10 رویداد سال 2016

10 رویداد سال 2016


با پشت سر گذاشتن سال 2015 وقت آن رسیده است که ببینیم سازندگان چه تکنولوژی و تغییرات جدیدی را در صنعت گوشی همراه ایجاد می کنند . سازندگان گوشی های هوشمند که هنرمندان صنعت تبلیغات نیز هستند می خواهند سال آینده با ارائه فناوری های جدید کاربران را سورپرایز کنند .

تعداد کاربران گوشی های هوشمند در سرتاسر جهان از 2 میلیارد نفر عبور کرد  .

zakaiee385

طبق گزارشات به دست آمده از eMarketer ، تعداد کاربران گوشی های هوشمند در سال 2016 از 2 میلیارد نفر می گذرد . انتظار می رود که این رقم که تا پایان سال 2015 به 1.9 میلیارد دستگاه برسد و در سال بعدی از 2.2 میلیارد دستگاه عبور کند . گوشی های هوشمند اندروید ( و احتمالا ویندوز ) در تعداد بیشتری به بازار عرضه خواهند شد . این امر دسترسی به اینترنت را برای افراد بیشتری مقدور می سازد و صنایع دخیل در ساخت گوشی های هوشمند ، نرم افزار و بازاریابی گوشی همراه را بیشتر تحت فشار قرار می دهد تا بهتر با یکدیگر رقابت کنند .

گوشی های هوشمند تاشو تغییردهندگان صنعت گوشی سازی خواهند بود .

zakaiee386

وقتی که حرف از ایجاد تغییرات در طراحی گوشی های هوشمند به وسط می آید می توان به سازندگان بزرگی مانند سامسونگ و ال جی که در کره جنوبی مستقر هستند ، اعتماد کرد . ال جی کمتر به سمت طراحی گوشی های هوشمند تا شو تمایل دارد اما به نظر می رسد سامسونگ می خواهد با استفاده از مکانیسم های لولایی ، گوشی هایی بسازد که به بیان واقعی تا شو می باشند . این یک ویژگی عادی در نمایشگرهای تاشو دستگاه هایی مانند ال جی G Flex 2 و سامسونگ گلکسی S6 ادج می باشد .

فروشندگانی که در کشمکش هستند هم چنان در تنگناه خواهند بود .

zakaiee387

IDCمی گوید از سال 2016 تا چهار و یا پنج سال بعد از آن ، بیش از 30 درصد فروشندگان محصولات IT به فراموشی سپرده خواهند شد . این یعنی در حدود 1/3 فروشندگانی که امروز برای کسب سهمی از بازار فروش تلاش می کنند از صحنه محو می شوند ، محدود می گردند و یا با صنایع دیگر ادغام می شوند . در بررسی عملکرد فروشندگان گوشی های هوشمند سال 2015 نشان داده شد که به جز سازندگانی مانند اپل ، سامسونگ و تعدادی از OEM های چینی ، مابقی سازندگان در وضعیتی غیر عادی به سر می برند . از آنجایی که تحلیل گران حرفی از بروز تغییرات در چند سال آینده نزده اند می توان انتظار داشت که برخی از سازندگان از صحنه خارج شوند .

تبدیل نمایشگرهای دارای رزولوشن تصویر 4K به یک ویژگی عادی در گوشی های پرچم دار 

zakaiee388

نمایشگرهای دارای رزولوشن تصویر 4K هم اکنون در بازار وجود دارند .نمایشگر سونی اکسپریا Z5 پریمیوم در حال حاضر چنین تراکم تصویری دارد ، اگرچه که این نمایشگر این گوشی هوشمند در کاربردهای روزمره تصاویر را با رزولوشن تصویر 1080p ضبط می کند . بدیهی است که در رقابت ، سازندگان بتوانند این نمایشگرها را در موقع مناسب در دستگاه مورد نظرشان به کار ببرند و این که فروشندگان نخواهند در این تغییرات که با سرعت زیادی ایجاد می شوند ،وقت را از دست بدهند . بنابراین می توان انتظار داشت که سازندگانی مانند ال جی ، شیائومی و سامسونگ در سال 2016 در ساخت محصولات خود از این فناوری استفاده کنند . از آنجایی که توان پردازشی و فناوری مورد نیاز برای راه اندازی چنین نمایشگرهایی در حال حاضر در بازار وحود دارد می توان انتظار داشت که تا نیمه دوم سال 2016 همه گوشی ها هوشمند به نمایشگر 4K مجهز شوند . حال سوال این است که این فناوری چه کاری را برای ما انجام می دهد . علاوه بر نشان دادن مطالب با کیفیت 4K ، UHD کاربر را قادر می سازد تا بیشتر در دنیای مجازی وقت بگذرانند. اگر که بهبودهای لازم در جهت اجرای این طرح حاصل شد ، افراد زیادی از استفاده از این فناوری در گوشی های هوشمند  استقبال می کنند .

سیستم امنیتی اسکن عنبیه چشم از صنعت ساخت فیلم های علمی تخیلی به صنعت ساخت گوشی های هوشمند منتقل می شود .

zakaiee389

اگر فکر می کنید که در آینده تنها کدهای رمز و اسکنر اثر انگشت را در اختیار خواهید داشت ، در اشتباه هستید . یک فناوری جدید نیز در راه است . بیومتریکس پدیده بزرگ و جدید دنیای گوشی همراه می باشد . مایکروسافت در نظر دارد در آینده در ساخت گوشی های هوشمند فوق پیشرفته علاوه بر اسکنر اثر انگشت ، قابلیت تشخیص الگوی عنبیه چشم را نیز قرار دهد . سامسونگ نام این فناوری را Windows Hello گذاشته است و در نظر دارد از این فناوری در نسل جدید گوشی های لومیا استفاده کند . فناوری تسهیل کننده اسکن سازی الگوی عنبیه دیگر تنها در دنیای فیلم های علمی و تخیلی قرار نخوانند داشت . هم اکنون به دلیل کوچک سازی دوربین های مادون قرمز و افزایش قدرت پردازش گوشی های همراه استفاده از این قابلیت در گوشی های همراه نیز ممکن شده است . از این رو می توان انتظار داشت که گوشی های هوشمند در سال آینده با این سیستم به بازار بیایند . نه تنها اسکنر اثر انگشت بلکه این فناوری نیز به زودی مرسوم می شود .

شارژ فوق سریع از شارژ سریع سبقت می گیرد .

zakaiee390

دستگاه هایی در بازار وجود دارند که با سرعت زیادی شارژ می شوندا اما ظاهرا سازندگان این دستگاه ها نمی خواهند متوقف شوند زیرا در نظر دارند به سرعتی در شارژ کردن باتری دست یابند که بتوانند یک باتری لیتیوم یونی را قبل از تمام شدن عبارت " میلی آمپر در ساعت " کاملا شارژ کنند . گفته می شود که هواوی ، سازنده بزرگ چینی ، موفق به ساخت گونه ای از باتری شده است که می تواند با سرعتی بیش از 10 برابر سرعت شارژ باتری های موجود در گوشی های هوشمند ،  شارژ شود . شارژ یک واحد از این باتری ها که ظرفیتی برابر با 600mAh دارد، به اندازه 68 درصد ، تنها دو دقیقه طول می کشد . حال اگر در یک باتری دارای ظرفیت ~3000mAh که در اکثر گوشی های هوشمند استفاده می شود از همین فناوری استفاده شود ، می توان شارژ آن را در مدت 5 دقیقه به 48 درصد رساند . از این رو به دلیل وجود چنین فناوری هایی می توان انتظار داشت که گوشی هایی که در سال 2016 به بازار می آیند سرعت شارژ سریعی داشته باشند .

دستیارهای گوشی همراه ، هوشمندتر می شوند .

zakaiee391

زمانی دستیارهای گوشی هوشمند تنها می توانستند فرمان های صوتی ساده ای را انجام دهند و گوشی هوشمند را قادر سازند تا کارهای ساده ولی جالبی را اجرا کنند . امروزه سیستم هایی نظیر گوگل ناو (Google Now) ، سیستم سیری اپل (Apple's Siri) و یا سیستم کورتانا مایکروسات (Microsoft's Cortana) به ماهیت هایی مبدل شده اند که می توانند اطلاعات مناسب را در یک موقعیت خاص در اختیار کاربر بگذارند . بر مبنای اطلاعاتی درباره کاربر و الگوهای استفاده کاربر از دستگاه ، دستیار گوشی همراه اطلاعات معناداری را تولید و یا جمع آوری می کند . انتظار می رود اپل ، گوگل و مایکروسافت عاملیت و قدرت پردازش دستیارهای گوشی های خود را با تعدیل سازی الگوریتم های هوش مصنوعی و الگوریتم های یادگیری ارتقاء دهند .

گسترش سیستم های پرداخت گوشی های همراه

zakaiee392

از زمانی که اپل سیستم Apple Pay را ارائه کرد ، رقابت کنندگان دنیای اندروید سعی کردند که جایگزینی برای آن بسازند . سامسونگ اولین سازنده ای بود که قدم در راه گذاشت و Samsung Pay را عرضه کرد ، سیستمی که در آمریکا و کره جنوبی به نیاز کاربران پاسخ می داد . بعد از سامسونگ ، گوگل در سیستم عامل مارشمالو ، سیستم های پرداخت گوشی همراه و قابلیت های امنیتی اثر انگشتی را در کنار هم قرار داد . این اقدام گوگل راه را برای دیگر سازندگان در ساخت سیستم های انحصاری خودشان ، هموار کرد . ال جی آخرین سازنده ای بود که با همکاری یکی از شرکت های اعتباری کره ای ،  سیستم LG Pay را به بازار فرستاد . از آنجایی که ارائه چنین سیستم هایی در سال 2015 تا حد زیادی رایج بود ، انتظار می رود که سازندگان بیشتری در سال 2016 سیستم های خود را به بازار بفرستند .

USB نوع C رایج می شود .

zakaiee393

USB نوع به تازگی در تعدادی از گوشی های هوشمند مورد استفاده قرار گرفته است اما انتظار می رود که کاربرد این قابلیت در سال آینده افزایش یابد زیرا فناوری ساخت آن در حال ارتقاء می باشد . این پورت که قابلیت هایی نظیر انتقال داده ها در حجم بالا ، شارژ سریع تلفن و اتصال به همه USB ها را دارد ، می تواند به جایگزینی برای کابل های مینی USB ، میکرو USB ، انواع دیگر کابل های USB و پورت های نمایش و شارژ مبدل شود . به بیان ساده می توان گفت که USB نوع C ، پیشرفته ترین USB می باشد که همه دوست دارند در دستگاه های بیشتری آن را در اختیار داشته باشند .

رایج ترین سیستم عامل IoT و گوشی اندروید باقی خواهد ماند .

zakaiee394 

نگران موقعیت اندروید در دنیای سیستم عامل ها نباشید . گزارشات به دست آمده از موسسه تحقیقاتی IDC از این امر حکایت می کند که اندروید موقعیت خود را حداقل تا 5 سال آینده حفظ می کند ، این امر بیشتر از فروش محصولات سامسونگ ناشی می شود . البته دیگر سازندگان نیز تغییراتی را در روند کاری سیستم عامل های خود ایجاد می کنند . در سال 2016 تعداد اشتراک های تلفن همراه به 2.3 میلیارد عدد می رسد ، این دامنه فضای گسترده ای را برای کسانی که می خواهند سیستم عامل خود را ارائه کنند ، به وجود می آورد .

می توانید برای پیگیری راحت تر اخبار به کانال تلگرام ما ملحق شوید .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر