چرا بهتر است به جای یوتوب از ویمو استفاده کنیم؟

چرا بهتر است به جای یوتوب از ویمو استفاده کنیم؟

به پنج دلیل بهتر است به جای یوتوب از وبسایت ویمو استفاده کنید.

یوتوب معروف ترین وبسایت میزبانی ویدئو آنلاین است. این وبسایت آنقدر شناخته شده و قدرتمند است که بیشتر مردم حتی نمی‌دانند که وبسایت‌های ویدئو آنلاین دیگری نیز وجود دارد. جالب اینجاست که بعضی از این وبسایت ها حتی از یوتوب هم بهتر هستند. برای نمونه ویمو یکی از همین وب سایت‌های میزبانی است که البته به صورت ویمیو هم گفته می‌شود.
ویمو در ده سال گذشته پیشرفت بسیار زیادی داشته است، آنقدر که از سایت های معروفی مانند دیلی موشن (Dailymotion) جلو زده و اصلی ترین رقیب یوتوب شده است. در حالی که یوتوب نزدیک به یک میلیارد بیننده در سال دارد، ویمو نزدیک به 280 میلیون بیننده در ماه دارد. 
پس چرا با وجود داشتن مخاطبین کمتر بهتر است که ویمو (Vimeo) را انتخاب کنید؟ در این مقاله دلایل محکمی به شما ارائه می دهیم که چرا بهتر است ویمو را انتخاب کنید. اما قبل از آن کمی درباره ویمو توضیح می‌دهیم. در ادامه با فیسیت همراه باشید.

ویموچیست؟

ویمو (Vimeo) یک وبسایت به اشتراک‌گذاری ویدئو آمریکایی است که به واسطه آن کاربران می‌توانند ویدیوهای خود را در آن به اشتراک گذاشته و سایر ویدیوها را تماشا کنند. سرویس ویمو توسط جیک لادویک و زک کلین در ماه نوامبر ۲۰۰۴ تأسیس شد. البته این دو نفر در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ با احترام ویمو را ترک کردند. نام ویمو توسط جیک لادویک انتخاب شد که مخفف دو عبارت Video و Me است. عبارت Me به این دلیل انتخاب شده است که کاربر محور بودن این سرویس را به نمایش بگذارد. نهایتا ویمو یا همان ویمیو در آگوست 2006 توسط شرکت آی‌ای‌سی ویمیو خریداری شد.

چرا ویمو بهتر از یوتیوب است؟


1- رمزگذاری و کیفیت ویدئو بهتر 

اولویت یوتوب کمیت به جای کیفیت است. در هر دقیقه بیش از 300 ساعت ویدئو روی یوتوب آپلود می شود و همه این ویدئو ها باید پیش از این که روی سایت بروند پردازش شوند. برای مدیریت این حجم بالا، یوتوب باید سرعت و کیفیت فشرده سازی را متعادل کند. 
از طرف دیگر ، اولویت ویمو کیفیت بر کمیت است. به این دلیل که ویمو قوانین سخت تری برای پذیرفتن ویدئوها دارد، بار پردازش آن سبک تر از یوتوب است در نتیجه، بیشتر می تواند روی بالا بردن کیفیت هر ویدئو با استفاده از تکنیک های رمزگذاری بهتر تمرکز کند. 
نتیجه گیری: اگر یک ویدئو را با یک رزلوشن روی هردو یوتوب و ویمو آپلود کنید کیفیت ویمو بهتر خواهد بود چرا که سرعت ذره ای بالاتری دارد. کیفیت صدا نیز بهتر است چرا که ویمو Kbps 320 را پشتیبانی می کند. متاسفانه این تنظیمات کیفیت بالاتر فقط برای مشترکین ویمو پلاس، پرو یا بزینس موجود است. 

2- پرستیژ بالاتر 

وقتی به ویدئوهای یوتوب فکر می کنید چه چیزی به ذهن شما خطور می کند. حال ویدئوهای ویمو را در نظر بگیرید. اگر تجربه استفاده از هردو را دارید تصورتان از هر کدام باید تا حدی متفاوت باشد. 
یوتوب یک سطل زباله ویدئو است که تا جایی که ویدئوی شما صحنه های مستهجن، خشونت بیش از حد و صحنه های تکان دهنده نداشته باشد هر چیزی را می توانید آپلود کنید. اگر بخواهید محتوای بی کیفیت، بی معنی یا اسپم آپلود کنید هیچ کس جلوی شما را نمی گیرد. اما ویمو در این مورد بسیار سخت گیر است. 
البته این یک شمشیر دو سر است. از طرفی این کار تعداد کانال هایی را که می توانید روی ویمو اجرا کنید را محدود می کند. البته این امر باعث شده که ویدئوهای ویمو حرفه ای تر باشند. 
به بیان دیگر، اگر وقت خود را در ویمو بگذرانید وقت خود را تلف نکرده اید . ویمو پرستیژ بالاتری نسبت به یوتوب دارد. البته بخش انتخابی کارمندان  یا Staff Picks را نیز از دست ندهید. ویمو ویدئوهای برگزیده و با کیفیت خود را تحت عنوان Staff Pick روی وبسایت قرار می دهد. خیلی از مشاغل پس از این که در ویمو شناخته شدند به موفقیت رسیدند. 
به همین دلیل ویمو برای فیلم کوتاه و مستند بهتر است. در حالی که یوتوب بیشتر به نفع کانال هایی است که محتوای زیادی تولید می کنند، ویمو به نفع سازندگانی است که برای هر ویدئو وقت زیادی صرف می کنند. تمرکز ویمو روی کیفیت است و نه کمیت. 

پرستیژ بالا
پرستیژ بالا -

3- مخاطبان سطح بالا

به این دلیل که ویمو نوع ویدئویی که می توانید آپلود کنید را محدود کرده است و به این دلیل که وبسایت با پرستیژ تری نسبت به یوتوب است خیلی مناسب مخاطبین عامی نیست. 
در حالی که تعداد بینندگان در یوتوب بسیار بیشتر از ویمو است، اما بینندگان ویمو بیشتر با محتوای ویدئو شما ارتباط برقرار می کنند. در بین بینندگان یوتوب افراد عامی تر و یا بینندگانی که برای وقت گذرانی آنجا هستند زیاد است در حالی که مخاطبان ویمو بیشتر افرادی هستند که روی ویدئوها وقت می گذراند و با دقت آن ها را نگاه می کنند. انتظارات متفاوت است. 


وقتی این موضوع برای شما ملموس تر می شود که نظرات زیر پست های دو وبسایت را با هم مقایسه می کنید. یوتوب به خاطر جو بد نظرهای مردمی معروف است. خیلی سخت می توانید نظری بیابید که از طرف یک مخالف بی ادب و یا یک نفر که فکر می کند خیلی بامزه است نباشد. 
اما اوضاع در ویمو متفاوت است چرا که مخاطبین افرادی بالغ تر، خودساخته تر و روشنفکر تر هستند. این موضوع حس بسیار بهتر و مفیدتری به سازنده ویدئو می دهد. 

4- آزادی هنری 

دو مورد در یوتوب می تواند برای کسانی که می خواهند محتوای هنری به اشتراک بگذارند آزار دهنده باشد. 
قوانین در مورد محتوای جنسی در یوتوب بسیار متناقض است. شما می توانید ویدئوهایی بیابید که محتوایی مستهجن دارند و سال هاست که روی این وبسایت هستند، اما ممکن است یک ویدئو دیگر که فقط به مسائل جنسی اشاره ای کرده از روی سایت حذف شود. اما ویمو با هیچ محتوایی تا زمانی که پورنوگرافیک نباشد مشکلی ندارد. 
موسیقی مشکلی دیگر در یوتوب است. به خصوص سیستم شناسه محتوا که به طور خودکار هر ویدئو را برای حق کپی رایت کنترل می کند و هر چیزی که این قانون را زیر پا بگذارد ساکت می کند. این سیستم خیلی خشن بر اساس سیاست " اول ساکت کن، سپس تعمیر کن" عمل می کند. حتی اگر این اجازه را داشته باشید که از یک ویدئو استفاده کنید باید هفت خان رستم را رد کنید تا بتوانید از آن استفاده کنید، اما ویمو به این صورت نیست. 

5- قابلیت های منحصر به فرد و شخصی سازی 

اگر به هیچ یک از موارد بالا اهمیت نمی دهید، استفاده از ویمو مزایای دیگری نیز نسبت به یوتوب دارد. چرا که قابلیت ها و انعطاف پذیری ویمو بسیار بهتر از یوتوب است. ویدئو را جا به جا می کند اما URL را نگاه می دارد. این یکی از بهترین قابلیت های ویمو است. می توانید هرکدام از ویدئو های خود که روی ویمو آپلود کرده اید را با ویدئویی جدید عوض کنید بدون این که URL تغییر کند. اما برای نگاه داشتن همه نظرات، لایک ها و آمارها به سایت های شخص ثالث نیاز دارید. 
امنیت گذرواژه . شما می توانید روی یک ویدئو رمز بگذارید تا تنها کسانی که آن رمز را می دانند بتوانند ویدئو را مشاهده کنند. یوتوب این قابلیت را ندارد و فقط می توانید از بین گزینه های عمومی ، خصوصی یا ناموجود در لیست مخاطبین ویدئوهای خود را انتخاب کنید. 
دامنه محدود تعبیه شده. ویمو به شما اجازه می دهد تنظیم کنید که ویدئو شما در چه دامنه هایی قرار دارد و شما می توانید این کار را روی هر ویدئو به صورت جداگانه انجام دهید. با این کار می توانید ویدئو ها را روی خود وبسایت ویمو مخفی کنید و آن ها را تنها روی سایت خود به نمایش بگذارید.

شخصی سازی.png
شخصی سازی -


تغییر ظاهر و برند ویمو به شما اجازه می دهد ظاهر وب پلیر HTML5 را تغییر دهید و نام و لوگو خودتان را روی آن قرار دهید. این کار برای زمانی که ویدئو خود را روی سایتتان قرار می دهید بسیار خوب است، اما ویدئوهای یوتوب همیشه به یک صورت است و در نهایت صفحه ویدئوهای پیشنهادی به شما نشان داده می شود. 
تجزیه و تحلیل ترافیک پیشرفته. بسته به سطح عضویت شما می توانید انواع مختلف تجزیه و تحلیل ترافیک را دریافت کنید که از داشبورد ترافیک و گزارشات معمولی گرفته تا حتی نمودارهای تعامل و آنالیز گوگل را نیز به شما نشان می دهد. 

آیا می خواهید از ویمو استفاده کنید؟ 

البته باید بدانید که ویمو همیشه بهترین انتخاب نیست. اگر می خواهید پست های زیادی آپلود کنید ، محتوای شما با سیاست های ویمو مطابق نیست، و یا می خواهید هیچ محدودیتی به خاطر استفاده از نسخه رایگان نداشته باشید یوتوب برای شما مناسب تر است. 
اما اگر می خواهید روی فیلم های کوتاه، مستند، موزیک ویدئو، مصاحبه، اخبار و یا سفر تمرکز کنید ویمو به درد شما می خورد. شاید ویدئوهای شما نسبت به یوتوب کمتر مشاهده شوند اما مخاطبان شما حرفه ای تر خواهند بود. 

اخبار مرتبط:

هر آنچه باید درباره یوتیوب پریمیوم بدانید

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

عارف صادقي

سه‌شنبه, 12 اردیبهشت 1396

سلام . من مخالف اين مقاله شما هستم از چندين جهت يكي از اونها پرستيژ هستش كه ميگيد ويمو پرستيژ بالاتري داره شخصا معتقدم سايتها با سياست هايي كه دنبال ميكنند جايگاه هاي خودشون رو دارن . شما توي يوتيوب مثل يك دايره المعارف همه چيز پيدا ميكنيد و خيلي زمان هزينه و انرژي بايد صرف بشه تا به اين حد برسه يك سايت

پاسخ

ثبت نظر