چگونه با یک آیفون 16GB کنار بیاییم ؟

چگونه با یک آیفون 16GB کنار بیاییم ؟


در سال 2015 هستیم و هنوز برخی از گوشی های اپل و گوگل با حافظه داخلی 16GB عرضه می شوند . این میزان حافظه برای افرادی که مدام با گوشی خود عکس یا فیلم می گیرند ، بازی می کنند و یا حتی نرم افزارهایی را در گوشی خود نصب می کنند ، فضای کمی می باشد . بسیاری از این کاربران تمایلی به خرید فضای ذخیره سازی ندارند از این رو اغلب با مشکل کمبود فضای حافظه مواجه هستند .

با این وجود چند سالی است که نرم افزارهایی راهکارهایی را برای جلوگیری از پرشدن حافظه ارائه کرده اند . استفاده از این نرم افزارها کمی پیچیده می باشد اما ارزش آن را دارد که به جای پرداخت 50 تا 100 دلار اضافی هنگام خرید یک گوشی جدید از این نرم افزارها استفاده شود . در این خبر 6 راهکار مطرح شده است که به کاربر کمک می کند از پرشدن فضای حافظه گوشی خود جلوگیری کند . این راهکارها برای دیگر دستگاه های اندروید نیز قابل استفاده می باشند اگرچه که بیشتر کاربران از گوشی های آیفون 16 گیگابایتی استفاده می کنند .

خارج کردن عکس ها از گوشی همراه

عکس ها و فیلم ها بیشترین فضا را در دستگاه ها اشغال می کنند مخصوصا زمانی که مدت زیادی از عملکرد گوشی همراه می گذرد . به جای گرفتن تصاویر کمتر ، پایین آوردن شاخص تراکم تصویر و یا تنظیم قابلیت هایی نظیر لیو فوتوز اپل (Apple's Live Photos) ، در فواصل زمانی منظم عکس ها را از حافظه داخلی گوشی خارج و در سیستم ذخیره سازی ابری ذخیره نمایید . هم اکنون با استفاده از نرم افزارهای رایگانی نظیر گوگل فوتوز (Google Photos) و یا فلیکر (Flickr) این کار به راحتی صورت می گیرد . این نرم افزارها دارای قابلیت های آپلود سازی خودکار می باشند که می توانند هر تصویر و یا فیلمی را که کاربر انتخاب می کند ، آپلود سازند . یکی دیگر از ویژگی های این دو نرم افزار این است که می توانند به طور خودکار عکس ها را بر حسب محتویاتشان سازماندهی کنند علاوه بر این کاربر قادر است تا هم از طریق نرم افزار و هم از طریق وب سایت سازنده این برنامه ها ، عکس های خود را ببینند . تنها نقطه ضعف این سیستم ها این است که کاربر نمی تواند در جایی که به اینترنت دسترسی ندارد ، عکس های قدیمی تر خود را ببیند ، درواقع تنها زمانی همه تصاویر در دسترس خواهند بود که کاربر اینترنت در اختیار داشته باشد ( البته باید در نظر داشت که کاربرانی که از لیو فوتوز اپل استفاده می کنند تنها می توانند با استفاده از iCloud از فایل های خود نسخه پشتیبان تهیه کنند . ) اگر از یک یا دو نرم افزار کنترل کننده فضای حافظه استفاده می کنید باید تصاویر کپی شده را از حافظه گوشی خود پاک کنید . گوگل این کار را برای کاربر آسان کرده است ، اگر حافظه دستگاه در حال پر شدن باشد ، نرم افزار اندروید ( که به زودی بیلد iOS آن هم به بازار می آید . ) به طور خودکار گزینه هایی را برای پاک سازی عکس هایی که از آن ها بک آپ گرفته شده است ، در اختیار کاربر می گذارد . البته می توان برای آزاد سازی حافظه از روش هایی قدیمی نظیر اتصال گوشی به رایانه و پاک کردن عکس های غیر ضروری هم استفاده کرد . علاوه بر این کاربرانی که از آیفون استفاده می کنند می توانند با غیر فعال سازی فوتو استریم (Photo Stream) فضای بیشتری داشته باشند زیرا این قابلیت 1000 تصویر را به طور اضافی ذخیر سازی می کند .

استریم سازی (Stream) آهنگ ها

اگر از سیستم های ذخیره سازی ابری استفاده کنید به حافظه زیادی نیاز نخواهید داشت . آهنگ ها از جمله فایل هایی هستند که می توان آن ها را به راحتی از طریق نرم افزارهایی نظیر اسپاتیفای (Spotify) ( یا دیگر نرم افزارهای مشابه ) به سیستم ذخیره سازی ابری سپرد . از آنجایی که در بعضی از مکان ها اینترنت در دسترس نیست ، نگهداشتن چند آهنگ خاص کار بدی نیست اما بهتر است که کاربر هر فایل mp3 را که لازم ندارد از حافظه گوشی پاک سازد . انجام این کار ساده است : اپتدا باید آهنگ های خود را به سیستم ذخیره سازی ابری منتقل کنید از این رو اگر سیستم استریم سازی برخی از فایل ها را گم کرد کاربر می تواند آن ها را از طریق سیستم ذخیره سازی ابری بازیابی کند . پلی موزیک (Play Music)  یک سرویس رایگان بسیار خوب می باشد که توسط گوگل ارائه شده است . این سرویس همه آهنگ ها را آپلود می سازد و به کاربر این امکان را می دهد که آن ها را به دسکتاپ و یا از طریق نرم افزار به گوشی همراه خود برگرداند . اپل موزیک (Apple Music) خدمات مشابهی را برای اشتراکات پولی ارائه می کند . آی تیون مچ (iTunes Match) نیز یک گزینه دیگر است . البته با استفاده از این سیستم کاربر باید دوباره آهنگ های خود را دانلود کند که در نتیجه مجددا فضایی از حافظه دستگاه گرفته می شود . زمانی که آهنگ ها در سیستم ذخیره سازی ابری قرار گرفتند کاربر می تواند آن ها را از حافظه دستگاه خود پاک کند . آی تیون اپل این کار را برای شما انجام می دهد ( برای این کار تنها باید گزینه همگام سازی آهنگ را غیرفعال سازید ) . در سیستم عامل اندروید کاربر باید یک نرم افزار کاوشگر فایل (file explorer app ) داشته باشد تا بتواند محتویات پوشه موسیقی را پاک کند ( پلی موزیک نیز یک بخش مدیریت فایل های دانلود شده (Manage Downloads) در منو آپشن های خود دارد . ) .

استفاده از وب در مکان های ممکن 

برای یافتن معادل لغات به یک نرم افزار دیکشنری نیازی نیست . برای خواندن ویکی پدیا نیز لازم نیست که یک نرم افزار ویکی پدایا در دستگاه نصب داشته باشید . زمانی که می توان به راحتی مطلب مورد علاقه خود را از طریق وب و یا جستجو در گوگل پیدا کنید نیاز نیست که نرم افزاری را برای آن مطلب نصب کنید. هم اندروید و هم iOS کاربر را قادر می سازد تا صفحات وب را ذخیره سازد . از این طریق کاربر می تواند بدون پرکردن بخشی از حافظه دستگاه ، مطلب مورد نظر خود را پیدا کند . برای این کار بعد از رفتن به سایت مورد نظر ، کاربر در صورت استفاده از سافاری (Safari ) باید روی گزینه اشتراک گذاری (Share) کلیک کند . درصورت نداشتن سافاری باید سه نقطه نرم افزار کروم اندروید را انتخاب و بر روی گزینه (add to home screen) کلیک کرد .

تنها بازی های مورد علاقه خود را نگه دارید .

گاهی کاربر چند بازی درگوشی خود نصب می کند تا زمانی که به اینترنت دسترسی ندارد و یا می خواهند سرگرم شود از آن ها استفاده کند . در صورت نصب این بازی ها پس از اتمام ، آن ها را پاک کنید .

لیست مطالب خواندنی خود را کنترل کنید .

داشتن یک کتابخانه کامل همراه خوب است اما گاهی می تواند دردسر آفرین نیز باشد . اگر چندین کتاب الکترونیکی در گوشی خود دارید پس از مطالعه و تمام کردن آن کتاب ، فایل را پاک کنید . این فایل ها را به راحتی می توان دوباره از سایت ها دانلود کرد . نکته دیگری که باید به آن توجه کرد مقاله هایی می باشد که به صورت آفلاین در نرم افزارهایی نظیر پاکت (Pocket) ذخیره می کنید . در این نرم افزار کاربر می تواند همه فایل های خود را پاک کند ، در بیلد اندروید علاوه بر این کاربر می تواند یک ظرفیت ذخیره سازی خاص برای برنامه تعریف سازد .

از  فایل های اضافی را پاک کنید .

مسلم است که باید نرم افزارهای قدیمی غیر ضروری را پاک کرد . برخی از این نرم افزارها فضایی زیاد و برخی دیگر فضایی کم را اشغال می کنند . نکته ای که اغلب به آن توجه نمی شود این است که برخی از نرم افزارها بدون اطلاع دادن به کاربر فایل ها را به صورت آفلاین ذخیره می کند برخی از این نرم افزارها عبارتند از نرم افزارهای استریم سازی آهنگ ها که گه گاهی آهنگ هایی را برای کاربر دانلود می کنند ، کاربر باید هر از گاهی این آهنگ ها را پاک کند .

هم اندروید و هم آیفون در تنظیمات خود قابلیتی دارند که به کاربر می گویند که هر برنامه چه مقدار از فضای حافظه گوشی را اشغال کرده است . در اندروید کاربر می تواند با استفاده از گزینه پاک سازی داده ها " Delete data" اطلاعات غیرضروری را پاک کند اما در آیفون کاربر باید در نرم افزار جستجو کند و ابزاری را برای پاک سازی فایل ها بیابد . در برخی از نرم افزارهای استریم سازی آهنگ مانند پلی موزیک گزینه ای قرارداده شده است که کاربر را قادر می سازد تا فایل هایی را که به صورت آفلاین ذخیره و یا دریافت شده اند را پاک کند .

چنین قابلیت هایی در اندروید و آیفون علاوه بر این ، نرم افزارهایی را به کاربر نشان می دهند که در آن ها فایل هایی غیرضروری ذخیره شده است . گاهی پیام های متنی نیز فضای زیادی اشغال می کنند مخصوصا زمانی که کاربر برای فرستادن عکس و یا فیلم از آن ها استفاده می کند .  اگر زیاد با گوشی خود کار می کنید باید زمانی را نیز به تخلیه حافظه آن اختصاص دهید ، انجام این کار چندان سخت نیست فقط مطمئن شوید که گوشی شما وای فای خوبی برای انتقال فایل ها به سیستم ذخیره سازی ابری دارد .

 می توانید برای پیگیری راحت تر اخبار به کانال تلگرام ما ملحق شوید .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر