چیزهایی که باید پیش از خرید روتر وای-فای بدانید

چیزهایی که باید پیش از خرید روتر وای-فای بدانید

دیگر دوران روشن کردن کامپیوتر شخصی، وصل کردن مودم دایل-آپ و سر زدن به یاهو مسنجر وآن همه صدای عجیب غریب و اشغال شدن تلفن گذشته است. وایرلس امروزه استاندارد اتصال به اینترنت در خانه است، به خصوص که گوشی‎های هوشمند به طور کامل اتصال با سیم را از بین برده‎اند. همه‎ی ما در دانشگاه و محل کار از وای-فای استفاده کرده‎ایم، اما ممکن است خودتان به خانه‎ای جدید نقل مکان کنید و مجبور شوید خودتان یک روتر برای خانه خود بخرید.


1-وای-فای چیست؟ 


درحالی که اینترنت وای-فای در سال 1998 معرفی شد اما تقریباً یک دهه طول کشید تا به یک تکنولوژی تجاری و عمومی تبدیل شود. برخلاف تصورات وای-فای به معنی «wireless fidelity» نیست، بلکه نام یک برند است که برای یک تکنولوژی مبتنی بر استاندارد IEEE 802.11b برای شبکه‎ی وایرلس مبتنی بر رادیو گذاشته شد. 
دستگاه‎های متصل به شبکه‎ی وای-فای اطلاعات را به سیگنال‎های رادیویی ترجمه می‎کنند که بین شبکه منتقل می‎شوند. رادیوهای وای-فای در فرکانس 2.4 یا 5 گیگاهرتز فرستاده می‎شوند. شبکه‎های روی باند 2.4 گیگاهرتز دارای ماکزیمم سرعت 450 مگابیت بر ثانیه هستند درحالی که شبکه‎های 5 گیگاهرتزی به 1300 مگابیت بر ثانیه نیز می‎رسند. البته این سرعت‎ها بر نظری هستند و با توجه به شرایط می‌توانند تغییر کنند. 

 

2- یک روتر وای-فای چه کار می‎کند؟

روتر

 


درحالی که شما می‎توانید شبکه محلی بسازید اما بیشتر مردم از روتر وای-فای برای اتصال دستگاه‎ها به اینترنت استفاده می‎کنند. اینترنت از طریق یک سری کابل زیرزمینی بسیار پیچیده به خانه شما می‎آید. پیش از وای-فای تنها راه حل شما استفاده از اینترنت کابلی بود. اما اگر داده‎ها از طریق کابل وارد خانه شما می‎شوند چطور آن‎ها را وایرلس می‎کنید؟ از طریق یک روتر. 
روتر گره مرکزی از شبکه خانگی شماست که یا به طور مستقیم یا از طریق یک مودم به کابل شبکه شما متصل می‎شود. سپس تمام ترافیک از طریق روتر منتقل می‎شود. رادیو وای-فای درون روتر ساخته می‎شود تا داده به امواج رادیویی تبدیل و منتقل شده و درنتیجه دستگاه‎ها را به هم متصل کند. روترها معمولاً با سیستم عامل‎های مبتنی بر لینوکس کار می‎کنند و بسیاری از آن‎ها یک رابط کاربری وب برای شما می‎سازند تا تنظیمات روتر خود را مدیریت کرده و فعالیت‎های شبکه را نظارت کنید. 

 

3- شما به چه نوع روتری نیاز دارید؟ 


با توجه به سرویس ارائه دهنده‎ی اینترنت شما نیاز به خرید یک روتر دارید که می‎تواند روتر و مودم جدا یا یک روتر-مودم باشد. تقریباً تمام شرکت‎های ISP از DSL یا فیبر برای سرویس خود استفاده می‎کنند که نیاز به تبدیل سیگنال از طریق مودم دارد. بیشتر روترهای مدرن خودشان مودم هم دارند، درنتیجه شما تنها نیاز به یک دستگاه دارید. در هر صورت بهتر است اول با شرکت ISP خود هماهنگ کنید که کدام نوع مناسب شماست. 
از آنجایی که صدها مدل مختلف وجود دارد انتخاب یک روتر می‎تواند مشکل باشد. باید در نظر داشته باشید که کدام قابلیت‎های یک روتر برای شما مهم است. برای مثال این که از روتر خود برای گیمینگ یا کار کردن استفاده می‎کنید بسیار در تصمیم‎گیری مهم است. 

 

4- چطور شبکه‏‌ی وای-فای را بهینه سازی و امن کنیم؟ 

روتر

 


وقتی که در یک سرویس ISP عضو شدید و یک روتر خریدید باید شبکه‏ی خانگی خود را تنظیم کنید. درحالی که دستگاه با دستگاه متفاوت است اما بعضی چیزها مشترک هستند. بهینه سازی وضعیت فیزیکی روتر و سمتی که آنتن‎ها قرار گرفته‎اند می‎توانند باعث شوند که فضای بیشتری اینترنت را دریافت کند. با استفاده از وای-فای اکستندر می‏توانید محیط‎هایی که اینترنت ندارند را بهبود بخشید. 
از آنجایی که روتر نقطه ورودی شبکه‎ی خانگی است نقطه‎ی امنیت شبکه شما نیز هست. بیشتر روترها یک نام کاربری و رمز پیش‎فرض شناخته شده برای ورود دارند. درنتیجه بسیار مهم است که رمز ادمین وای-فای را تغییر دهید، چرا که هکرها معمولاً به روترهایی که رمز را تغییر نداده‎اند حمله می‎کنند. 
اگر روتر شما آن را پشتیبانی می‎کند باید فرکانس پیش‎فرض را به 5 گیگاهرتز تغییر دهید. این کار تداخلات را با دستگاه‎های دیگر کمتر می‎کند. چرا که فرکانس  بسیاری از دستگاه‎ها مثل ماکروفر 2.4 گیگاهرتز است. وقتی که دستگاه‎ها را به وای-فای متصل می‎کنید باید رمز را برای ورود به شبکه وارد کنید. این رمز مختص روتر شماست و معمولاً می‎توانید آن را روی برچسب خود روتر پیدا کنید. 

 

بیشتر بخوانید:

چرا و چطور فید الگوریتمی شبکه‎های اجتماعی را غیرفعال کنیم؟

هشت عادت مهم برای کسانی که می‌خواهند با اینترنت پول دربیاورند

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

 

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر