیز صرفه جویی می شود و وقتی که خواستید می توانید آن را ببندید. 
اگر از فرنز خوشتان نمی آید می توانید از ام اس ان مسنجر و یا AIM استفاده کنید. 

پنج اپلیکیشن عالی دیگر: 
به عنوان هدیه پنج اپلیکیشن دیگر به شما معرفی می کنیم که معتقدیم هر کسی باید روی کامپیوتر خود داشته باشد. این اپلیکیشن ها در هیچ یک از طبقه بندی های بالا نمی گنجد، در نتیجه به صورت خلاصه آن ها را در این قسمت به شما معرفی می کنیم. 
-    آنچکی (Unchecky) به صورت خودکار گزینه ها را در نصب نرم افزارها بررسی می کند و حواسش هست که چیز به درد نخوری را نصب نکنید. این اشتباهی است که همه مرتکب می شوند، در نتیجه این اپلیکیشن به شما کمک می کند تا حواستان جمع باشد. 
-    دیتو کلیپ برد منیجر (Ditto Clipboard Manager) به ارزش کلیپ برد ویندوز می افزاید. با آن می توانید مواظب هزاران ورودی کپی شده باشید و آن ها را از طریق بخش جست و جوی کلیپ برد بیابید. 
-    اف. لاکس (F.lux) به صورت خودکار نور آبی را از صفحه کامپیوتر شما حذف می کند و وقتی که اتاق تاریک بود، به شما این امکان را می دهد که بدون این که به چشمتان آسیب برسد از کامپیوتر خود استفاده کنید. 
-    اوریتینگ (Everything) امکان جست و جوی سریع را در همه سیستم کامپیوتر برای شما فراهم می کند. اگر نیاز دارید که خیلی سریع یک فایل را بیابید و جست و جوی ویندوز این کار را انجام نمی دهد اوریتینگ می تواند آن را برای شما بیابد. 
-    تری سایز فری (TreeSize Free) به شما اجازه می دهد تا خیلی سریع میزان مصرف درایو سخت خود را بررسی کنید و ببینید که کدام پوشه ها فضای خیلی زیادی اشغال کرده اند. 
کدام ابزارها برای شما ضروری هستند؟ 
حال می دانید کدام یک از اپلیکیشن ها را باید روی کامپیوتر جدید خود نصب کنید و همه آن ها رایگان هستند!اگر انتخاب های ما را نمی پسندید خیلی راحت می توانید اپلیکیشن های جایگزین بیابید.اما ما فکر می کنیم که این اپلیکیشن ها به کار بیشتر کاربران می اید. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر