انگشت اتهام به سوی اینتل به خاطر فروش تراشه های معیوب و انفجاری

انگشت اتهام به سوی اینتل به خاطر فروش تراشه های معیوب و انفجاری

شرکت کیوبکس از اینتل به خاطر فروش تراشه های پردازنده معیوب شکایت کرده است.

اینتل به خاطر فروش تراشه های سوفیا از طرف شرکت کیوبکس مورد اتهام قرار گرفته است. این تراشه ها داغ شده و گاهی منفجر می شوند. 

سال ها پیش، زمانی که شرکت اینتل سعی داشت قدم در بازار گوشی های هوشمند بگذارد، این شرکت شراکت بسیار عجیبی را اعلام کرد. به این دلیل که شرکت اینتل در آن زمان نمی توانست مودم گوشی هوشمند سازگار با سیلیکون خود را بسازد تصمیم گرفت با شرکت TSMC شریک شود که ساخت مودم را بر عهده داشت. این کار باعث شد اینتل یک SoC وارد بازار کند که می توانست در قیمت و محبوبیت با گوشی هایی که مودم روی تراشه داشتند رقابت کند. این تراشه که سوفیا (SoFIA) نام گرفت برنامه ای دراز مدت بود و اینتل حتی با شرکت سازنده چینی راک شیپ(Rockchip) نیز قرارداد بست. 

SoFIA


اعتراضاتی ضد اینتل از طرف شرکت سازنده دستگاه کیوبکس (Qbex)، که یک شرکت برزیلی است مطرح شد که می گفت طراحی سوفیا معیوب است و باعث آتش گرفتن گوشی های هوشمند می شود. کیوبکس اعلام کرده است که اجزای سوفیا از ابتدا معیوب بوده و اینتل از این موضوع خبر داشته است، اما هیچ اقدامی برای اصلاح آن انجام نداده است. 
سوفیا بیشتر برای بازار خارج از امریکا ساخته شد و سی پی یو بسیار ساده ای حتی نسبت به پردازنده های اتم ( Atom) داشت. سرعت ساعت در محدوده 1 تا 1.2 گیگاهرتز بود و در دو نوع دو هسته ای و چهار هسته ای وارد بازار شد. در بین تراشه های سوفیا، تنها مدل های راک شیپ در لیست گوشی های ارسالی وبسایت Ark اینتل دیده می شود. 

Rockship


طبق گفته کیوبکس، این گوشی ها در سال 2015 ساخته شد. به عنوان بخشی از قرارداد گوشی هوشمند کیوبکس که اجزای درونی آن اینتل بود از اجزایی استفاده می کرد که در گوشی های راک شیپ استفاده شده بود. 
کیوبکس همکاری و نحوه کار اینتل را مورد ستایش قرار داد. اینتل و بسیاری از سازندگانی که لوازم اضافی برای دستگاه ساخته بودند نوشته اند: " سازندگان اصلی دستگاه به عنوان بخشی از اینتل کار کردند که دقیقاٌ چیزی است که آقای سوزا و دیگر اعضای هیئت رئیسه اینتل خواسته بودند". کیوبکس از تاریخ اکتبر 2015 تا دسامبر 2016 حدود دویست و سی و شش هزار گوشی هوشمند اینتل فروخت. در حالی که این رقم برای شرکت هایی مثل سامسونگ و اپل بسیار کم است اما این شرکت گفته است که این میزان فروش برای یک شرکت سازنده محلی رقم بسیار بالایی است. 

اتهام نقص

در این اتهام ادعا شده که این موفقیت در اصل " نفرینی در لباس مبدل برای کیوبکس" بوده است چرا که میکرو پردازنده مرکزی اینتل ویا سیستم موبایل نقصی در طراحی داشته که باعث می شده این دستگاه زیادی داغ کرده و منفجر شود. کیوبکس اعلام کرده است که اینتل در تاریخ اکتبر 2015، پیش از تاریخی که کیوبکس گوشی های خود را به فروش برساند از این نقص خبر داشته است اما درمورد آن ساکت مانده است. 
اتفاقی که اینجا افتاده است تا حدی شبیه به چیزی است که بین EPA و فولکس واگن اتفاق افتاد. اول این که اینتل گفته بود که دما کمی بالاست، اما برای محصول نرمال است. سپس قول یک به روزرسانی نرم افزاری را داد که دما را پایین می آورد. در این زمان اعتراضات بالا گرفت و خیلی ها گوشی های خود را پس دادند. در سال 2016 چهارصد و یک دستگاه در ماه آوریل، 915 در ماه می و 1446 گوشی در ماه ژوئن پس داده شدند. حتی پس از آن که اینتل اعلام کرد که دیگر از سوفیا استفاده نخواهد کرد هنوز به کیوبکس قول داده بود که یک به روز رسانی نرم افزاری منتشر کرده و دمای دستگاه را پایین بیاورد. 
اما این اتفاق نیوفتاد و استردادها در اواسط سال 2016 به اوج خود رسید. در ماه ژوئیه کیوبکس حدود نه هزار اعتراض و یا دستگاه مرجوع دریافت کرد که فقط شش هزارتای آن در ماه اوت اتفاق افتاد. کیوبکس اعلام کرد که تحقیقات خودشان نشان داده که میکروپردازنده سوفیا باعث می شود که گوشی زیادی داغ شود، آتش بگیرد و حتی گاهی اوقات منفجر شود. دلیل اصلی این نقص مشخص نیست اما از آنجایی که این دستگاه توسط هیئت رئیسه شرکت اینتل و با توجه به مشخصات اینتل ساخته شده است، مشکل می تواند در هر نقطه سخت افزار باشد. این مشکل احتمالاٌ از باتری نیست در غیر این صورت شرکت کیوبکس آن را اعلام می کرد. 
کیوبکس اینتل را به فروش اجزای ناقص و اطلاع از این نقوص متهم کرده است. 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر