خطرات فعالیت تلگرام در کشور زیر ذره بین

خطرات فعالیت تلگرام در کشور زیر ذره بین

مدتی است که تلگرام در کشور فیلتر شده اما استفاده از تلگرام چه خطراتی را می‌تواند به‌دنبال داشته باشد؟ با بررسی خطرات تلگرام و مسئله فیلترینگ تلگرام همراه فیسیت باشید.

همان‌طور که در جریان هستید چند روزی است که از فیلترینگ تلگرام در کشور می‌گذرد. البته فیلترینگ این پیام رسان به‌هیچ‌عنوان مسئله‌ای تازه نیست و بارها و بارها شاهد اخباری در فضای مجازی بودیم که کش‌مکش‌های مسئولین بر سر تعیین تکلیف این پیام رسان را نشان می‌داد که نهایتا به فیلتر شدن تلگرام در ایران ختم شد.

روز 10 اردیبهشت ماه 97 دادستانی تهران دستور قضایی فیلترینگ تلگرام را صادر کرد و تمامی شرکت‌های اینترنتی کشور را ملزم به مسدود سازی پیام رسان تلگرام نمود.

پیشنهاد فیسیت : واکنش وزیر ارتباطات نسبت به فیلترینگ تلگرام

پیشنهاد فیسیت : وزیر ارتباطات موافق فیلترینگ تلگرام است یا مخالف

دلایل فیلترینگ تلگرام در کشور

دادستانی تهران دلایل زیادی را برای این تصمیم اعلام کرده بود که در ادامه این دلایل را عنوان کرده‌ایم:

1- اخلال در وحدت ملی و ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه به ویژه از طریق طرح مسائل نژادی، قومی و تحریک و اغوای مردم به شورش و آشوب

2- جمع آوری اطلاعات مردم و کشور و دسترسی بیگانگان به حریم خصوصی و داده‌های شهروندان ایرانی و جاسوسی به نفع اجانب

3- انتشار، توزیع و تجارت انواع محتوای مستهجن و خلاف عفت عمومی و گسترش فساد و فحشاء در جامعه ،

4- اهانت به مقدسات وارزش های اسلامی و تبلیغ به نفع فرقه‌های منحرف و مخالف اسلام

5- نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و لطمه به آسایش عمومی

6- قاچاق کالا و ارز و مواد مخدر و سایر کالاهای غیرمجاز

7- اقدام علیه امنیت کشور ازطریق گروهک‌های تروریستی

8- کلاهبرداری ، نقض مالکیت معنوی وسایر جرائم مالی

9- تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران

10- هتک حیثیت اشخاص

 

خطرات فعالیت تلگرام در کشور از نگاه کیهان

از به دلایل برشمرده شده برای فیلترینگ تلگرام توجه کنید، مورد دوم به دسترسی کشورهای دیگر به اطلاعات مردم اشاره شده است، مسئله ای که روزنامه کیهان هم دقیقا دست روی آن گذاشته است. روزنامه کیهان درباره خطرات امنیتی که تلگرام و سایر پیام رسان ها می توانند برای هر کشوری داشته باشند چنین نوشت:

شاید مهم‌ترین خطر پیام‌رسان‌هایی مثل تلگرام، دسترسی آنها به داده‌های کلان کاربران یک کشور باشد.

با توجه به اینکه بیش از 60 درصد کاربران تلگرام را ایرانیان تشکیل می‌دهند و نیز جابه‌جایی روزانه حدود 15 میلیارد پیام در این پیام‌رسان، سهم محتوای فارسی قابل توجهی در حال ذخیره شدن توسط تلگرام است. این حجم عظیم داده برای سازمان‌ها و موسسات تحلیل و پردازش محتوا بسیار قابل توجه خواهد بود.

یکی از منابع مهم تامین مالی شرکت‌های پیام رسان و نیز شبکه‌های اجتماعی، در اختیار قرار دادن نتایج تحلیل‌های حاصل از کلان داده خود به سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های تحلیل محتواست.

تحلیل این کلان داده‌ها در ابعاد ملی می‌تواند اطلاعات گسترده‌ای را درخصوص آسیب‌پذیری‌های کشور در اختیار مراجع بیگانه و دولت‌های متخاصم قرار دهد. به عنوان مثال سبک زندگی ایرانیان از لحاظ ساعت خواب و بیداری، اوقات فراغت، برنامه غذایی، ارتباطات خانوادگی و دوستان، رسمی و غیررسمی، مکان‌های محبوب و پر رفت و آمد برخی از مواردی است که با تحلیل سوابق فعالیت 40 میلیون کاربر به راحتی قابل استخراج است.

 

رسوایی فیسبوک به واسطه تحلیل اطلاعات کاربران

مسئله‌ای که کیهان به آن اشاره دارد درست است. به عنوان نمونه رسوایی اخیر فیسبوک را می‌توان مثال زد که اطلاعات شخصی 50 میلیون کاربر خود را با هدف استفاده در تبلیغات سیاسی در اختیار کمبریج آناتیتیکا قرار داده بود. این در حالی است که فیسبوک راه‌های درآمد زیادی مانند تبلیغات دارد اما تاکنون شاهد هیچ گونه تبلیغاتی در پیام رسان تلگرام نبوده‌ایم بنابراین کسب درآمد از طریق تحلیل داده‌ها چندان دور از انتظار نیست.

در حال حاضر تنها درآمدی که تلگرام توانسته است از این پیام رسان به دست بیاورد، درآمد حاصل از پیش فروش ارز دیجیتال مخصوص به خود، گرام است و درآمد دیگری نداشته است.

 

کوکی‌، نوعی تحلیل داده اما آیا ناقض حریم خصوصی است؟

از طرف دیگر تحلیل داده‌های کاربران چیزی عجیب و تازه نیست. همان طور که می‌دانید مرورگرهای مختلف هنگام گردش در بسیاری از وب سایت‌ها به صورت پیش‌فرض داده‌هایی را تحت عنوان کوکی (cookie) در سیستم کاربران ذخیره می‌کنند.

کوکی‌ها در اصل فایل‌های متنی هستند که روی کامپیوتر و یا گوشی کاربر ذخیره می‌شوند. وب‌سایت‌ها با استفاده از این اطلاعات می‌توانند ورود مجدد شما به سیستم را تشخیص دهند و با توجه به رفتار قبلی شما در وب سایت، خدمات بهتری را به شما ارائه دهند در اصل از این کوکی‌ها برای تبلیغات استفاده کنند. پس موضوع استفاده از داده‌های کاربران برای تبلیغات اصلا عجیب و حتی تازه نیست! حتی تبلیغات هدفمند یکی از تکنیک‌های مهمی است که اکثر کسب و کارها به دنبال بهره بردن از آن هستند.

البته کوکی‌ها هیچ گاه حریم شخصی کاربران را نقض نمی‌کنند به این معنا که معمولا رمزهای عبور شما و یا سایر اطلاعات شخصیتان را نگهداری نمی‌کنند حتی اگر رمز عبورتان را ذخیره کنند، آن را به صورت رمز شده نگه می‌دارند. بنابراین وب سایت‌ها تنها برای ارائه خدمات بهتر و دراصل شخصی سازی خدماتشان برای شما از این دست امکانات بهره می برند.

 

نظر شما در این مورد چیست؟ اطلاعات و یا نظرات خود را در این مورد با ما در میان بگذارید.

 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ و کانال سروش ما به آی دی faceit_mag@ همراه باشید. 

 

faceit.width-400.png

رسانه دیجیتال فیسیت

با ما در ارتباط باش...


8 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

asdad

جمعه, 14 اردیبهشت 1397

حرفای مفت تحویل ملت میدن فقط!!! تلگرام جاسوسیه! سروش چیه پس؟ امنیت سروش خوبه حتما

پاسخ

ابوالفضل

جمعه, 14 اردیبهشت 1397

سلام
اول اینکه تمام مطالب بالا و دلایل گفته شده رو هم نرم افزار مشابه میتونه انجام بده تلگرام نشد نرم افزاری دیگه
اینا یادشون رفته که چرا روسیه تلگرام رو خواست فیلتر کنه فقط به این خاطر که کد های رمز گذاری شده رو تلگرام به روسیه نداد و تلگرام داشت از حریم خصوصی هر کس دفاع میکرد حالا یکی نیست به اینا بگه اینقدر خودتونو مسخره عام نکنید با این اداهاتون چندتا نرم افزار رو میتونن فیلتر کنین اونم اگه بتونین. بعدشم تلگرام ضد فیلتر بشه تو اپدیت بعدی اونوقت چکار میکنن اینترنت رو قطع میکنن پس خواهشا چرت و پرت تحویل ندین خدا به انسان قدرت اختیار و تصمیم گیری داده الکی هم جو سازی نکنین قدرت خرید مردم رو که گرفتن هیچی بدتر هم کردن حالا از طریق تلگرام کاسبی میکنن مردم خارش رفته تو چشم اینا

پاسخ

بهروز

جمعه, 14 اردیبهشت 1397

یعنی اینستاگرام انتشار، توزیع و تجارت انواع محتوای مستهجن و خلاف عفت عمومی و گسترش فساد و فحشاء در جامعه نمیکنه ؟!

پاسخ

Tragzes

جمعه, 14 اردیبهشت 1397

خدا رو شکر ملاها نمیدونن ملت یه چیزی دارن به اسم عقل
جدی باورشون شده ما باور میکنیم هرچی بگن

پاسخ

سعید

جمعه, 14 اردیبهشت 1397

خودتونو جرواجر کنید ما هستیم تو تلگرام
حرفای صدمن یه غاز تحویل ملت ندین
"فیسیت" رفت جزو تیترای زرد، بر ضد مردم منویسه اینم

پاسخ

داوود

جمعه, 14 اردیبهشت 1397

سلام
ببینید من کاری به خوب یا بد بودن تلگرام ندارم ولی واقعا برام سواله که تلگرام درآمدش از کجاست؟
جواب منطقی بدین خواهشا.نگید کلا مجانیه که خنده دار میشه

پاسخ

علی

شنبه, 15 اردیبهشت 1397

همون طور که بقیه شبکه های اجتماعی درآمد دارن :-D

پاسخ

علی

شنبه, 15 اردیبهشت 1397

دلیل اصلی ، ترس از آزادی بیان و رسانه ی آزاده که چندتا از موارد همگی بیانگر این موضوعن .
به طور شفاف معلومه و حق دارن که رسانه ها رو ساسنور کنن ، همون طور که همه ی کشور های توتالیتر رسانه ی آزاد ندارن و همگی دولتی و نون خور حکومت فاسدن .

پاسخ

ثبت نظر