آشنایی بیشتر با ویندوز 10 اس

آشنایی بیشتر با ویندوز 10 اس

مایکروسافت چهارشنبه شب در مراسمی در شهر نیویورک به همراه اولین لپ‌تاپ سری سرفیس از نسخه جدید سیستم عامل ویندوز که برای محیط‌های آموزشی و یا شرکت‌هایی که به قیمت مقرون به صرفه دستگاه‌های لیست خرید از اهمیت بالایی برخور هستند رونمایی کرد. دیر یا زود شاهد عرضه لپ‌تاپ و پی سی‌های مبتنی بر ویندوز 10 اس به بازار خواهیم بود، از این رو بهتر است پیش از خرید چنین دستگاه‌هایی با محدودیت و ویژ‌گی‌های سیستم عامل آن‌ها آشنا شویم.

مایکروسافت چهارشنبه شب در مراسمی در شهر نیویورک به همراه اولین لپ‌تاپ سری سرفیس از نسخه جدید سیستم عامل ویندوز که برای محیط‌های آموزشی و یا شرکت‌هایی که به قیمت مقرون به صرفه دستگاه‌های لیست خرید از اهمیت بالایی برخوردار هستند رونمایی کرد. دیر یا زود شاهد عرضه لپ‌تاپ و پی سی‌های مبتنی بر ویندوز 10 اس به بازار خواهیم بود، از این رو بهتر است پیش از خرید چنین دستگاه‌هایی با محدودیت و ویژ‌گی‌های سیستم عامل آن‌ها آشنا شویم.

محدود بودن به ویندوز استور

همان‌طور که در مطلب جمع‌بندی کنفرانس MicrosoftEDU اشاره شد، ویندوز ۱۰ اس تنها قابلیت نصب اپلیکیشن‌های موجود در استور ویندوز ۱۰ را دارد و این یعنی آنکه کاربران نمی‌توانند از اپلیکیشن‌های سنتی ویندوزی موسوم به win 32 بر روی آن استفاده کنند. البته در ۱٫۵ سال اخیر شاهد پورت شدن اپلیکیشن‌های وین ۳۲ به پلتفرم یونیورسال به واسط برنامه بریج (Bridge) بوده‌ایم. به عنوان مثال چندی پیش شاهد در دسترس قرار گرفتن نسخه دسکتاپی پیام‌رسان تلگرام  در استور ویندوز ۱۰ بودیم که به واسطه همین رابط برنامه نویسی اکنون با API های ویندوز ۱۰ سازگاری پیدا کرده است.

توجه داشته باشید که بدین ترتیب هرچند می‌توان نرم‌افزارهای مذکور را از طریق حافظه جانبی و یا دانلود از طریق اینترنت به محیط کاربری ویندوز ۱۰ اس وارد کرد، با این حال تحت هیچ شرایطی به کاربر اجازه نصب آن‌ها داده نخواهد شد و با پیغامی مبنی بر عدم تائید هویت برنامه رو به رو خواهد شد. به هر حال اگر به هر دلیلی از این محدودیت خسته شدید، بایستی به اجبار سیستم عامل دستگاه خود را به ویندوز ۱۰ پرو ارتقاء دهید.

قابلیت‌های یکسان نسبت به نسخه عادی

بر روی دمو اجرا شده از شیوه عملکرد ویندوز ۱۰ اس بر روی لپ‌تاپ سرفیس مایکروسافت، مشاهده شد که این نسخه از ویندوز ۱۰ نسبت به مدل پرو یا هوم دارای قابلیت‌های یکسانی بوده و این یعنی آنکه کاربر با هیچ‌گونه محدودیتی در بحث دسترسی به قابلیت‌های سیستم عامل رو به رو نیست. البته پس زمینه ویندوز ۱۰ اس با پس زمینه سایر نسخه‌های این سیستم عامل کمی متفاوت است که این موضوع لزوماً نمی‌تواند مشکلی به همراه داشته باشد چرا که این سیستم عامل محیط‌های آموزشی را هدف قرار داده که کاربران آن‌ها اهمیتی به موضوعات متفرقه نمی‌دهند.

 امنیت بیشتر

اندروید از آنجا یک پلتفرم متن باز بوده و  قابلیت نصب هرگونه اپلیکیشن شخص ثالث چه آن‌هایی که از فروشگاه نرم افزاری گوگل پلی دریافت شده‌اند و یا اپلیکیشن‌های که از سایر منابع نرم افزاری دانلود شده‌اند را می‌دهد، امروزه برای هکرها بسیار جذاب شده است و همین امر باعث شده از که از اندروید به عنوان خطرناک‌ترین پلتفرم جهان یاد شد. مایکروسافت در زمان معرفی ویندوز ۱۰ بر روی قابلیت‌های امنیتی آن به طور جدی مانور داد و به نظر می‌رسد اوج امنیت این سیستم عامل در نسخه S مشاهده می‌شود. ویندوز ۱۰ اس دارای قابلیتی به نام SmartScreen است. این ویژگی اولین خط دفاعی در برابر حملات فیشینگ و وب‌سایت‌هایی است که سعی به سرقت هویت و اطلاعات شخصی دارند. با استفاده از یک سیستم پیشرفته، SmartScreen وب‌سایت‌ها و حتی نرم‌افزارها را برای بررسی تهدیدات بالقوه مورد بررسی قرار می‌دهد. علاوه بر آن همان‌طور که گفته شد ویندوز ۱۰ اس صرفاً با اپلیکیشن‌های ارائه شده در استور ویندوز سازگاری دارد و این یعنی آنکه مایکروسافت حتماً باید گواهینامه نرم افزار دانلود شده را قبل از نصب تایید نماید. هرچند این ویژگی باعث محدود شدن دسترسی به نرم‌افزارهای سنتی و سایر فروشگاه‌های نرم افزاری شخص ثالث خواهد شد، با این حال امنیت اطلاعات کاربران را تا حد امکان بالا می‌برد.

آفیس 2016 بخش لاینفک ویندوز ۱۰ اس است

از آنجا که انتظار می‌رود از دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز ۱۰ اس در مراکز آموزشی و یا ادارات کوچک استفاده شود، بدون شک کاربران این محیط‌ها برای انجام کارهایی مانند ایجاد و یا ویرایش فایل‌های متنی، ایجاد و یا نمایش اسلاید و یا ایجاد یک لیست کارهای روزانه به اپلیکیشن هایی که برای این‌چنین اموری مناسب هستند احتیاج خواهند داشت. بر کسی پوشیده نیست که هرچند اپل و گوگل مجموعه نرم‌افزارهای اداری به خصوصی را بر روی پلتفرم‌های موبایلی خود نصب می‌کنند، با این حال مجموعه آفیس مایکروسافت همیشه یک سر و گردن از سایر مجموعه نرم‌افزارهای مشابه بالاتر بوده است. در سوی دیگر از آنجا که امکان دسترسی به نرم‌افزارهای شخص ثالثی که هنوز به استور ویندوز راه پیدا نکرده‌اند مسدود شده، تنها گزینه پیش روی کاربران استفاده از مجموعه آفیس است که از پاییز به استور ویندوز ۱۰ وارد خواهد شد. ردموندی‌ها برخلاف گذشته اکنون تمامی برنامه‌های این مجموعه از قبیل Word ۲۰۱۶, PowerPoint ۲۰۱۶, Excel ۲۰۱۶ و OneNote را به استور آورده‌اند و این یعنی آنکه امکانات این برنامه‌ها با مجموعه آفیس ویندوز ۱۰ موبایل یکسان نیست. تمام برنامه‌های نام برده به طور پیش‌فرض بر روی منوی استارت ویندوز ۱۰ اس پین شده‌اند، با این حال کاربران برای استفاده از آن‌ها بایستی به استور ویندوز مراجعه کرده و هر کدام را که مایل هستند به صورت تریال و یا فول ورژن دریافت کنند.

قابلیت ارتقا به ویندوز ۱۰ پرو

اگر به هر دلیلی دستگاهی را خریداری کردید که به ویندوز ۱۰ اس مجهز شده و پس از مدتی از محدودیت‌های نام برده خسته شدید، به راحتی قادر هستید سیستم عامل آن را به نسخه ۱۰ پرو ارتقاء دهید. این قابلیت در برخی موارد رایگان بوده، از این رو نیاز به نصب سیستم عامل جدید از طریق بوت لودر نیست.

یک باور غلط

با توجه به موارد مذکور شاید این باور برای برخی به وجود آید که امکانات ویندوز ۱۰ اس نسبت به ویندوز ۱۰ پرو محدودتر است؛ که این چنین نیست. در حقیقت هدف اصلی مایکروسافت از ارائه ویندوز ۱۰ اس، امکان تولید لپ‌تاپ‌ یا پی‌سی های به مراتب ارزان‌تری نسبت به کروم بوک‌ها بوده است. در سوی دیگر به خاطر داشته باشید که صرفاً امکان نصب از سایر فروشگاه‌های نرم افزاری به جز استور بر روی این سیستم عامل محدود شده، از این رو به عنوان مثال اگر گوگل کروم با رابط کاربری برنامه نویسی ویندوز ۱۰ سازگاری پیدا کند و راهی استور شود، توسط کاربران ویندوز ۱۰ نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و این همان هدفیست که مایکروسافت از دیرباز به دنبال آن بوده است.

با كانال تلگرام فيسيت همراه باشيد


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر