بررسی سرورهای تجاری کوچک: مدل Proliant اچ پی نسل هشتم

بررسی سرورهای تجاری کوچک: مدل Proliant  اچ پی نسل هشتم

اگر به سال 2010 برگشته و نیم نگاهی به سرور اچ پی مدل Proliant MicroServer بیندازیم حتما به خودمان خواهیم گفت که این سرور همان چیزی ست که قرار است در آینده و در شرکت های کوچک مورد استفاده قرار گیرد. این ادعایی ست که خود شرکت اچ پی هم راجع به کامپیوترهای سرور کوچک یعنی Proliant MicroServer نسل هشتم داشته است. سرور عرضه شده به دلیل نوع معماری خاص و نیز فن آوری به کار رفته در آن نسبت به نسل های پیشین خود به طور قابل ملاحظه ای بهبود یافته است. این موضوع شاید به نوعی متاثر از این باشد که اچ پی پیش تر نیز از این سرورها در سازمان ها استفاده کرده است. پس این موضوع منطقی به نظر می رسد، و همین امر موجب شده تا تمایل شرکت ها به استفاده از آن در دیگر مکان ها نیز بیشتر گردد.


مشخصات فنی
این سرور مکعبی شکل ابعادی به اندازه 9 اینچ (23 سانتی متر) دارد، و به همین دلیل نمی توان آن را کوچکترین به لحاظ ابعادی در بین سرورها به حساب آورد. اما با این وجود باز هم از مدل های کوچکی به شمار می رود که تنها فضای کمی را در محیط کار اشغال خواهد کرد و نیازی به تعبیه یک اتاق سرور مجزا برای آن نخواهید داشت. سر جلوی آن دارای چهار عدد پورت Sata است، که یک چفت پلاستیکی مغناطیسی و بازشو در جلوی آن خودنمایی می کند. در عین حال اگر بخواهید می توانید سر جلو را با رنگ های اختیاری و جایگزین دیگری از قبیل قرمز، آبی و مشکی که فروشنده به شما خواهد داد تعویض نمایید.

تصویر یک: سرور مکعبی شکل مدل Proliant  اچ پی نسل هشتم با اندازه  9 اینچ (23 سانتی متر)

HP fig 1
دو درگاه USB2.0 در سر جلو وجود دارند که LED آن در رنگ های آبی، قرمز، یا کهربایی موجود می باشد و به هنگام اتصال دستگاه های یو اس بی شروع به چشمک زدن خواهند کرد. به غیر از پورت های USB2.0 تعبیه شده در جلو، دو پورت USB3.0 دیگر و چند پورت شبکه نیز به همراه پورت های مخصوص سرورهای iLO  برای دسترسی به سرور از راه دور نیز موجود هستند.
با باز کردن درب کیس، که به راحتی و بدون نیاز به استفاده از هرگونه ابزار جانبی از قبیل پیچ گوشتی قادر به انجام این کار خواهید بود، می توانید طراحی فوق العاده و مهندسی شده درون کیس را نیز مشاهده کنید. از جمله قطعات به کار رفته در کیس سرور می توان به یک فن بزرگ خنک کننده که با سرعت نه چندان زیاد در حال چرخش است نام برد، و هم چنین یک محفظه فلزی مخصوص که هارد دیسک ها درون آن قرار گرفته اند و با یک اهرم چفت شونده باز و بسته می شوند.


 
تصویر 2: چهار قسمت مخصوص برای هارد دیسک های ساتا و RAID شده، و بدون قابلیت hot-plug

HP fig 2
دیگر اجزا به کار رفته در سرور شامل اسلات های PCI نسل دوم، دو عدد سوکت DIMM  که هر کدام تا 16 گیگابایت رم را پشتیبانی می کنند می شود.


قیمت سرور و سیستم عامل های پشتیبانی شونده
سرورهای این سری اچ پی و نسل هشتم دارای قیمت های گوناگونی هستند، که در سه نوع 499 دلاری، 529 دلاری، و 929 دلاری عرضه شده اند. مدل اول که فاقد هرگونه هارد دیسک یا درایو CD/DVD می باشد دارای 2 گیگابایت رم، و پردازنده 2.3 گیگاهرتزی دو هسته ای Celeron است که به قیمت 499 دلار به فروش می رسد. مدل بعدی که 929 دلار قیمت دارد، شامل یک عدد درایو CD/DVD، 4 گیگابایت رم، و پردازنده مبتنی بر پنتیوم با قدرت 2.5 گیگاهرتز است، و از قبل نیز بر روی آن یک ویندوز سرور 2012 نسخه Essentials نصب شده است، اما حجم هارد دیسک آن تنها یک ترابایت می باشد. همین بس که بگوییم این نوع سرورها از پایه و اساس طوری ساخته شده اند که بتوان آنها را به طور کامل در هر شرکتی که قصد بکارگیری آن را داشته باشیم شخصی سازی نماییم.
با در نظر گرفتن تم سفارشی این سرورها، نه تنها قادر خواهیم بود تا بر روی آن سیستم عامل ویندوز سرور نصب و راه اندازی کنیم، بلکه می توان نسخه های تجاری لینوکس رد هت یا زوزه یا حتی VMWare ESXi را نیز نصب کرد. (مادربورد سرور با داشتن درگاه های MicroSD و USB قادر به میزبانی از ESXi hypervisor نیز می باشد، که افراد قادر خواهند بود تا فضاهای تخصیص یافته به دیسک واقعی را به ماشین های مجازی ساخته شده منتقل نمایند).


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر