درخواست ۳۴۸ هزار کاربر اروپایی از گوگل برای «فراموش شدن»

درخواست ۳۴۸ هزار کاربر اروپایی از گوگل برای «فراموش شدن»


به گزارش itsn:
با گذشت ۱۸ ماه غول جست‌وجوهای آنلاین جهان اعلام کرده که در طول این مدت بیش از ۳۴۸ هزار درخواست فراموش شدن از سوی کاربران اروپایی دریافت کرده، که کسر بزرگی از آنها از سوی کاربران ساکن آلمان و فرانسه ارسال شده است.

۱۸ ماه پس از آن‌که دادگاه عالی اروپا به رعایت «حق فراموش شدن» کاربران از سوی گوگل حکم داد، این کمپانی ۳۴۸ هزار درخواست فراموش شدن از کاربران اروپایی دریافت کرده است. کاربران آلمان و فرانسه بیشترین درخواست‌ها را داده‌اند.آی تی اس ان (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات) , وب فراموش نمی‌کند. اگر دیروز چیزی در اینترنت آپلود کرده‌اید که با استانداردها و زندگی امروزتان هم‌خوانی ندارد، پاک کردن آن از پهنه وب چندان آسان نیست.

بسیاری از کاربران در سراسر جهان در برابر ضبط بی‌وقفه داده‌های موجود در وب از سوی موتورهای جست‌وجوی آنلاین ایستاده‌اند و می‌خواهند این امکان را داشته باشند که نتایجی که به نظرشان نامطلوب می‌آید را از دیدرس دیگر کاربران سرویس‌های جست‌وجو در جهان پنهان کنند.این همان چیزی است که از آن با عنوان «حق فراموش شدن» یاد می‌شود. یک سال و نیم پیش، دادگاه عالی اروپا، مستقر در لوکزامبورگ، اعلام کرد که گوگل باید به خواست کاربران عمل کند و در صورت درخواست آنها، جلوی انتشار لینک‌ها و صفحات مورد نظرشان را در صفحات جست‌وجو بگیرد. امکان فراموش شدن از آن زمان فقط برای کاربران اروپایی فراهم شده است.

حالا با گذشت ۱۸ ماه غول جست‌وجوهای آنلاین جهان اعلام کرده که در طول این مدت بیش از ۳۴۸ هزار درخواست فراموش شدن از سوی کاربران اروپایی دریافت کرده، که کسر بزرگی از آنها از سوی کاربران ساکن آلمان و فرانسه ارسال شده است.آنها در این درخواست‌ها در مجموع خواسته‌اند که بیش از یک میلیون و ۲۳۰ هزار آدرس اینترنتی (URL) از نتایج جست‌وجو حذف شوند. تعداد درخواست‌های کاربران نسبت به آخرین باری که گوگل رقم‌های مربوط به امکان «فراموشم کن» را منتشر کرد ۴۰ درصد افزایش یافته است.

کاربران فرانسوی در مجموع ۷۳ هزار درخواست حذف ارائه کرده‌اند که نزدیک به نیمی از آنها اکنون از صفحات نتایج جست‌وجوهای گوگل حذف شده‌اند.در سراسر اروپا، در مجنوع نزدیک به ۵۸ درصد درخواست‌های کاربران از سوی گوگل رد شده است.گوگل می‌گوید در موارد بحث‌برانگیز بر اساس ضوابطی پیش می‌رود که بتواند موازنه‌ای محسوس میان حریم خصوصی و حق عمومی برای دانستن ایجاد کند.

شبکه‌های اجتماعی، منشا مهم‌ترین نگرانی‌های کاربران

بیشتر درخواست‌های کاربران از گوگل برای فراموش شدن مربوط به پست‌های فیس‌بوکی بوده است.۱۰ هزار و ۲۲۰ درخواست معطوف به فیس‌بوک اکنون از نتایج جست‌وجوهای گوگل پاک شده است.یوتیوب، گوگل‌گروپس، بادو، توییتر و گوگل پلاس در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.گوگل از ابتدا با حکم دادگاه عالی اروپا موافق نبوده و تلاش بسیاری کرده تا راه اعمال این قانون را سد کند، چون به اعتقاد مدیران این کمپانی تن دادن به درخواست کاربران برای حذف نتایج جست‌وجو، راه را برای سانسور آنلاین هموار می‌کند.

کاربران برای استفاده از حق فراموش شدن، باید فرم آنلاین مخصوص آن را که از سوی گوگل در دنیای آنلاین منتشر شده پر کنند و در آن با ذکر جزئیات بگویند که چه داده‌هایی و به چه دلایلی باید حذف شوند.گفته می‌شود رسیدگی به این درخواست‌ها بین ۱۵ تا ۲۰ روز طول می‌کشد، چرا که این درخواست باید توسط گروهی از وکلا و مهندسان و متخصصان این کمپانی بررسی شوند.گوگل می‌گوید فقط در صورتی درخواست حذف را تایید می‌کند که محتوای صفحات اینترنتی مورد اشاره مشخصا درباره وضعیت سلامت، نژاد، مذهب یا گرایش جنسی شخص باشد.

محکومیت‌های قضایی کودکان و ماجراهایی که تمرکزشان بر اتهاماتی است که بعدا از سوی دادگاه رد شده هم از جمله مواردی هستند که گوگل حق فراموش شدن را برایشان معتبر می‌داند.گوگل می‌گوید در هر جایی که مشخص شود دانستن محتوایی که کاربران درخواست حذفش را دارند به نفع عموم است، از پذیرش حذف آن خودداری خواهد کرد.گوگل همچنین حق فراموش شدن را فقط برای زیردامنه‌های مخصوص کشورها رعایت می‌کند؛ یعنی اگر درخواست حذف یک کاربر آلمانی پذیرفته شود، صفحات درخواستی او دیگر در google.de نمایش داده نخواهد شد.

اما کاربران اروپایی از گوگل می‌خواهند که این حذف را به google.com هم تعمیم دهد تا آن صفحات در هیچ جایی از دنیا در دسترس نباشند. گوگل تا کنون در برابر اعمال این فیلترینگ سراسری مقاومت کرده است.قرار است حق فراموش شدن به زودی در دیگر سرویس‌های جست‌وجوی آنلاین، از جمله یاهو و بینگ (سرویس جست‌وجوی مایکروسافت) هم تامین شود.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر