فراموشکاری؛ مشکلی جدی یا خطایی بی اهمیت

فراموشکاری؛ مشکلی جدی یا خطایی بی اهمیت

ایران تکنولوژی: برای همه ما مواقعی پیش آمده که وارد اتاقی می شویم اما یادمان رفته برای چه کاری به آنجا وارد شده ایم. یا تاکنون حداقل چندین بار برایتان پیش آمده فراموش کرده اید که کلیدهایتان یا عینکتان را کجا گذاشته اید. بسیاری از افراد از این خطا های حافظه ای نگران می شوند و دچار این وحشت می شوند که به سمت مشکلی جدی مانند بیماری آلزایمر یا یک بیماری مغزی غیر قابل برگشت در حال حرکتند.

فراموشی های گاه به گاه بخشی از زندگی نرمال است که با بالا رفتن سن متداول تر می شود. در اغلب موارد این خطا های حافظه ای به عنوان زنگ خطر  به حساب نمی آیند مگر آنکه شروع به مختل کردن فعالیت های روزانه شوند. فراموش کردن اینکه سوییچ ماشین را کجا گذاشته اید یک چیز است و فراموش کردن اینکه با آنها چه باید بکنید کاملا چیز دیگری است.
در طی سال های گذشته دانشمندان تحقیقات بسیاری درباره حافظه و اینکه چرا برخی از مشکلات حافظه ای جدی هستند و برخی دیگر نه ، انجام داده اند. بر اساس این تحقیقات هرچه سن بالاتر می رود در بدن فرد از جمله در مغز انسان تغییراتی رخ می دهد. در نتیجه ممکن است کم کم متوجه شوید که مدت زمان بیشتری طول می کشد تا چیز های جدید را یاد بگیرید. یا شاید نتوانید اطلاعات  و خاطرات را به خوبی گذشته به یاد بیاورید یا وسایل خود را در مکان های مختلف جا بگذارید یا اینکه ندانید وسایلتان را کجا گذاشته اید. این خطا های حافظه ای ممکن است نشانه ای از پیر شدن طبیعی باشد. اما اگر افزایش فراموشکاری شما را نگران کرده است خوب است که با دکتر خود در میان بگذارید. اگر واقعا مشکل پزشکی وجود داشته باشد بهتر است شروع درمان در سریعترین زمان ممکن صورت گیرد.

مهم نیست شما چه سنی دارید دلایل مختلفی برای بروز مشکلات حافظه ای وجود دارد. فراموشی ممکن است در نتیجه استرس ، افسردگی و کمبود خواب یا مشکلات تیروئیدی به وجود آید. همچنین می توان عللی دیگر مانند اثرات جانبی مصرف برخی داروها ، یک رژیم غذایی ناسالم یا نبود مایعات کافی در بدن (دهیدراته بودن بدن) در ایجاد فراموشی دست داشته باشند. توجه به این دلایل مختلف ممکن است به شما در رفع مشکلات حافظه ایتان کمک کند.
اما در عین حال  برای برخی از افراد مسن تر، حملات از دست دادن حافظه ممکن است نشانه ای از یک مشکل جدی تر به نام زوال عقل باشد.دو  شکل رایج تر زوال عقل در افراد مسن بیماری آلزایمر و دمانس عروقی  است.
در بیماری آلزایمر از دست دادن حافظه به آهستگی شروع می شود و با گذر زمان بدتر می شود. افراد مبتلا به بیماری آلزایمر نمی توانند به طور واضح و روشن فکر کنند. برای این افراد انجام کارهای روزمره مثل خرید، رانندگی، پخت و پز و یا داشتن یک مکالمه سخت می شود. درمان های دارویی در این افراد در مراحل اولیه و میانی پیشرفت بیماری می تواند کمک کننده باشد. هرچند با پیشرفت بیماری افراد مبتلا به آلزایمر نیازمندند تا شخص دیگری همه نیاز های آنها را (همانند غذا دادن و حمام کردن) در خانه یا در مراکز نگهداری به عهده گیرند.

دمانس عروقی نیز باعث مشکلات جدی حافظه می شود. دمانس عروقی  به آن دسته از مشکلات حافظه ای گفته می شود که  علت آن بیماری های مغزی عروقی است.  اما برخلاف آلزایمر نشانه های دمانس عروقی ناگهانی ظاهر می شود. دلیل آن  این است که از دست دادن حافظه و سردرگمی، در اثر سکته مغزی کوچک و یا تغییرات در خون رسانی مغز ایجاد می شود. سکته های مغزی بعدی می تواند باعث بدتر شدن اوضاع شود. تحت کنترل بودن فشار خون بالای شما می تواند شانس ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.
اگر نگران هستید که احتمال دارد شما یا یکی از وابستگان تان دچار مشکلات حافظه ای باشد با دکتر خود درمیان بگذارید. دکتر شما ممکن است قادر به تشخیص مشکل شما باشد یا اینکه شما را به متخصصی که در زمینه مشکلات حافظه ای دانش و تجربه کافی دارد ارجاع دهد.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر