لینوکس چیست و چرا آن را بایستی جایگزین ویندوز کنیم؟ (قسمت اول)

لینوکس چیست و چرا آن را بایستی جایگزین ویندوز کنیم؟ (قسمت اول)

شاید تاکنون برای یک بار هم که شده نام لینوکس را شنیده باشید و یا با مشاهده لوگوی پنگوئن این سیستم عامل کنجکاو شده باشید که تفاوت آن با ویندوز مایکروسافت در درک کنید. در ادامه همراه ما باشید تا علاوه بر پاسخ به این سوال، سایر دلایل برتری لینوکس نسبت به ویندوز را هم در فیسیت مرور کنیم.

شاید تاکنون برای یک بار هم که شده نام لینوکس را شنیده باشید و یا با مشاهده لوگوی پنگوئن این سیستم عامل کنجکاو شده باشید که تفاوت آن با ویندوز مایکروسافت را درک کنید. در ادامه همراه ما باشید تا علاوه بر پاسخ به این سوال، دلایل برتری لینوکس نسبت به ویندوز را هم در فیسیت مرور کنیم.

لینوکس چیست؟

لینوکس یک سیستم عامل آزاد و باز متن است؛ کد منبع آن در اختیار همگان قرار دارد و همه می‌توانند در کدهای آن تغییر ایجاد کرده و بنا به نیازشان استفاده کنند. آزاد و در دسترس بودن کدهای منبع سبب می‌شود تا بتوانید از طرز کارکرد دقیق سیستم‌عامل مطلع شوید. شما لینوکس را می‌توانید به هر تعداد کپی کرده و بین دوستانتان پخش کنید. در سمت مقابل، ویندوز یک سیستم‌عامل اختصاصی است که کد منبع آن سری نگه‌داشته شده است و برای همگان در دسترس نیست. به زبان ساده‌تر، ویندوز یک سرویس از سوی مایکروسافت بوده و دارای حد و حدودهای معینی که مهندسان این شرکت تعیین می‌کنند است، اما لینوکس را طیف وسیعی (حدود 400 هزار) توسعه دهنده طراحی می‌کنند. لینوکس توسط هیچ شرکت خاص و یا ارگان مشخصی پشتیبانی نمی‌شود و در حقیقت یک پلتفرم کاربر محور است. در ادامه مواردی را مرور خواهیم کرد که با استناد به آن‌ها، بهتر است لینوکس را هرچه زودتر جایگزین سیستم عامل ویندوز مایکروسافت کنیم.

به ضرس قاطع امنیت لینوکس بالاتر از تمامی پلتفرم‌های موجود است

بر کسی پوشیده نیست که امروزه چه کاربران عادی، چه سازمان‌ها و ادارات، همگی از اهمیت امنیت سیستم عامل اطلاع دارند و کمتر کسی پیدا می‌شود که با میل شخصی به سمت سیستم عاملی روی آورد که خطر درز اطلاعات در آن به طور فاحش یافت می‌شود. همه به دنبال پلتفرم امن‌تر برای اجرای برنامه‌های کاربردی و سرویس دهنده‌ها هستند. لینوکس حرف‌های زیادی برای گفتن در سمت امنیت دارد. بسیاری از قابلیت‌های امنیتی که در ویندوز وجود ندارند و یا فقط با اضافه کردن نرم‌افزارهای اضافی قابل دسترسی می‌باشند، به‌طور درونی و پیش گزیده در لینوکس پیاده سازی شده‌اند.

امنیت لینوکس

لینوکس از ابتدا برای محیط‌های شبکه‌ای و چند کاربره طراحی شده است و همین باعث رعایت مسائل امنیتی از ابتدا در آن شده است، در حالی که ویندوز این‌گونه نبوده و در حال حاضر نیز از نظر امنیتی دارای نقاط ضعف فراوانی است؛ مثلا یک برنامه مخرب با استفاده از همین ضعف‌های امنیتی می‌تواند کل سیستم‌عامل را نابود کند، ولی در صورتی که مورد مشابهی در لینوکس وجود داشته باشد، حداکثر به دایرکتوری خانگی کاربر اجرا کننده آسیب خواهد رسید.
این‌طور نیست که لینوکس فاقد هرگونه اشکال امنیتی باشد، اما باز بودن کد منبع آن باعث می‌شود تا بسیاری از اشکالات امنیتی پیش از ایجاد خسارت و در مراحل توسعه و برنامه نویسی برنامه برملا شده و رفع شوند. در صورتی که اشکالی نیز در برنامه‌های منتشر شده یافت شود، به دلیل موجود بودن کد منبع سریعا برطرف می‌گردد. در صورتی که در سیستم عامل ویندوز شما باید منتظر مایکروسافت بمانید. سیستم‌عامل ویندوز دارای اشکالات امنیتی بسیاری است که به راحتی هم کشف نمی‌شوند و هنگامی کشف می‌شوند که خسارات جبران ناپذیری در اثر حمله از طریق آن ضعف‌های امنیتی رخ دهد که امثال آن را شاهد هستیم.

لینوکس رایگان است و رایگان باقی خواهد ماند

همان‌طور که گفته شد، لینوکس یک سیستم عامل رایگان و منبع باز است که از کمترین سخت افزار کامپیوترها پشتیبانی می‌کند. در سوی دیگر این سیستم عامل قابلیت مانور پذیری بالایی داشته به طوری که به عنوان مثال، اندروید که توزیعی از این سیستم عامل محسوب می‌شود، برای اجرا بر روی نمایشگرهای لمسی کاملا بهینه است. محدودیت‌های لینوکس در طی سال‌های اخیر بسیار کمتر از گذشته شده و ورود به دنیای آزاد، اضطراب سابق را ندارد. از این گذشته، دسترسی به مخازن نرم‌افزارها و ابزارهای کاربردی نیز قابلیت محبوبی است که بسیاری از کاربران فعلی دنیای لینوکس عاشق آن هستند. هزینه سیستم‌های کامپیوتری در طول دهه قبل تاکنون، کاهش چشم‌گیری داشته و کاربران می‌توانند با پرداخت هزینه‌های کمتر، سیستم‌هایی با قدرت بسیار بالاتر را تهیه کنند. در واقع به کمک کروم‌ بوک‌های گوگل، شما دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف برای تهیه یک سیستم کامپیوتری ندارید.

لینوکس رایگان است و رایگان باقی خواهد ماند

کمپانی گوگل محصولاتی کم‌هزینه و در برخی موارد رایگان را تولید و عرضه می‌کند؛ چرا که درآمد اصلی این شرکت از تبلیغات است. گوگل و سرویس‌های آن، همواره فعالیت کاربر را در فضای اینترنت زیر نظر داشته و در حال داده‌کاوی هستند. از این جهت، بسیاری از کاربران اهمیت حریم خصوصی خود را در جایگاه بالاتری می‌بینند و دوست ندارند که فعالیت‌های آنان توسط یک کمپانی زیر ذره‌بین قرار داشته باشد. البته توجه داشته باشید که دسترسی به برنامه‌های توسعه یافته برای لینوکس، برای کاربران مبتدی و افرادی که از ابتدا با کامپیوترهای ویندوزی کار کرده‌اند، کمی مشکل است

در لینوکس تصمیم گیرنده اصلی شما هستید

بسیاری از افراد به نرم‌افزارهای تجاری به عنوان یک محصول نگاه می‌کنند که در ابتدا آن را خریداری کرده، در صورت رفع نیاز به استفاده از آن ادامه می‌دهند و اگر به مرور زمان پاسخ‌گویی نیازهای آنان نباشد، تنها کافیست گزینه‌های دیگری را خریداری کرده و برای این نیاز مورد آزمایش قرار دهد؛ اما حقیقت آن است که به یک اپلیکیشن یا نرم افزار نمی‌توان به چشم یک کالای فیزیکی نگاه کرد که در صورت تمایل به راحتی می‌توان آن را با مدلی دیگر تعویض کرد. برخلاف تصور عمومی، در واقعیت شما تنها با مجموعه‌ای از کدها سر و کار دارید. این کدها، شامل دستوراتی برای اجرای فعالیت‌ها در دنیای کامپیوتری هستند. ما کاربران بدون آنکه کدهای نوشته شده در سرویس منبع را بدانیم، نمی‌توانیم از شیوه کارکرد آن اطلاع پیدا کنیم. این امر سبب می‌شود که در دنیای ویندوز یا مک، کاربر دقیقا نداند که در حال خرید چه چیزی است.

در لینوکس تصمیم گیرنده اصلی شما هستید

کاربر حتی نمی‌داند که چه چیزی را بر روی سیستم خود نصب می‌کند. در واقع کاربر محکوم می‌شود که به سازنده نرم افزار اعتماد کرده و دستورات تعریف شده توسط او را در سیستم شخصی‌ به اجرا درآورد. توسعه‌دهندگانی که نرم‌افزارهای آزاد را تولید می‌کنند، سرویس کد مربوط به محصول تولیدی را نیز در کنار آن منتشر می‌کنند تا هر فردی قادر باشد از شیوه اجرای دستورات به طور کامل و دقیق اطمینان حاصل کند. در واقع می‌توان گفت که در دنیای لینوکس، ما دقیقا می‌دانیم که چه چیزی را بر روی سیستم نصب می‌کنیم و علاوه بر آن، می‌توانیم تغییرات دلخواه خود را نیز بر روی آن اعمال کنیم.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

امیر

سه‌شنبه, 09 آبان 1396

مورد مربوط به متن باز بودن هیچ دلیلی برای خوب بودن نیست. این که کد برنامه بازه و هر کسی میتونه مشکلات رو رفع کنه بیشتر یک وضعیت ایده آل هستش. یادمه حدودا 7 یا 8 سال پیش که از اینترنت ADSL با PPPOE با ایجاد اتصال توی سیستم عامل استفاده می کردم، توی رابطه کاربری KDE مشکلی برای ایجاد اتصال PPPOE با کلمه عبور داشت که در نتیجه مجبور بودم از bash استفاده کنم. تا مدتی که مجبور بودم اتصال رو از توی سیستم عامل ایجاد کنم، این مشکل حل نشده بود (برای تقریبا 3 سال). با این که KDE متن باز بود و این مشکل همه جا اعلام شده بود، اما هیچ وقت رفع نشد. موارد مشابه زیادی میشه پیدا کرد.
در رابطه با متن باز بودن هر چیزی که روی توزیع های لینوکس نصب میشه هم باید گفت که توی لینوکس هم نرم افزارهای تجاری کد منبع رو در اختیار قرار نمی دهند. به علاوه باید به نصب سخت برنامه ها روی توزیع های لینوکس هم اشاره کرد (به جز اونهایی که توی مخزن هستند که البته خیلی ها هم آخرین نسخه نیستند که به خصوص توی برنامه های شبیه سازی فیزیکی که من استفاده می کنم خیلی مشکل سازه)، اجبار به کامپایل کردن کد منبع برای بسیاری از برنامه ها واقعا مشکل سازه.
ولی با تمام سختی های گفته شده، باید دقت کرد که این یک سیستم عامل رایگان هستش که پایداری زیادی هم داره. من خودم الان تقریبا 15 ساله که برای کارهای محاسباتی سنگین از توزیع های لینوکس (قدیم لینوکس ماندارک که اسمش عوض شده و بعد هم LInux Mint) استفاده می کنم.

پاسخ

آرش قنبری

سه‌شنبه, 09 آبان 1396

این دلایلی که برای توجیه لینوکس آوردید اصلا ارزشی نداره.
کار با لینوکس اصلا عاقلانه نیست. اصلا مطمئن عمل نمی‌کنه.

پاسخ

محمد

سه‌شنبه, 09 آبان 1396

متن باز بودن نمیتونه دلیل برتری باشه و شما هرگز با لینوکس نخواهید تونست که از 100 درصد ظرفیت سخت افزاری سیستمتان استفاده کنید...توضیحش خیلی طولانیه اما نهایتا بدونید که صاحبان سرمایه در شرکتهای سخت افزارسازی هستند که تعیین میکنند اولویت با کدام سیستم عامله و شمای مصرف کننده رو به طور غیر مستقیم وادار به استفاده از همون انتخاب اول خودشون میکنند!

پاسخ

ثبت نظر