VAR به عنوان عضو جدید جام جهانی 2018 روسیه، قدم به میدان می‌گذارد

VAR به عنوان عضو جدید جام جهانی 2018 روسیه، قدم به میدان می‌گذارد

سیستم کمک داور ویدیویی یا همان VAR امسال در جام جهانی 2018 روسیه برای کمک به داور استفاده خواهد شد.

فوتبال یکی از مهمترین سرگرمی‌های افراد زیادی در سراسر دنیا از جمله ایران است. این بازی گروهی افراد زیادی را به خود علاقه‌مند کرده است. تا جایی که حتی برخی بر سر برد و باخت تیم‌های مورد نظر خود با دیگران شرط‌بندی می‌کند.

جام جهانی 2018 روسیه در حال حاضر مهمترین و جدیدترین رویداد دنیای فوتبال است که بیش از هر وقت دیگری با فناوری ادغام شده است و حالا بعد از پیش‌بینی برنده جام جهانی امسال توسط بازی فیفا 2018، شاهد استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی (VAR) در جام جهانی فوتبال 2018 روسیه خواهیم بود.

 

سیستم کمک داور ویدیویی (VAR)

همیشه یکی از مشکل‌ترین قسمت‌های بازی‌های مختلف از جمله فوتبال، داوری است. داور ممکن است در شرایط بازی تحت تاثیر هیجان، خستگی، سرو صدا و... اشتباه کند و تصمیم‌گیری خطایی داشته باشد، تصمیمی که ممکن است سرنوشت بازی را به کلی تغییر دهد.

فناوری همان نقطه امیدی است که برای رفع این مشکل به میدان بازی‌های جام جهانی 2018 روسیه خواهد آمد و در این مسابقات شاهد سیستم کمک داور ویدیویی (VAR) خواهیم بود.

در واقع در مسابقات فوتبال جام جهانی امسال دوربین‌های قدرتمندی تمام زوایای زمین بازی را مانیتور می‌کنند و داورانی به دور از هیاهو میدان مسابقه و در استدیویی مستقل، تمام این فیلم‌ها و در اصل قضاوت داور را رصد می‌کنند.

در صورتی که خطایی در داوری رخ دهد و یا داور نتواند تصمیم درستی بگیرد، پرسنل سیستم کمک داور ویدیویی از طریق هدست و میکروفون با داور اصلی ارتباط برقرار کرده و به او مشاوره می‌دهند. حتی این پرسنل می‌توانند شرایط بازبینی صحنه‌های بازی را برای داور فراهم کنند.

استدیو مستقل VRA

استدیو مستقل سیستم کمک داور ویدیویی و پرسنل این سیستم

 

اختیارات پرسنل VAR

اگرچه پرسنل سیستم کمک داور ویدیویی می‌توانند به داور کمک کنند اما اختیارات آن‌ها به صورت محدود و تنها تحت شرایط زیر تعریف شده است:

  • اشتباه داور در تشخیص صحت گل
  • اشتباه داور در اعلام پنالتی
  • تشخیص اشتباه بازیکن خاطی
  • استفاده اشتباه از کارت قرمز

اختیارات VAR

اختیارات VAR

داور بازی‌های جام جهانی 2018 روسیه می‌تواند با نشان دادن یک مستطیل قراردادی، درخواست ارتباط با پرسنل سیستم کمک داور ویدیویی را اعلام کند؛ اما در آخر این داور اصلی بازی است که تصمیم نهایی را می‌گیرد و با توجه به مشورت VAR و یا بازبینی صحنه‌های بازی، نظرش را اعمال می‌کند.

درخواست کمک از پرسنل سیستم VAR با ترسیم مستطیل

درخواست کمک از پرسنل سیستم VAR با ترسیم مستطیل

 

VAR مخالفان زیادی دارد

سیستم کمک داور ویدیویی در کنار موافقان، خیلی عظیمی از مخالفان را هم به همراه خود دارد. مخالفان این سیستم معتقدند وجود VAR باعث از بین رفتن هیجان بازی می‌شود و با ایجاد وقفه در بازی، باعث گیج شدن بازیکنان خواهد شد.

این در حالی است که مدتهاست والیبال از سیستم video check بهره می‌برد و به لطف همین سیستم، شاهد داوری‌های عادلانه‌تری هستیم.

نظر شما درباره این سیستم چیست؟ شما جز دسته موافقان VRA هستید و یا مخالفان؟

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف همراهی کنید:

کانال تلگرام با آیدی faceitmag@

توییتر با آیدی faceit_ir@

اینستاگرام با آیدی faceit_mag@

کانال سروش با آیدی faceit_mag@

منبع خبر: fifa


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر